NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 1:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 29, 2011 6:24 pm 

Zijn er nierpatienten die altijd intensief gesport hebben, en door een nierziekte dit niet meer kunnen doen? Zelf ben ik een fanatiek MTB-er en heb een flinke stap terug moeten doen. Sportvoeding past slechts zelden in een natriumarm en kaliumbeperkt dieet. Naast de lichamelijke vermoeidheid lopen mijn benen snel vol en voelen ze na afloop strak aan. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 2:40 pm 

Ben je getransplanteerd of nog aan de Dialyse? Ik ben namelijk zelf getransplateerd en gebruik hier (net als veel mensen) prednisolon voor! Dit heeft ook invloed op je spieren. Ik ben nu zelf onder begeleiding van een fysio bezig om mijn conditie weer een beetje op te bouwen! (Heb 5 jaar geleden een nieuwe nier gekregen en in december een hartritmestoornis gehad. Hierdoor minder gesport. Dus nu een conditie van niks!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 31, 2011 10:31 pm 

Geen van twee. Ik heb IGA nefropathie met een chronische nierinsufficiëntie. Mijn nieren werken nog voor 60%. Was jij voorheen ook een fanatieke sporter? Op welke manier ben jij dat, toen het nog mogelijk was, door blijven doen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 2:00 pm 

Gerco, ik heb ok IGA met een nierfunctie van 17%. ik heb geen last van vermoeidheid. Ik rij intensief paard, tennis en mountainbike 40 km per week (1 keertje) vermoeidheid is iets waar veel chronisch zieken mee te maken krijgen maar het is niet perse een bijwerking van IGA.. Jammer dat je het niet meer kunt doen op het niveau wat je gewend bent en ik hoop dat je het toch weer kan opbouwen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 1:41 pm 

Hoi Gerco,

Mijn nierfunctie is nog 25%. Voorheen was ik elke dag intensief met mijn paardje bezig, rijden verzorgen, stal mesten ed. Ook fietste ik veel. Maar ik herken jouw klachten en ik kan ook absoluut niet meer de energie opbrengen en heb snel last van verzuurde spieren en kramp.

Ik heb mijn nieuwe ritme nu wel gevonden maar het koste wel moeite om te accepteren dat het allemaal niet meer zo gemakkelijk ging.

Misschien zal jij ook moeten wennen aan een wat rustiger ritme.

Sterkte, Maja

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 22, 2011 10:08 pm 

De vermoeidheid is zo verschrikkelijk balen, het overvalt je soms zo ineens. Ik rijd nu halve marathons ipv volle marathons, trainen is nog maar een fractie van wat ik deed dus is mijn conditie ook een stuk minder. Ik heb heel veel dingen moeten laten schieten schieten vooral mijn gidswerk voor een mountainbikeorganisatie in de alpen.

Als het nou alleen sport is, maar ik heb zaar lichamelijk werk dus ik kan het heel goed merken.

Elke nier werkt nog maar 30% en met het natrium/kalium/eiwit dieet en de bloeddrukverlagers gaat het wel aardig goed.

Ik doe alles al een stuk rustiger, maar zit niet in mijn natuur[:)]

Bedankt voor de reacties!!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]