NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za aug 18, 2018 12:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 30, 2014 1:34 pm 

Hallo,

Ik ben nieuw bij dit forum. 3 maanden geleden bevallen van een zoon. Tijdens een echo die we toevallig (vanwege stuitligging) kregen, ontdekten ze een verwijd nierbekken van 22 mm aan de rechter kant. Na de bevalling direct kreeg onze zoon een katheter en AB.

Ze hebben een echo gedaan en een mictiecystogram. Het was geen reflux. Vervolgens een dmsa scan en de nierfunctie was na een maand rechts 39% en links 61%. Dat was een ontzettende opluchting!

Toen werd gezegd dat we wel even rustig konden afwachten en dat 85% van de kinderen hier wel overheen groeit. Na anderhalve maand weer een echo ter controle. Tot onze grote schrik bleek de hydronefrose erger geworden te zijn. 31mm!! Volgens de uroloog zit er een vernauwing tussen de blaas en het ureter. Hierdoor zwelt deze op en is een mega ureter ontstaan. Gisteren heeft hij een mag3 renogram gehad en nu is hij aangemeld in Groningen en wachten we op een oproep...

Ik heb nu geen idee wat er verder gaat gebeuren en hoe een eventuele operatie zal verlopen bij een baby van 3 maand. Ik krijg steeds het idee dat hij nog te klein is en dat we moeten wachten (die indruk geeft de uroloog me).

Graag zou ik in contact komen met ouders die dit ook meegemaakt hebben (of meemaken). Hoe hebben jullie dit ervaren, en hoe is het met jullie kinderen gegaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 08, 2014 1:40 pm 

hallo. mijn zoon is geopereerd toen hij een half jaar was aan een vernauwing in de ureter, en daardoor hydronefrose . bij jouw zoon is het een verwijding.
Het moet goed komen met de huidige technieken. laat ze vooral de nierfunctie goed in de gaten houden.
mijn zoon is inmiddels 25 jaar oud en hij deed het na die opertaie verder goed. sterkte maar je blijft je zorgen maken over zo'n klein hummeltje. gr gerry

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 10, 2014 3:43 pm 

Hoi Gerry,

Dank je wel voor je reaktie! Mijn zoontje heeft ook een vernauwing in de ureter net boven de blaas, daardoor is de ureter hemelaal uitgezet en de nier ook.

Inmiddels heeft de kinderuroloog uit Groningen besloten om het nog even aan te kijken, omdat hij nog te klein is (4 maanden nu) om te opereren en onder narcose te gaan. Het stelt me gedeeltelijk gerust dat de kinderuroloog ernaar gekeken heeft, maar uiteraard blijft de nierfuntie de grootste zorg. Hij heeft vorige week een mag3 scan gehad dus ze houden het wel in de gaten.

Gerry, heeft jouw zoon een ureter reimplantatie gehad? En dat is helemaal goed gegaan? Hoe functioneren zijn nieren nu?

Groetjes Sandra

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 11, 2014 7:10 pm 

hoi hoi
bij mijn zoon hebben ze de vernauwing toen verwijderd en zijn nierfunctie is helemaal oke . inderdaad de nierfunctie is erg belangrijk.
wat ze toen vertelde is dat je altijd kunt blijven zien dat hij een vergroot nierbekken heeft gehad ( hydronefrose) mijn zoon is geopereerd met een half jaar. sterkte in deze vervelende periode. gr gerry

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 24, 2014 3:47 pm 

Dank je wel voor je bericht Gerry. Fijn dat alles goedgekomen is met jouw zoon.

Groetjes Sandra

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 13, 2016 3:09 am 

Hallo Sandra en Masasoflo,

Hoe gaat het met jullie zoontjes?
Mijn zoontje van 1,5 heeft nog steeds een mega urether en stuwnier. Hij krijgt een onderhoudsdosering ab en heeft een tijd geen Uwi's gehad. Toch heb ik wel het idee dat hij ' s nachts nog wel eens pijn heeft voor het plassen. Verder gaat het gelukkig goed. Al blijft de angst voor het ziek worden er best inzitten.
Masasoflo, volgens mij hebben onze zoontjes ongeveer dezelfde leeftijd? Mijn zoon is van 9-8-2014.

Groetjes
Renee

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]