NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 5:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2018 5:46 pm 

Goedemiddag,

Ik ben moeder van 2 kinderen, samengesteld gezin met 4. Ben enorm sportief maar had wat last van malaise. Uit bloedonderzoek bleek een egfr van 53. Maar uit eerdere labuitslagen blijkt dit al zo te zijn in 2013 toen was hij 57 en 2014 56 maar nooit heeft iemand iets gezegd en dat vind ik best vreemd. Nu wordt de rest onderzocht en heb ik gister weer bloed en urine ingeleverd. Nu heb ik enorm veel vragen:
Wat is de oorzaak?
Wat kan ik er aan doen om niet te verlagen?
Kan het zijn dat mijn vage klachten hier al vandaan komen?
Waarom heeft niemand eerder iets gemeld?

Woensdag krijg ik en ecg voor twee weken omdat ik de laatste maanden last heb van hartkloppingen maar dat zou mogelijk ook door een verkeerde ureum of kalium waarde kunnen komen maar dat hoor ik dinsdag.

Er zijn jaren aan veelvuldige blaasontsteking aan vooraf gegaan met drie maanden antibiotica als gevolg mijn vermoeden is dat dit iets te maken heeft met mijn nier waarde, maar goed blijft koffiedik kijken.

Ik hoop dat ik er met mijn huisarts uit kom want veel vertrouwen heb ik niet.

Laatst bijgewerkt door Nathalie54321 op wo maart 07, 2018 7:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 19, 2018 11:05 am 

beste Nathalie,

OP zich is 53 geen dramatische waarde en is het niet heel waarschijnlijk dat dat merkbare klachten geeft. Maar onmogelijk is het ook niet. Het varieert wat dat betreft enorm, de een is bij een Egfr van 30 doodmoe, de ander merkt bij 15 nauwelijks iets.
Afwijkende kalium waarden zou den me verbazen op basis van de alleen de nier filtratie. Normaliter gaat dat pas in een hele late fase echt veranderende uitslagen geven.
tenzij er natuurlijk iets anders is dat een hogere kalium waarde kan verklaren.
Ik heb even een Egfr calculator ingevuld op internet, daar zie ik dat bij een vrouw van 37, met een gewicht van 65 (heb ik natuurlijk maar verzonnen) een kreatinine waarde van 100 al een Egfr van 54 geeft.
Dat vind ik niet zo schokkend. Zeker als je heel veel sport en pezig van bouw bent is een hoge kreatinine waarde (en dus een wat lagere Egfr) nog helemaal zo vreemd niet.

Ik zou voorlopig niet teveel zorgen maken. Natuurlijk wel laten uitzoeken waarom je je niet lekker voelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2018 7:55 am 

Alle onderzoeken zijn afgerond.

Alle waarden waren goed in het bloed, had niet meer afvalstoffen. Alleen mijn foliumzuur was te laag dat moet ik bijslikken.

Event recorder gehad voor het hart, daar kwam VES uit, ventriculaire extra systole of tewel een overslaand hart, vaker dan gemiddeld maar hoef mij er geen zorgen over te maken, daar wordt je 100 mee.

Echo zag er top uit, alle organen waren goed op grote, symmetrisch en stromen goed door.

Kreatine in urine was ook enorm hoog wat betekend dat de nieren het dus fantastisch doen.

Het vele sporten maakt inderdaad dat ik meet spiercel vernieuwing heb en daardoor een hogere kreatine waarde heb dan normaal.

Voor de blaas doorverwijzing gynaecoloog/uroloog het heeft niets met de nieren te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2018 1:16 pm 

Goed om te lezen :D

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]