NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu do jul 19, 2018 9:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2016 2:22 pm 

Je bloeddruk moet je een smeulende een kwartier rust (liggen dus) om de 3 minuten meten. Hangt heel erg van het moment af.
Met uw bloedwaarden zou ik me ook geen zorgen maken. Zoals ik al zei lekken mensen soms 30 jaar eiwitten zonder nierschade. Uw Kreat134 is perfect... Dat kalium is met wat op het eten letten prima in de hand te houden.
Ik denk dat uw huisarts het goed ziet. Eenmaal per jaar controleren is in uw situatie voldoende om tijdig veranderingen op te merken.
Kreat schommelt altijd zo'n 10% en de rest is zwaar afhankelijk van wat u eet, of u sport en hoe intensief.
En ook uw gepieker kan invloed hebben op bijvoorbeeld de bloeddruk.
Met uw waarden bent u op dit moment niet echt een nierpatiënt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 22, 2016 7:41 pm 

dank U voor Uw antwoorde dr. nonzero

Ik heb alleen geen creatinine e van 134 maar van 73 en dat is wel goed denk ik. Ik weet niet goede wat ik moet eten want de huisarts zegt dat ik geen dieet behoef te houden. En dat ik ook gewoon maximaal 6 gram zout mag hebben per dag de aanbevolen hoeveelheid voor iedereen , maar ik pak toch zo min mogelijk zout. Maak mij wel zorgen omdat het nefroloog toch denkt dat ik secundaire fsgs heb. Al zegt de huisarts dat dat niet kan met de Gfr van 96.

Johan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2016 11:44 pm 

Johan, je hebt perfecte waardes bij alles, maar je blijft je zorgen maken.
Niemand kan je geruststellen.
Ik denk dat je eerder een psycholoog nodig hebt dan een arts om je met je angst te helpen.

Ik wens je veel sterkte,

Doortje

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2016 9:35 am 

Mijn waarden zijn best goed. Alleen om het eiwit in de urine maak ik mij zorgen. Die is in een paar maanden van 5 mg/l albumine(micro)urine naar 30,5 mg/l. gegaan. Dat kan toch nooit goed zijn?

Groeten Johan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za dec 31, 2016 9:41 am 

Ik heb een bloedonderzoek laten doen in het ziekenhuis en daaruit blijkt dat de creatinine is gestegen van 73 umol/l naar 83 umol/l . in twee maanden tijd. En de bloeddruk blijft te hoog zo rond de 140/90 ondanks dat ik de hoogste dosis perindopril slik, namelijk 8 mg per dag.Maak mij daar best wel zorgen om, bang dat de nieren steeds minder werken. Helaas kan ik zelf de urine niet laten testen zonder verwijzing. Weet iemand misschien waar dat wel kan?

Verder wens ik allen een voorspoedig en een zo gezond mogelijk 2017.

Groeten Johan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 4:04 pm 

kalium is heel afhankelijk van wat je eet....dus dat is makkelijk zelf te beïnvloeden.
Chocola, aardappelen, tomaten, bananen bevatten allemaal veel kalium.
Aardappels klein snijden en in heel veel water koken helpt al. Of schillen en een uur in water laten staan. water weg en dan koken.
Een kleine investering doen in een bloeddrukmeter helpt al veel....
Afgaan op waarden in een uitzonderlijke situatie gaat echt nergens over.
Koop bij de action zo`n pols ding van een tientje....meet in de sprotschool, en direct daar ook met dat ding...dan weet je precies hoeveel hij afwijkt.
Dan thuis lekker op de bank gaan liggen en na een half uurtje eens meten, en dan elke 5 minuten later nog eens (totaal 4 keer).
Waarschijnlijk ziet het er dan heel anders uit......
En zoals anderen hier ook opmerken....een stuk minder piekeren helpt ook.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 4:28 pm 

Hallo
Dank voor Uw antwoord dr. Nonzero. Meet de bloeddruk veel , blijft te hoog. maar maak mij nu weer bezorgd omdat de kreatinine in het bloed gestegen is van 73 umol/l naar 83 umol/l. En ik weet dat ik teveel pieker en mij misschien teveel zorgen maak, maar toch niet goed dat ik ook steeds meer eiwit in de urine heb.

Gr. Johan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 10, 2017 9:25 pm 

Dat eiwit hoort er niet, maar dramatisch hoog is het ook niet. Kreat schommelt nu eenmaal. Dat is bij mij ook de ene keer 135 de keer en 125.
Ik zeg niet dat er niks aan de hand is... Maar gezien uw leeftijd bestaat de kans dat u niet eens oud genoeg wordt om er ziek van te worden. Niet verkeerd bedoelt... Maar dat kan net zo goed nog 30 jaar duren voor het ernstig wordt.....
En dan heeft u 30 jaar verknoeit met piekeren.....
Leef gewoon, er komt nog tijd genoeg om u zorgen te maken....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 13, 2017 9:13 pm 

Ik heb weer een bloedonderzoek laten doen op 13 februari 2017 en nu is mijn creatinine in het bloed is gestegen van 73umol/l naar 97umol/l daar maak ik mij grote zorgen om, want de GFR is nu nog maar 76. En mijn kalium is ook gestegen van 4,6mmol/l naar 5.3mmol/l.
En cholesterol van 5.0mmol/l naar 6.0mmol/l. Dit alles in twee maanden tijd. Want vorig bloed onderzoek was in december 2016. De eiwit in de urine weet ik nu niet want willen ze niet onderzoeken, en heb de bloedtest zelf laten doen in het ziekenhuis, maar de eiwit kan ik niet zelf laten doen, zeggen ze.

Iedereen zegt dat er niets aan de hand is en dat het tussen mijn oren zit, maar dit gaat toch niet goed?
Groeten Johan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 12:41 pm 

.

Laatst bijgewerkt door Nigel op wo maart 07, 2018 2:24 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2017 7:01 am 

Dank voor Uw antwoord Nigel
Ik slik dus perindopril 8mg per dag, en ben naar de huisarts geweest en die zei ook dat het normaal is dat de creatinine in het bloed wordt verhoogd maar dat na een tijd zich dat stabiliseert en dan weer gelijk blijft en dat de nieren dan beter beschermd zijn.

Maar nu stijgt het kalium gehalte in het bloed, is nu 5.3 en de huisarts zegt dat dat niet goed is want dat moet onder de 5 blijven, en dat ik dan de medicijnen niet meer in kan nemen en andere ace remmers waarschijnlijk de zelfde gevolgen hebben.

Dat is jammer want de bloeddruk is goed gedaald en volgens mij ook het eiwit maar dat wordt nu onderzocht.

Ik weet niet wat ze dan gaan doen, maar zonder die tabletten zal het eiwit weer gaan stijgen en ook de bloeddruk.

Dan ben ik bang dat er niets meer aan te doen is en de nieren steeds minder worden. of zouden er nog andere behandelingen zijn?

Gr. Johan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 27, 2017 10:27 am 

dr.nonzero schreef:
kalium is heel afhankelijk van wat je eet....dus dat is makkelijk zelf te beïnvloeden.
Chocola, aardappelen, tomaten, bananen bevatten allemaal veel kalium.
Aardappels klein snijden en in heel veel water koken helpt al. Of schillen en een uur in water laten staan. water weg en dan koken.
Een kleine investering doen in een bloeddrukmeter helpt al veel....
Afgaan op waarden in een uitzonderlijke situatie gaat echt nergens over.
Koop bij de action zo`n pols ding van een tientje....meet in de sprotschool, en direct daar ook met dat ding...dan weet je precies hoeveel hij afwijkt.
Dan thuis lekker op de bank gaan liggen en na een half uurtje eens meten, en dan elke 5 minuten later nog eens (totaal 4 keer).
Waarschijnlijk ziet het er dan heel anders uit......
En zoals anderen hier ook opmerken....een stuk minder piekeren helpt ook.....

Oneens ik eet geen van je genoemde producten(en let heel erg op wat ik eet ) en mijn kalium is dankzij de perindopril (na hartinfact) nog steeds stijgende en mijn nierfunctie dalende (vandaar dat ik het heb gestopt :wink: ) Perindopril kan beschermend werken op de nieren en gunstig zijn voor eiwitverlies in urine ,maar kan ook nadelig werken op je nierfuncties zoals bij mij . Mijn waardes voor medicatie perindopril en erna .
VOOR / NA
Natrium : 140 / 134 (mede door zoutarm dieet)
Kalium : 3,60 / 4,93
Ureum : 7,1 / 16,6
Kreat : 112 / 165
Egfr : 68,0 / 42,6

Uiteraard is dit niet alleen te wijten aan de Perindopril maar dit is waarschijnlijk wel de grootste boosdoener voor mijn nieren geweest .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 9:40 am 

hallo

Ik slik sinds een paar maanden perindopril 8mg, maar de nierwaarden stijgen steeds.
De waarden zijn nu per 20-04-2017:
albuminie(micro)/kreatinine ratio 9.7 mg/mmo dat was 5.3 mg/mmo
albumine(micro-)29.2 mg/l en was 15.3 mg/l
Kreatinine urine 3.0 dat was 2.0
kreatinine 81micromol/l dat was 77 micromol/l
kalium 4.9 mmol/l dat was 4.6 mmol/l
triglyceriden is ook te laag. 0.4 mmol/l was 0.6 mmol/l
egfr 91 ml/min/1

Ik ben nu naar het Radboud ziekenhuis in Nijmegen geweest en hebben daar het bloed en urine onderzocht. en de nefroloog zei mij dat er niets aan de hand is en die waarden prima zijn en dat ik mij geen zorgen hoef te maken, en mij weer naar de huisarts verwezen voor jaarlijks bloed en urine onderzoek, want dat de nieren goed werken en ik niet bang hoef te zijn voor een nierziekte en ook de komende jaren nog niet. En dat ik geen dieet hoef te houden en ook gewoon zout mag gebruiken in het eten.(al doe ik nergens zout in) Maar dat ik wel moet doorgaan met de perindopril. Ben weer naar de huisarts gegaan en gesprek gehad, maar die werd een beetje boos om dat ik steeds maar blijf komen, En die weigert mij om eerder dan een jaar weer te controleren. Maar dat zijn toch geen goede waarden en moet toch ergens van komen?
Ik zou wel eerder urine onderzoek willen doen maar kan nergens terecht zonder verwijzing van de huisarts. weet iemand misschien waar ik dat kan doen op eigen kosten? De bloeddruk is wel stukken gedaald meestal zo rond de 117/76.
Graag jullie reacties.

Groeten Johan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 12:56 pm 

https://bloedwaardentest.nl/ :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 29, 2017 5:21 pm 

Hallo Daven

Bedankt voor je antwoord, maar dat gaat niet zo goed want dan moet je de test opsturen per post en dat duurt te lang zeggen de artsen, want dan kunnen ze het niet meer goed meten. En in een ziekenhuis doen ze het niet zonder verwijzing, althans een paar geprobeerd en telkens kreeg ik een afwijzing. Of weet jij misschien welk ziekenhuis dat wel doet? En wat vind je van de waarden? zijn die wel goed volgens jou?

Groeten Johan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]