NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma jun 25, 2018 1:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eiwitarm dieet.
BerichtGeplaatst: wo aug 08, 2012 9:55 pm 

Hallo,

Ik heb een eiwit en natrium arm dieet. Mag nog maar 55 gram eiwitten per dag. Dit vind ik erg moeilijk vol te houden. Hoe doen jullie dat? Nemen jullie speciaal brood en geen vleeswaren of zo. Want laatst had ik een dagje bijgehoude. Had 2 broodjes met zoet beleg op, 2 plakjes ontbijtkoek, 1 banaan, 1 klein bekertje activia en als avondeten 2 kleine tortilla's met een beetje kip, sla, tomaat en ananas. toen zat ik al aan mijn tax. Zoals je ziet kan je erg weinig eten om al an je taxs te zitten. Graag zou ik wat tips willen.

Alvast bedankt

Gr Suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 09, 2012 8:50 pm 

Vanavond heb ik via internet eiwitarme broodmix en pizzabodems besteld. Kijken of dat een beetje te eten is. Heeft iemand hier ervaring mee? Is via Allergento besteld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2012 5:53 pm 

Hallo Suzanne,

Ik heb tot ca. twee jaar geleden zelf ook op een streng dieet geleefd, waaronder ook eiwit beperking. Ik hield een en ander bij via de site www.dieetinzicht.nl (wellicht dat je dat kent). Ik hield elke dag keurig bij wat en hoeveel ik gegeten had. Zo wist ik precies of ik mijn grenzen al bereikt had. En na een tijdje leer je als het ware uit je hoofd hoeveel eiwitten er bv in brood, eieren, kaas etc zitten. Ik hield met eiwitten met name rekening door als broodbeleg bv alleen vruchtenhagelslag en jam te kiezen, dat bevat vrijwel geen eiwit. Ook koos ik vaak die kaas- en vleessoorten die relatief weinig eiwiten bevatten. Zo deed ik dat ook met vla danwel yoghurt en ga zo maar door. Als je eens rustig op die site van dieetinzicht kijkt kun je wel dingen vinden die minder eiwitten bevatten dan andere vergelijkbare producten. Maar ook dan blijft het moelijk om binnen de grenzen te blijven (vond ik in ieder geval). Hoop dat je een manier weet te vinden om toch binnen je grenzen te blijven. Succes ermee!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2012 6:55 pm 

Ik vul af en toe via mijnnierinzicht in wat ik gegeten heb om zo te zien of ik goed zit. Zo kwam ik erachter dat ik ondanks zorgvuldig keuzes maken toch nog te veel eiwitten binnen kreeg. Vanmiddag maar boodschappen gedaan en veel groente en fruit in huis gehaald en geen vlees, vleeswaren en kaas. Heb verschillende soorten zoet beleg in huis voor op brood om eiwitten te sparen. Weet je toevallig nog hoeveel gram eiwitten jij per dag mocht hebben. Ik mag 55 gram. En dat is echt weinig. Vind ik in ieder geval. Ik hoop in ieder geval dat mijn kalium voorlopig goed blijft zodat ik in ieder geval mijn groente en fruit kan blijven nemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 10, 2012 11:28 pm 

Toen ik begon met het dieet mocht ik 80, dat was wel wennen maar nog redelijk te doen vond ik. Naarmate mijn nierfunctie verder daalde werd mijn dieet strenger en uiteindelijk kwam het uit op 60. En dat is inderdaad vrij pittig

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]