NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za dec 15, 2018 12:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: maagzuurremmers
BerichtGeplaatst: do aug 14, 2014 9:26 pm 

Hallo,
Sinds kort hersteld van algehele malaise,niet te stoppen diarree, 15kg. afgevallen etc. Eind dec. heb ik w.s. een stukje kip gegeten wat niet helemaal gaar was, dat heb ik geweten. Vandaag hoorde ik dat maagzuurremmers deze problemen kunnen veroorzaken/versterken, dus voor mij heel herkenbaar. In 2007 heb ik een donornier ontvangen en sedert die tijd gebruik ik een maagzuurremmer Nexium 40mg d.d. Heeft iemand ervaring met een alternatief voor maagzuurremmers. Zelf heb ik een tijd geleden al, karnemelk en aardappel geprobeerd maar kreeg toch last van mijn maag.

Profiel  

Berichttitel: Re: maagzuurremmers
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2014 4:44 pm 

Waarom denk je dat het probleem bij de maagzuurremmer zit ?
Door al de medicatie die wij getransplanteerde moeten slikken wordt de maagwand constant aangevallen waardoor we ( nog meer dan anderen) gevoelig zijn voor maagproblemen vrees ik ....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 21, 2014 7:14 pm 

..

Laatst bijgewerkt door Nigel op wo maart 07, 2018 2:15 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 21, 2014 9:59 pm 

Ook is medicatie schadelijk voor de wand van je maag, hierdoor kan je maagzweren pf maagbloedingen krijgen. Dus op zich is het logisch dat artsen maagbeschermers zoals pantoprazol of esomeprazol voorschrijven bij meerdere medicatie gebruik.
Eigenlijk kies je dan tussen 2 kwade.

Groetjes sonia

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 21, 2014 11:31 pm 

Wij getransplanteerden hebben sowieso een verminderde weerstand tegen infecties. Dubbele reden om heel goed op te letten op hygiëne en bij wat je eet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 22, 2014 4:06 pm 

Hallo,

Mijn beginvraag was; Heeft iemand ervaring met een alternatief voor maagzuurremmers. Ik ben op de hoogte van alle invloeden van de maagzuurremmers en ben daarom op zoek naar een alternatief. Ik weet ook dat ik een stukje kip heb gegeten of besmet ben door mest van mijn paard, waardoor ik mogelijk de campylobactor bacterie heb opgelopen. Mede door gebruik van de maagzuurremmer heeft mijn herstel 7 maanden geduurd. Sinds een week heb ik mijn dagelijkse dosering Nexium gehalveerd en daar heb ik tot nog toe geen last van. Ik heb dat al eens eerder gedaan en kreeg daar last van, maar gebruikte toen meer medicijnen.
Ik merk uit deze en reacties in het algemeen, dat mensen vaak de bijwerkingen akcepteren. Artsen brengen die informatie, áls zij dat doen, vaak op een toon van; "dat hoort er nou eenmaal bij". Zelf nadenken en luisteren naar je lichaam is voor mij heel belangrijk, er zijn tenslotte alternatieven. Zo weet ik ook dat ik hooggevoelig ben (HPS) waardoor een standaard begindosering meestal gehalveerd kan worden.
Met vriendelijk groet

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 23, 2014 5:25 pm 

Ik lees dat heel veel getransplanteerden maagzuurremmers gebroken.

Ik heb ze nog nooit voorgeschreven gekregen en gebruik toch een flink aantal medicijnen per dag(plm 20 stuks) maar geen prednison. Is afgebouwd na een jaar. Hebben jullie maagzuurremmers ivm gebruik prednison?

Hoor graag

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 10:15 am 

Ik gebruik inderdaad al 7 jaar Prednisolon 7.5mg d.d. Had een jaar na transplantatie, na biopti, toch nog wat afstotingsverschijnselen waardoor mijn arts niet durft te stoppen met pred.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 29, 2014 6:34 pm 

Ik heb mijn donornieren ruim 24 jaar. Maar slik geen maagbeschermers. En op het moment slik ik wel ongeveer 20 tabletten per dag. inclusief prednison. Misschien overleggen of je het echt moet slikken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 01, 2014 11:42 am 

maagbeschermers worden bij veel medicijnen standaard mee voorgeschreven om de maag te beschermen.
Van veel pijnstillers is bijvoorbeeld bekend dat ze maagklachten geven.(weet niet of dat ook zo is bij prednison en andere anti-afstotingsmedicijnen)
Maar als je geen klachten hebt is er volgens mij ook geen reden om ze te blijven slikken.
Soms ook kan de dosis die geslikt wordt gehalveerd worden.
Bij omeparzol bijvoorbeeld is de standaard dosis vaak 40mg, terwijl 20 in veel gevallen voldoende is.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]