NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma okt 15, 2018 9:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Prograft levering
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 5:15 pm 

Vandaag medicijnen opgehaald bij de apotheek.

Tot mijn verbazing kreeg ik zonder enig overleg Takni (???) voorgeschoteld in plaats van Prograft. Heb het middel uiteraard geweigerd.

Wie kent dit middel, of is er na de transplantatie direct mee gestart?

Prograft gebruik ik reeds ruim 17 jaar en ga dit uiteraard niet meer omzetten. Geldkwestie??

Ook was de Cell-Cept niet leverbaar, gingen er maandag gelijk achteraan daar ik op 8 juni op vakantie ga.

Jetje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 02, 2012 11:46 pm 

Het 'oude' Prograft is een geneesmiddel waarop de patenten verlopen zijn zodat iedereen het mag aanbieden. Er zijn dan ook diverse leveranciers die tacrolimus (dat is de werkzame stof in Prograft), onder verschillende namen op de markt brengen. Capsules met 0,5 mg of 1 mg tacrolimus worden behalve onder de naam Prograft ook geleverd onder de namen Advagraf, Modigraf en (daar is-ie dan) Tacni.

Zodoende dus.

Groeten,

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 10:48 am 

Ik zal het even met je nefroloog overleggen. zelf slik ik geen prograft, maar ze heeft me wel verteld dat je daar alleen het generieke middel van mocht hebben. Is inderdaad een geldkwestie. verzekeraars vergoeden het niet meer. maar volgens mij wel als er op het recet medisch noodzakelijk staat. succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 1:12 pm 

Er wordt vaak gesteld dat het oorspronkelijke middel (de spécialité, in dit geval Prograft) behalve de werkzame stof ook nog andere hulpstoffen bevat die de werking beïnvloeden. Bovendien zou de dosering nauwkeuriger zijn. Bij generieke medicijnen mag die dosering namelijk enigszins afwijken. Dat zou een reden kunnen zijn om, als dosering en werking een zeer belangrijke rol spelen, niet voor een generieke variant te kiezen. Dat zou speciaal bij transplantatiepatiënten het geval zijn. De NVN heeft zelfs [url="http://www.nvn.nl/GetDocument.ashx?DocumentID=13042&name=Medicijnkaartje&rnd=634743255014469157"]een medicijnkaartje[/url] uitgebracht waarop de gebruikte spécialités door de nefroloog kunnen worden vermeld om de apotheker te overtuigen van de noodzaak geen generiek medicijn te verstrekken.

Meer hierover is te vinden [url="http://www.nvn.nl/__news/3525/Nieuw-bij-de-NVN-het-Medicijnkaartje/"]op de NVN site[/url]

Groeten,

Jeroen.

PS [url="http://www.transplantatievereniging.nl/uploads/82/330/NTV_doc_Generic_Substitution_April_7_2011.pdf"]Lees hier een uitgebreide uitleg en het standpunt van de Nederlandse Transplantatie Vereniging[/url] (Engels).

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]