NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za dec 16, 2017 6:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Orgaan donatie!
BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 4:36 pm 

Ik vraag me af of meer mensen het vinden, dat je een nier moet kunnen kopen?
Nu is er een verbod op orgaanhandel .
Maar als je elkaar op deze manier zou kunnen helpen dan is er toch niets verkeerd mee?
Ik sta er wel voor open.
Maar hoe denkt u erover?

Groetjes Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Orgaan donatie!
BerichtGeplaatst: ma aug 21, 2017 11:53 am 

Hallo Dirk,

Ik denk er net zo over. Als je bekijkt dat een levende donor helemaal gescreend wordt en (op papier) een soort van psychologische test zou moeten krijgen om vast te stellen dat er geen belangen spelen...dan kan dat toch ook bij mensen die hun nier verkopen?
Ik vind wel dat de verzekeraar de nieren zou moeten kopen, niet de patienten zelf. Dat zou namelijk oneerlijk zijn tegenover mensen die zelf geen geld hebben.
Als je een leuk bedrag, stel 50.000 euro, geeft voor een nier, en daar per nierpatiënt ongeveer 3 jaar dialyse mee uitspaart (kosten ongeveer 100.000 per jaar), dan lijkt me de win/win situatie evident. De verzekeraar spaart geld aan dialyse, ziekenhuizen hoeven geen dure afdelingen te onderhouden (of in elk geval kleiner). De kwaliteit van de transplantaties gaat omhoog omdat nu eenmaal een levende donatie beter is, en er gaan minder mensen dood op de wachtlijst. In theorie zou je alle transplantabele patiënten al voor dialyse kunnen helpen als je maar voldoende nieren "koopt". Mijn stellige overtuiging is dat bij een aantrekkelijk bedrag makkelijk 1000 nieren per jaar extra beschikbaar zouden kunnen komen.

Als je dan dat betaalde bedrag niet rechtstreeks uitkeert, maar bijvoorbeeld in een fonds beschikbaar stelt zodat het voor een vooraf bepaald doel gebruikt kan worden (bijvoorbeeld een studiefonds, of een hypotheek aflosing...of zelfs een schuld sanering).
Dan heb je gelijk afgedekt dat anderen met de centen gaan lopen (hetgeen één van de belangrijkste ethische bedenkingen is).
helaas durft of wil men daar niet over nadenken. Er is in Nederland wel een professor die hier ook positief over geschreven heeft (naam is me ontschoten) maar ook die heeft er niet echt een lans voor kunnen breken.

Jammer. Ik denk dat het een gemiste kans is. De huidige situatie op de donor"markt" is ook niet bepaald positief. Ik denk dat dat overigens vooral komt door gebrekkige informatie.
Mensen zijn bang dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op hun eigen donatie en zijn bang dat artsen hen dood zullen laten gaan om maar organen te kunnen roven.
Iemand moet de gemiddelde Nederlander toch uit kunnen leggen dat artsen geen geld krijgen voor die nieren....en dus geen belang hebben bij de dood van een donor.
Maar niemand doet het....
Informatie is naar mijn mening vaak te soft om mensen maar niet af te schrikken. Ik denk dat heldere , eerlijke info het beste is...ook als die soms wat hard en confronterend is.
Zelfs nierpatiënten zelf krijgen niet altijd een eerlijk beeld van wat ze te verwachten hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]