NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu do okt 18, 2018 5:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Medicijnen wat voor??
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 8:03 pm 

Ik moet getransplanteerd worden. Naast de afstoting enz ben ik erg bang voor wat de medicijnen met me gaan doen. Bovendien lukt het mij nooit om medicijnen door te slikken dus.... Het zal wel moeten. Wie kan mij iets over de medicatie vertellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 10:35 am 

Hoi MvB,

mijn ervaring hiermee is dat ik van de ongeveer standaard medicatie weinig last heb van de medicijnen behalve dat mijn gezicht door de prednison iets voller geworden is....

ook ik kreeg in het UMCG 1 soort grote pillen die ik domweg niet weg kon krijgen en heb toen de kleinere versie tablet gekregen nadeel was wel dat ik er toen 4 x zoveel kreeg...maar heb je dit als eens bespreekbaar gemaakt bij iemand?

heel veel succes,

Miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 2:39 pm 

hoi mvb,

mijn ervaring is ook dat je de standaard tabletten krijgt en daar weinig tot geen bijwerkingen van hebt,alleen indd een voller gezicht door de prednison, maar ook dat trekt naar verloop van tijd beetje bij en ligt heel erg aan wat voor dosering je krijgt.

maar zou het probleem van pillen slikken eens voorleggen aan de arts, dan kunnen ze daar nu alvast een oplossing voor gaan zoeken.

Succes,

Susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 4:28 pm 

Hoi,

Ik vind dat het bij iedereen anders is hoor en je van elk medicijn altijd bijwerkingen kunt verwachten.Mijn zus heeft ernstige botontkalking van de prednison gekregen en heeft altijd blaasontsteking omdat je door de medicijnen vatbaarder wordt voor infecties. Ook heeft ze last van wratten wat ook heel veel voor komt. Maar dit alles weegt niet op tegen een donornier! Veel succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2011 7:27 pm 

Mijn man heeft nu alleen nog Cellcept en Prograft als medicijnen.

Gelukkig geen bijwerkingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2011 8:53 pm 

@Verla,

het klopt dat iedereen anders reageert,ik heb tijdens mijn opname van niertransplantatie ook 3 dagen achter elkaar 1000 mg prednison door mn lijf heen gekregen ik kan je vertellen dat ik daar ook heftig op reageerde en alles niet meer zag zitten en het liefst uit het raam wilde jumpen...er zijn ook mensen die allemaal vlindertjes zien rondvliegen....daarna nog een ATG kuur eroverheen gehad en mij werd ook verteld dat je van de 1ste kuur het beroerdste kon worden...die 1 ste kuur verliep ik zonder problemen maar ben hondsberoerd geweest van de 2de dosis...en van dosis nr 5 kreeg ik opeens vanuit het niets flinke koorts.

cellcept,prograft en de prednison die nu op 10 mg staat verdraag ik goed

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 08, 2011 3:09 pm 

Nog even een bericht van een onzekere en nerveuze dame. Waar ik zoo bang voor ben is dat je door al die medicijnen je juist heel slecht gaat voelen na de transplantatie. Ik voel me nu best redelijk. Maar transplanteren zal toch ooit moeten. Ik ben er nog lang niet aan toe merk ik. Dit zal anders zijn als je al aan de dialyse zit, denk ik. Pfff Wat een onzekere tijd is dit. Help me aub positief te blijven, ik heb het idee dat ik na die transplantatie een of andere opgeblazen, nauwelijks levende patient blijf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 08, 2011 4:07 pm 

De transplantatie was voor mij een fantastische verbetering, ondanks dat ik het eerste half jaar een dik gezicht had en ook veel problemen.

Ik heb mijn nier nu vier jaar, het voelt als het grootste geschenk wat ooit heb gekregen.

Natuurlijk medicijnen geven bijwerkingen, maar voor mij was dialyse een zware periode en tijdens de pre-dialyse was ik altijd moe.

Een nieuwe nier geeft vrijheid. Linda.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 08, 2011 7:21 pm 

van de prednison kun je de eerste periode een dikker gezicht krijgen,maar dat wordt al snel afgebouwd en dan verdwijnt dat vanzelf weer,

cellcept.. kun je enorme diaree en buikkramp van krijgen, maar is zelfde liedje. je begint bv. met 2x750 mg en gaat dan afbouwen, dus de bijwerkingen verdwijnen dan ook.

ook ben je vatbaarder, je zult sneller verkouden zijn, wratten kunnen krijgen, noem maar op. maar daar heb je neusspray voor en paravetamol.

van de prograft had ik in t begin trillende handen, alsof ik heel nerveus was, is na een tijdje ook vanzelf over gegaan.

maar.... ik kan nu wel de hele dag opblijven, kijk om half 11 nog naar law and order , ipv om 8 uur uitgeput naar bed.

maak je maar niet al te druk, niemand kan voorspellen hoe het gaat.

ik heb na de transplantatie een hersenvlies ontsteking opgelopen die na 5 dagen een hersenbloeding veroorzaakte. heeft me 5 jr gekost om daar enigszins bovenop te komen.

maar dat is geen reden om te denken: oo als ik getransplanteerd wordt, dan krijg ik dat ook allemaal.

ondanks alles kan ik zeggen dat het leven lichamelijk beter is sinds ik een nieuwe nier heb, de kwaliteit is niet te vergelijken met een leven aan de dialyse...

succes !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2011 12:30 pm 

Met betrekking tot de bijwerkingen van medicijnen bevreemd mij het antwoord van Susanne.

Zij geeft aan nauwelijks bijwerkingen te hebben. Ik lees regelmatig het forum en kom je naam regelmatig tegen met bijwerkingen zoals blaasontsteking, prednison en problemen met de knie. evt. psychologische bijwerkingen, spiertrillingen enz.

Bijwerkingen zijn nou eenmaal het gevolg van medicijnen die men langdurig moet gebruiken. De een heeft er ook meer last van dan de ander. Maar ... alles beter dan dialyse.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2011 2:18 pm 

Ik slik nu Prednison. Heb nu bolle kop van die zooi.Moet me inhouden om niet te gaan vreten.

Verder heb Prograft(kleine capsules) best weg te krijgen.

Celcept.Heb wel wat bijwerkingen maar wil er niet al te veel aandacht aan schenken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2011 3:22 pm 

<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door jetje</i>

Met betrekking tot de bijwerkingen van medicijnen bevreemd mij het antwoord van Susanne.

Zij geeft aan nauwelijks bijwerkingen te hebben. Ik lees regelmatig het forum en kom je naam regelmatig tegen met bijwerkingen zoals blaasontsteking, prednison en problemen met de knie. evt. psychologische bijwerkingen, spiertrillingen enz.

Bijwerkingen zijn nou eenmaal het gevolg van medicijnen die men langdurig moet gebruiken. De een heeft er ook meer last van dan de ander. Maar ... alles beter dan dialyse.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

maar dan moet mijn antwoord je toch ook bevreemden?

Ook ik heb nu voor de 2de keer zelf geen last van bijwerkingen behalve een iets voller gezicht van d eprednison!

maar zeker is dat dit voor iedereen verschillend kan zijn....

groetjes Miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2011 4:20 pm 

hoi Jetje,

is misschien raar mijn antwoord, maar onder ander mijn knie bleek niet van de prednison te komen, maar van een spier in mijn rug die vastgeslagen was.

Blaasontsteking komt ook niet van mijn medicijnen volgens nijmegen, waar het wel vandaan komt weten ze helaas nog niet. Spiertrillingen komen van mijn astma medicatie en zit in de familie, dus ook gedeeltelijk erfelijk.

Psychisch had ook een hele andere oorzaak. teveel tegenslagen gehad, die ik even niet zelf meer op kon lossen.

en ja klopt dat mijn naam regelmatig voorbij komt, ben medeforumbeheerder geweest.

Hopelijk is mijn natwoord nu wat beter te verklaren.

Al mijn problemen komen niet van mijn medicatie af, is allemaal al nagekeken in Nijmegen.

Groetjes,

Susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2011 4:28 pm 

Hoi,

Ik denk dat het positieve van het hele verhaal is dat uiteindelijk de levensverwachting met een donornier langer is dan de dialyse.

Mijn moeder is 8 jaar aan de dialyse geweest en je lichaam krijgt wel elke keer een zware klap van dat spoelen. Zij heeft ook zeer veel mensen zien overlijden tengevolge van jaren spoelen. Neem de eventuele bijwerkingen voor lief van de medicijnen die je na de transplantatie krijgt! Nu voel je je nog goed van de dialyse maar hoe is dat over een paar jaar?

veel sterkte

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 10, 2011 9:44 pm 

Bedankt voor al jullie reacties..Ik begrijp dat een transplantatie na dialyse geweldig is. Maar wat als je nog niet aan de dialyse zit. Ik ben nog niet echt ziek zeg maar. Alhoewel, wel doooodmoe.

En, misschien domme vraag, maar waarom zitten zoveel van jullie al jaren aan de dialyse? Is er dan echt niemand die zich aanbied en of geschikt is? Of heeft dat een andere oorzaak..

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]