NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr dec 14, 2018 11:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: lisinopril
BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 10:16 am 

hallo allemaal..

ik heb me een tijdje geleden hier aangemeld en voorgesteld..

ben niet veel meer langs geweest want het is niet ik die nierproblemen heeft, maar mijn partner.

nu moet hij eigenlijk een medicijn genaamd lisinopril gebruiken, maar hij heeft enorm veel last van de bijwerkingen.

zoals neusbloedingen, benauwdheid, veel hoesten, stemmingswisselingen en een zere keel..

hij slikt die medicatie in combinatie met aprovel.

het gaat met name om hoge bloeddruk en eiwitverlies waarvoor hij die medicijnen moet slikken..

hij heeft al een aantal malen geprobeerd op te starten met een halve tablet van 5 mg.. maar steeds als hij dan de volledige dosering gaat gebruiken, komen die bijwerkingen opzetten en ik kan jullie zeggen.. dat is niet prettig.. (hebben veel mensen vast alle ervaring mee)

de arts zegt dat er geen andere medicatie meer is..

maar dat hij deze wel door moet slikken..

nu is mijn vraag..

klopt het dat er geen ander merk is dat dezelfde werking heeft..

en hebben jullie dezelfde ervaringen met deze bijwerkingen en hoe gaan jullie daar mee om?

het zou heel fijn zijn als hij iets kon gebruiken wat veel minder bijwerkingen heeft.. want iedere ochtend in bed wakker worden met bloedvlekken en de halve nacht wakker liggen door die nare hoestbuien en benauwdheid is niet echt ju van het..

alvast bedankt.. [:I]

groetjes lyda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 11:49 pm 

Tjonge, dat is wat! Neusbloedingen, benauwdheid enzo. Dat is inderdaad helemaal niet prettig en fijn!

Of het precies gelijk is aan Lisinopril, weet ik niet, maar Enalapril is ook een soort medicijn tegen eiwitlekkage.

Mijn man had die Enalapril gehad, en is daarna overgegaan naar Lisinopril. Waarom hij overgegaan is, weet ik niet meer. Hij heeft geen last van die bijwerkingen.

Sterkte verder!

Marie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 12:32 am 

<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Marie</i>

Tjonge, dat is wat! Neusbloedingen, benauwdheid enzo. Dat is inderdaad helemaal niet prettig en fijn!

Of het precies gelijk is aan Lisinopril, weet ik niet, maar Enalapril is ook een soort medicijn tegen eiwitlekkage.

Mijn man had die Enalapril gehad, en is daarna overgegaan naar Lisinopril. Waarom hij overgegaan is, weet ik niet meer. Hij heeft geen last van die bijwerkingen.

Sterkte verder!

Marie

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

hoi marie!!!

wat super bedankt dat je hierop reageert!!!

wij zitten echt met de problemen want het is nu kiezen tussen 2 zeer kwaden zeg maar..

óf hij voelt zich écht hondsberoerd.. hij heeft niet een beetje last van die bijwerkingen.. maar gewoon zo erg dat hij niet kan slapen en overdag soms bijna stikt als hij bijv. in de auto zit met de airco aan.

óf hij moet kiezen voor verslechtering van zijn nieren op de lange termijn..

ik vind me dat nogal een kl*te keuze.. (sorry voor mijn gebrek aan ABN)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 11:31 am 

Hoi Spreeuwtje,

Geeft niet hoor! Het is zeer begrijpelijk dat je je afreageert; want het is ook zo vreselijk wat je partner allemaal moet doormaken!

Ik snap je arts eigenlijk niet; hij moet ervoor zorgen dat je partner zich goed moet voelen.

Mijn man zei dat hij van Enalapril is overgegaan naar Lisinopril, omdat hij een andere medicijn moet nemen voor hoge bloeddruk.

Voorheen dus Enalapril met Atenol (bloeddrukverlager) en Adalat Oros (ook bloeddrukverlager).

Nu Lisinopril met Metoprololsuccinaat retard; het werkt beter samen dan met Atenol en oros.

Aprovel, die ken ik helemaal niet, heeft je partner meerdere problemen? zoals bv hart of zo?

Sterkte verder!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 12:07 pm 

dank je wel weer voor je reactie!! [:X]

wat lief ook dat je dat gevraagd hebt aan je man..

vanmiddag spreekt hij de arts en gaat hij het opnoemen..

mijn partner heeft een tijdlang hoge bloeddruk gehad.. vandaar ook dat hij aprovel gebruikt..

dat is dus én voor die eiwitverlies.. én voor die hoge bloeddruk..

maar aprovel mag max. 300 mg zijn.. en daar zit hij nu op.

volgens zijn arts is er geen vervanging voor die lisinopril en moet hij maar gewoon stoppen.. misschien is er een reden dat hij geen analopril krijgt.. ik hoop dat die man gewoon vergeten is dat t bestaat.. [:(!]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2011 8:59 pm 

Lyda (oftewel Spreeuwtje)

Hoe is het nu verder met je man? Moet hij toch die lisinopril blijven slikken, of is hij inmiddels ermee gestopt en wat heeft hij in plaats daar van gekregen?

Want mijn vriendin heeft onlangs die lisinopril ook gekregen, omdat zij een hoge bloeddruk en te hoge kreatininespiegel heeft. Sindsdien heeft zij veel last van duizelingen, zere keel, veel hoesten en ook neusbloedingen. Zij is op haar eigen initiatief hiermee gestopt.

En je man???

Groetjes Marie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2011 10:03 pm 

hallo marie!!!

sorry dat ik je niet bedankt heb.. maar mijn "meneer spreeuw" [:D] is inmiddels met toestemming van de arts volledig gestopt met dit medicijn zonder toevoeging van een nieuwe..

wat zo frustrerend is, is dat de arts heel vaag is over het waarom het wel of niet slikken.. meneer spreeuw is daar zelf ook niet zo handig in.. ik ben meer het type dat doorvraagt en het naadje van de kous wil weten..

maar t bleek dus, dat hij percé dit medicijn moest.. omdat het náást de hoge bloeddruk.. óók wat aan die eiwitverlies doet..

we waren hoogst verbaasd toen de arts zélf vertelde dat er wel degelijk vervangende medicijnen zijn.. maar die doen minder aan dat eiwitverlies.. daarom wilde hij "2 vliegen in 1 klap" slaan.

meneer spreeuw zijn bloeddruk was nu zeer netjes.. dus mocht hij de nieuwe medicijnen laten staan.. hij heeft die dus niet kunnen uitproberen.. en we weten dus ook niet of deze medicijnen ook van dit soort rottige bijwerkingen hebben ( t zal me niks verbazen natuurlijk) maar iig doen deze dus niks aan de eiwitverlies.. en zijn ze alléén voor de hoge bloeddruk..

overigens.. we hebben getest wat er gebeurd als hij nóg meer water gaat drinken.. de laatste keer was zijn kreatinine ook hoger dan ooit.. (weet de precieze waardes niet meer)

hij is toen dus 3 liter water per dag gaan drinken.. en toen was zijn kreat waarde lager dan ooit... [?] snap jij t nog?

hij drinkt altijd al veel water.. en als je hem gewoon laat gaat klokt hij zo een liter of 4 weg..

maar ik weet niet hoe het met jouw vriendin zit?

misschien mag ze helemaal niet zoveel water meer drinken (in een later stadium van de ziekte toch?) maar misschien drinkt ze ook niet genoeg?

het is iig een optie om te proberen..

verder zijn we ook het alternatieve vlak op gegaan.. (in overleg met zijn arts) en meneer spreeuw gebruikt nu het homeopatische middel: solidago..

wel via een klassieke homeopaat hoor.. dus niet op eigen houtje..

én hij gebruikt nu schüsslers celzouten (zijn geen echte zouten) en hij voelt zich een stuk beter..

kan veel makkelijker plassen en heeft minder last van zijn darmen door de ijzertabletten die hij ook moet slikken..

ik heb de medicijnen die hij nu kreeg even opgezocht..

deze heten: Lercanidipine HCL

ik hoop dat ik jou en je vriendin hier nu een beetje mee heb kunnen helpen??

heel veel sterkte met die rotmedicijnen.. [:X]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 10:27 pm 

Onze zoon heeft ook een tijdje dit middel gebruikt. Hij is 11 jaar geleden getransplanteerd en nu 14 jaar.

Bij hem ging zijn creatinine behoorlijk omhoog.

Wij moesten gelijk met het middel stoppen en nu is het weer stabiel.

Hij gebruikt nu amlodipine. Dat gebruikte hij al en de lisinopril was erbij gegeven, maar nu is de amlodipine verhoogd.

Voorzover wij het ons nog herinneren had hij verder geen last van de bijwerkingen. Alleen dus de creatinine verhoging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 11:02 pm 

goh.. dit is ook belangrijk nieuws voor ons..

want meneer spreeuw zijn kreat was ook sterk aan het schommelen..

hij probeerde iedere keer die pillen weer.. maar door de bijwerkingen moest hij steeds weer stoppen.. omdat zijn arts aandrong op die medicijnen.. begon hij maar weer.. tot t weer niet meer ging..

het laatste jaar leerde ik hem kennen.. en dacht ik dat die kreat waardes zo schommelde omdat hij natuurlijk anders ging leven..

van alleenstaand en alle rust naar een druk gezinsleven met een jong kind, is natuurlijk een groot verschil..

maar nu je dit zegt.. gaan we dus ook denken aan die pillen!!!

iets om op te letten ook voor evt. in de toekomst..

bedankt!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]