NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu di nov 13, 2018 5:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2015 5:23 pm 

zoals de titel al aangeeft: ik ben dialysepatiënt en ben op zoek naar een (eerste echte, na een vertraagde opleiding en enkele tussentijdse kortere werkervaringen) job.

Januari 2014 is bij mij IgA vastgesteld, maart 2014 ben ik begonnen met dialyse. Momenteel doe ik nachtdialyse (3x8u/week), en voel me daar 'relatief' goed bij.
Ik kan normaal functioneren (weliswaar geen al te zware fysieke arbeid, maar daar solliciteer ik ook niet naar), val niet veel vaker uit dan een andere 'gezonde' persoon, kan mits wat extra moeite van mijn kant wel 8u/dag werken, en zie er ook niet ziek uit. Ik denk alleszins niet dat iemand die niets van mijn gezondheidssituatie weet, zou vermoeden dat mijn nieren niet werken en ik dialysepatiënt ben.

Tot daar dus geen probleem volgens mij. Wat wel meespeelt is dat ik ook op een transplantatielijst sta, en elk moment kan opgeroepen worden. Kan evengoed morgen zijn als over 3 jaar; ik hoop eerder het eerste (ben momenteel bijna 16 maanden aan dialyse en heb als bloedgroep AB+, dus universele receptor, mijn nefrologen hebben er wel een goed oog op dat het niet meer té lang hoeft te duren).
Indien ik dit vermeld bij een sollicitatiegesprek is de kans reëel dat ze mij om die reden niet aannemen. Indien ik niets vermeld, stel ik m'n werkgever dus voor een probleem wanneer ik gedurende enkele maanden uitval, terwijl hij mogelijk op me gerekend heeft. En ik kan moeilijk achteraf beweren dat ik niet op de hoogte was van dat ik een transplantatie moest ondergaan... Kan goed zijn dat hij me dan evengoed nog ontslaat (alhoewel ik niet wettelijk verplicht ben m'n medische toestand vrij te geven aan hem).

Wat zouden jullie doen? Is er iemand die al in dezelfde situatie gezeten heeft (wachtende op een transplantatie tijdens sollicitatie)?

Ik ben nog niet actief aan het solliciteren, heb enkel vanmiddag me aangemeld als 'werkzoekende' (bij de VDAB in België), maar ben ook al meteen gecontacteerd door een recruteringsbureau waarbij m'n profiel voldoet aan één van hun vacatures. Mogelijk moet ik vrij spoedig op gesprek bij dat bedrijf zelf, dus een snel advies is welkom! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 2:59 pm 

Zelf ben ik altijd blijven werken ook tijdens de dialyse ; Het kan dus wel degelijk zo lang je geen zwaar fysiek werk moet doen toch.
Ik zou het niet zeggen tijdens de sollicitatie. Net zomin als een zwangere vrouw ben je daartoe trouwens niet verplicht.
Als je werkgever je dan toch ontslaat tijdenss je herstelperiode na de transplantatie zal er wel een andere reden zijn .
Finaal kan iedereen zwaar ziek worden kort na de aanwerving

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 07, 2015 4:34 pm 

Volgens mij mag een werkgever je niet om die reden ontslaan.
Enige risco dat je loopt is dat een tijdelijk contract niet verlengd wordt. Maar dat is een risico dat iedereen loopt tegenwoordig.
Ik zelf zou het denk ik niet zeggen tijdens sollicitatie procedure.
Ben zelf ook altijd blijven werken tijdens dialuyse, niet fulltime, maar wel bijna.
Nu 8 maanden na transplantatie pas weer op hetzelfde aantal uren aan het werk. Hoop na de vakantie weer full time te kunnen gaan werken in mijn eigen job.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]