NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 5:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2015 10:44 pm 

In mijn voorstel-post heb ik al kort verteld hoe ik aan mijn slechte nieren kom, hierbij de uitgebreide versie:

Vandaag precies 2 jaar geleden belandde ik met spoed in het ziekenhuis. Ik was thuis bewusteloos gevallen en lag een paar uur op een koude overloop voor ik werd gevonden en werd afgevoerd naar de spoedeisend hulp, waar ik weer min of meer wakker werd.
Ik voelde me al een paar dagen beroerd en dacht dat het een hele flinke buikgriep was, maar er bleek wat anders aan de hand. In het ziekenhuis aangekomen, was ik onderkoeld en uitgedroogd. En mijn bloedsuikers bleken torenhoog te zijn: 42. Normaal gesproken moet dat onder de 10 zijn. Prompt kreeg ik de diagnose: diabetes type 1 (dus insuline-afhankelijk).
Achteraf bleek ik een diabetische ketoacidose te hebben gehad. Verzuring van het lichaam door extreem hoge bloedsuikers. Mijn lichaam was totaal verzuurd omdat het door een gebrek aan insuline geen energie kon halen uit mijn bloed en daardoor uit nood eiwitten en vetten is gaan verbranden, wat allerlei afvalstoffen geeft. Mijn nieren vonden dat blijkbaar niet fijn en besloten er niet meer aan mee te werken. Alles wat er binnen in mij gaande was, was zodanig heftig dat mijn lichtje uitging. Bijna definitief, bleek achteraf. Een zeer beangstigende gedachte...
Mijn nieren zijn er toen zo goed als mee gestopt en heel even waren de dokters bang dat ik aan de dialyse zou moeten. Ik lag op de IC, met allerlei toeters en bellen, 5 infusen, en een catether om te plassen. Het leek wel cola wat eruit kwam, zo donker was het!
Gelukkig zijn mijn nieren weer voldoende hersteld, en ik heb altijd begrepen dat ze weer vrijwel normaal hun werk deden. Toen in september bij mijn jaarlijkse "APK" licht verhoogde nierwaarden werden gevonden, wist ik niet beter dat dit gelijk stond aan nierfunctie. Dat bleek dus niet zo te zijn... Ergens had ik een stuk informatie gemist, verkeerd begrepen of niet gehad. Ik weet het niet meer. Ik was toendertijd zo ernstig ziek dat heel veel me ontgaan is, en er was zoveel mis dat ik allang blij was om het nog te kunnen navertellen.

Ik heb na die bewuste APK een echo-onderzoek gehad van mijn nieren en blaas, en een nacontrole dmv. bloedtest, en gelukkig waren er verder geen afwijkingen te zien. De waardes waren stabiel gebleven en zelfs lichtjes gedaald. Volgens mijn internist geen reden tot zorg, al wilde hij het wel in de gaten houden.

Gisteren moest ik op controle bij de diabetesverpleegkundige waar bij toeval mijn nierfunctie ter sprake kwam. Die bleek nog maar zo'n 50% te zijn! Bij de dokters was dit dus bekend en zij hebben waarschijnlijk aangenomen dat ik het ook wist. Ik schrok daar toch wel even van!
Ik blijk nu dus al sinds mijn ziekenhuisopname met nieren rond te lopen die maar op halve kracht werken.
De verpleegkundige heeft netjes het een en ander uitgelegd, waardoor ik toch weer een stuk geruster was. Maar ik moest het wel even laten bezinken...
Ik weet dat er meteen actie ondernomen zou zijn als er ook maar enige reden toe was geweest, en dat was blijkbaar niet het geval. Maar toch...
Wat dat betreft is het een voordeel om een chronische ziekte te hebben: de dokters houden mij scherp in het oog en schieten in actie als dat nodig is. Al die controles enzo zijn dan niet leuk, maar het is toch ook wel heel fijn om te weten dat alles nog in orde is, of wat er aan de hand is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 29, 2015 9:48 am 

Heftig verhaal zeg.
Dat diabetes niet best is voor je nieren is wel bekend...Veel diabeten raken uiteindelijk aan de dialyse.
Belangrijk dus dat je diabetes nu goed geregeld is, dat is de hoofdvoorwaarde om je nieren zo lang mogelijk goed te houden.
Helaas kunnen artsen aan verminderd werkende nieren niet veel doen, to het moment dat het echt misgaat.
Je kunt zelf wat voorzorgsmaatregel nemen. Zoutarm eten, je bloeddruk goed houden.
Ikzelf ben helaas na mijn transplantatie diabeet geworden (op type 2 lijkend...waarschijnlijk veroorzaakt door anti-afstotingsmedicijnen).
Ik dacht dat ik de dialyse periode goed doorstaan had, een mislukte en een gelukte transplantatie weggekauwd...en ik was amper een maand uit het ziekenhuis of ik mocht met spoed naar de spoedeisende hulp met te hoge boedsuikerwaarden.
Van de ene op de andere dag diabeet, meteen aan de insuline. Op dat moment storte ik effe in, dat was meer dan ik hebben kon...
Gelukkig duurde dat maar kort, en nu een jaar later, kan ik er goed mee leven. met goed eten en voldoende bewegen kan ik met heel erg weinig insuline toe en is de bloedsuiker stabiel. Dit gebeurt schijnbaar heel vaak na transplantaties, maar niemand vertelt je dat op voorhand...Of dat goed of slecht is laat ik even in het midden...ik ben er nog niet uit of ik het had willen weten.
Enige waar ik me echt zorgen over maak is dat het natuurlijk niet goed is voor de transplantatie nier.
Maar meer dan gezond leven en alles zo stabiel mogelijk houden kun je toch niet.
Succes voor jou, en ik hoop dat je nieren nog heel erg lang op die 50% blijven...daar kun je in principe oud mee worden, als het maar niet slechter wordt.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]