NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu zo okt 21, 2018 2:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bijwerkingen immuran
BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2016 11:57 pm 

Na een succesvolle niertransplantatie in 2001 heb ik eerst oa neoral als immunosupressief gekregen. De bijwerkingen (hartinfacten en hoge bloeddruk) leidden ertoe dat ik ben overgegaan op Immuran. Dat slik ik nu ca 8 jaar. De afgelopen jaren krijg ik als bijwerking ernstige huidkanker oa in mijn gezicht. Vele operaties en huidtransplantaties verder ben ik benieuwd naar de ervaringen van mede-patienten. Heeft iemand ervaring met afbouwen Immuran (onder medische begeleiding uiteraard)? Of met middelen/creme die conditie huid iets verbeteren? Ondanks uitstekende medische zorg in AMC, ervaring met behandeling in AvL?
Met dank en groet
Eduard de Veer (67)

Profiel  

Berichttitel: Re: Bijwerkingen immuran
BerichtGeplaatst: za maart 05, 2016 7:42 pm 

Ik slik het nu een goede 25 jaar, dezelfde klachten, voornamelijk op mijn handen. al een paar keer geopereerd aan kanker..
Arts geeft aan bij eventuele volgende transplantatie, andere medicatie te gebruiken.

Profiel  

Berichttitel: Re: Bijwerkingen immuran
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 1:47 pm 

Ik ben in maatsricht getransplanteerd. Daar gebruiken ze vooral tacrolimus (advagraf of prograf) als anti-afstotingsmedicijn. Meestal zelfs zonder prednison erbij. In elnkele gevallen in combinatie met cellcept.
Van tacrolimus zegt mijn dermatoloog dat ze zelden of nooit huiskanker zien. van Immuran juist heel vaak.
Misschien is overstappen van medicijn wel een mogelijkheid?
Mijn broer heeft ook neoral en immuran gehad en is nu over op prograf (20 jaar geleden transplant met accute afstoting, nier wel behouden).
Hij had een jaar na TX al ee nhartinfarct te pakken. Geet nu veel beter met hem.
beiden geen huidafwijkingen (anders dan wat onschuldige pigment vlekjes)

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]