NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 5:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkeerde nefroloog?
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2012 5:00 pm 

Hallo allemaal,

Ik heb sinds mijn laatste bezoek aan de nefroloog een bittere smaak van in mijn mond.

Zijn er onder jullie ook mensen die veranderde van nefroloog?

Kun je mij erbij vertellen hoe je momenteel over je nieuwe nefroloog denkt?

Daarmee bedoel ik of je blij ben met de verandering of heb je er spijt van?

Ik ga namelijk van mijn nefroloog veranderen.

Vriendelijke groeten,

Sharmaine

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 10:19 am 

Iedereen heeft recht op een secund opinion of zoals jij het zoeken naar een arts waar je je goed bij voelt. Ik ken heel de achtergrond niet, maar soms is het ook goed om het gesprek aan te gaan en te vertellen waar jij je zo ellendig hebt gevoeld.

Wij hebben de hele boel een tijd geleden opgepakt en zijn gestart in een heel ander ziekenhuis met een heel fijne (kinder-)nefroloog!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 10:56 am 

Ik zelf ben een heel antal jaren door omstandigheden wel van internist gewisseld.

Ik werd behandeld voor een schildklier probleem en kreeg daarbij ook nierproblemen.

De nefroloog waar ik toen bij terecht kwam vond het onzin om twee internisten om verschillende redenen te bezoeken en heeft ook de schildklier behandeling overgenomen.

Tot mijn grote genoegen want de oude schildklier internist en ik..dat boterde totaal niet. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en heb dus nogal wat medische kennis.Ook kan ik zelf bloeduitslagen e.d. bekijken in het ziekenhusi computersysteem, dus ik bekijk mijn eigen uitslagen ook. Verder ben ik een patient die duidelijk zelf de regie van de behandeling in handen wil hebben. Ik vraag dus veel en stuur ook naar wat ik denk dat goed voor me is. Ik probeer de dialoog met de arts te krijgen om zo gefundeerd samen te beslissen wat we gaan doen.

De oude arts was daar duidelijk niet van gediend en wilde liever patieten die "ja dokter-nee dokter"zeggen...

Mijn huidige nefroloog is helemaal super op dit gebied, ik heb daar echt het gevoel dat we samenwerken. Zeker geen spijt dus.

Ik ben het wel eens met Kleinklepje dat het soms ook heel goed kan zijn om het met de oude nefroloog te bespreken wat er niet goed gaat...maar soms zijn de verschillen onoverbrugbaar en kan het verfrissend zijn een andere arts te raadplegen.

Ik zou wel adviseren dat in overleg met de oude te doen zodat er een goede overdracht plaatsvindt van je dossier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 2:10 pm 

Veelal is een nefroloog iemand die je de rest van je leven moet blijven bezoeken. Het is dan heel belangrijk dat er "een goede klik" is, dat je je serieus genomen voelt etc. Ook ik ben van nefroloog gewisseld. Heel blij dat ik dat heb gedaan! Dus, gewoon doen. Het is jouw lijf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 11:49 am 

Ik ben van een internist naar een nefroloog gegaan. Deels door de internist zelf, deels door de poli medewerkers (vervelende secretaresses die info maar half doorgaven, niet terugbelden en meer van zulks.) Ook had ik het gevoel dat de internist niet echt naar mij luisterde en mij vooral maar pillen wilde geven omdat ´dat nu eenmaal normaal is om te geven´..

Ik ben naar een nefroloog in een ander ziekenhuis gegaan en tot mijn volle tevredenheid zit ik daar nu nog. Ze luistert echt, is bereikbaar, staat open voor mijn ideetjes en de poli medewerkers zijn duidelijk, correct en snel.

Ik heb wel een gesprek met mijn internist gehad, hij belde mij, om uit te leggen waarom ik wegging. Hij betreurde de gang van zaken en nam mijn kritiek ter harte zei hij. Geen idee of dat dan ook waar is.

Kortom, verander als je je niet goed voelt bij je arts maar denk wel dat je oude arts het recht heeft om te weten waarom je weggaat. Anders verandert daar misschien nooit iets.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 26, 2012 7:21 pm 

Toen ik net dialyseerde had ik een nefroloog met wie ik totaal niet kon opschieten. Het was een ouderwetse dokter, een autoritaire man die het absoluut niet kon hebben dat je als patient zelf ook wel wilde meedenken en meebeslissen over je behandeling. Op een gegeven moment kwam er een nieuwe nefrologe in het ziekenhuis en ik ben toen meteen naar haar overgestapt. Nooit spijt van gehad. Ik heb haar inmiddels 12 jaar en zij accepteert en waardeert mijn eigen inbreng en het feit dat ik zelf ook verantwoordelijk wil zijn voor mijn behandeling.

Het is zoals caroline1964 schrijft, je bent niet zomaar van je nefroloog af en dan is het echt belangrijk dat je een goede verstandhouding met elkaar hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 19, 2012 7:47 am 

Inderdaad. Ik ben er ook van overtuigd dat het heel belangrijk is om ten alle tijde zelf de regie te behouden. De artsen zijn er voor mij en niet andersom. Dat is echt heel belangrijk.

Je moet zelf de baas blijven.

Ik heb wel veel ervaring met verschillende nefrologen.

Niet omdat ik zelf steeds wisselde, maar omdat in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben (AMC) nogals eens van nefroloog veranderd wordt. Volgende week ga ik weer naar "een nieuwe".

Ik heb gemerkt dat er veel verschil tussen zit.

Ik heb er eens eentje gehad die echt het beste er uit wilde halen, dat vond ik heel fijn, we waren echt samen in de strijd, maar ik heb ze ook wel gehad die het al gauw best vonden.

Dan werd bij een op dat moment iets lager kaliumgehalte gezegd dat ze met een hoger kalium ook wel tevreden was.

Terwijl dat vlgs de andere nefroloog nog veel te hoog was.

Het is dus heel verschillend hoe er gedacht wordt.

Daarom zou ik kiezen voor een arts die bij je past.

Ben je al veranderd?

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]