NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za okt 20, 2018 6:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 7:32 pm 

Van de week ging ik de CellCept ophalen bij de apotheek voor onze zoon die een niertransplantatie heeft gehad 11 jaar geleden.

Tot nu toe kregen we altijd CellCept van Roche, maar het octrooi schijnt verlopen te zijn waardoor er nu meer fabrikanten het middel op de markt mogen brengen.

De apotheker wilde het nu meegeven van Centrapharm.

Ik ben er in eerste instantie niet mee accoord gegaan omdat de apotheker zei dat het een medicijn was dat niet zo nauw kwam en de arts zegt van wel.

De apotheker gaat nu contact opnemen met de behandelend arts.

Zelfs als de arts op het recept zou zetten medische noodzaak mag de apotheker nog besluiten om dit generieke middel te geven i.p.v. het specialite.

Wijzelf hebben het idee dat het puur een geldkwestie is. De apotheker krijgt van de verzekering niet meer betaald voor de CellCept van Roche dan dat hij krijgt voor het middel van Centrapharm. Maar de CellCept is voor hem wel duurder.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben met de levering van CellCept?

Wij horen dit dan graag en wat u eventueel heeft ondernomen om het wel te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 11:12 pm 

Hallo,

Ik heb begin dit jaar hetzelfde probleem gehad. Ook ik kreeg opeens een ander medicijn voor Cell Cept dan normaal gesproken. Ik heb dit toen bij de nefroloog in het ziekenhuis nagevraagd en die gaf aan dat ik beslist de medicijnen moest krijgen die ik daarvoor ook kreeg. De reden die ze gaf was de volgende:

"Cell Cept is uiteraard heel belangrijk voor getransplanteerden. Het vervangende middel is waarschijnlijk wel prima maar de kans bestaat dat er in de loop van de tijd meer vervangende middelen komen die wellicht niet allemaal even goed zijn. Om te voorkomen dat je op enig moment een van deze medicijnen krijgt toegedient, willen ze dat ik so wie so het originele recept blijf gebruiken."

Bij mij is dit toen opgelost door een recept voor Cell Cept van het ziekenhuis te krijgen met daarop vermeld " medische noodzaak". Sindsdien doe ik dit altijd op deze manier als ik Cell Cept nodig heb.

Wellicht dat het per verzekeraar scheelt of deze oplossing wel of niet kan, maar dar weet ik niet (zelf ben ik bij CZ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2011 5:40 am 

Bij mijn man zet het ZKH ook medische noodzaak erop en er is een brief naar de apotheek uitgegaan (voor alle patienten) dat zij allemaal het originele recept moeten krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2011 7:24 pm 

Uitsluitend het specialite recept is het goede medicijn.

Tis inderdaad een kwestie van geld. Het verschil tussen generiek en origineel moet door de apotheker zelf betaald worden.

Overigens verdient hij genoeg aan de andere medicijnen en hij zal in zijn winkel niet zoveel getransplanteerden hebben dat hij zich dat niet kan permiteren.

Zoek contact met de nefroloog en laat hem de apotheker bellen. Krijg overigens zelf zonder probleeem de originele medicijnen zonder enige aantekening op het recept en gewoon via de huisarts.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2011 9:58 pm 

zelf nooit problemen mee gehad gelukkig. wel begin van het jaar een brief van de apotheek gehad dat ik de cellcept niet meer via internet bij de apotheek kon bestellen en ook niet meer via de huisarts. een aantal weken geleden een receptje voor cellcept opgehaald en heb het gewone merk gekregen die ik altijd al kreeg.(roche) ik heb met de apotheek afgesproken dat zodra de verzekering moeilijk doe ze contact met mij opnemen. zodat ik contact kan opnemen met het ziekenhuis. dit geld voor ieder medicijn die ik krijg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 10:24 pm 

Wij lieten ook al altijd medische noodzaak op het recept zetten. Zelfs een brief door de arts naar onze verzekeraar gestuurd, maar zij bleven volhouden dat het niet vergoed werd.

Volgens onze verzekeraar heeft de apotheker de laatste stem.

ZIj hadden n.a.v. de brief van onze arts ook weer contact opgenomen met de apotheker, maar met onze behandelend arts hebben ze nooit gesprokne.

We zijn nu inmiddels (op advies van een medew. van de verz.mij) overgestapt naar een andere apotheek en we krijgen nu gewoon het middel CellCept van de fa. Roche.

Het is dus opgelost, maar wel ontzettend bureaucratisch allemaal.

Het schijnt er mee te maken te hebben wat voor contract de apotheek met de verzekeraar heeft gesloten.

Wij vinden het allemaal erg vreemd, want de verzekeraar moet nu ook gewoon betalen nu we bij een andere apotheek zitten.

Dus wat het nou uitmaakt als ze ook hadden betaald bij onze oude apotheek snappen wij echt niet.

Maar goed, het is voorlopig opgelost.

We hopen maar dat het voorlopig goed blijft gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 4:25 pm 

Hallo allemaal!

Toen in in België woonde kreeg ik de generiek van cellcept, mn MYFENAX van de firma TEVA - helemaal gratis let een voorschrift natuurlijk via de apotheker.

Nu, woonde sinds een paar maanden in Israël, krijg ik de generiek via een andere firma.

Weet er iemand of TEVA de generische middelen wereldwijd produceert, of is enkel bepaalde medicatie bestemd voor bepaalde landen?

Met dank, Chana.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]