NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 1:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 7:10 pm 

Hallo,

Ik ben Anita een vrouw van 49 jaar met van december 1989 diabetes. Mede door mijn diabetes heb ik vocht problemen, maar plastabletten werken niet voldoende meer, waardoor mijn nieren slecht zijn gaan functioneren. Zo slecht dat ik nu aan de buikdialyse moet. Ik ga woensdag de katheter geplaatst krijgen en dan moet het 2 weken zitten voordat ik kan gaan beginnen met spoelen. Ik zou graag met mensen in contact komen die ook buikwanddialyse doen en hoe hun leven er nu uitziet. Wat ze wel nog allemaal kunnen doen. Ik ben nu zo moe, dat ik vaak moet afhaken om iets te kunnen doen.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe of wat?

Dank jullie wel alvast
Gr.
Anita

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2016 8:34 am 

Hallo Anita,

Je gaat door een heftige periode nu. Valt niet mee om zo moe te zijn en dan toch de energie op te brengen aan dat dialyse verhaal te starten (naar ik hoop met goede moed).
Ik heb zelf ruim 3 jaar buikvlies dialyse gedaan via de machine in de nacht.
Mij is dat altijd goed bevallen. Het geeft overdag veel vrijheid en je kunt het makkelijk zelf in je schema inpassen.
Ik kan er weinig negatiefs van verzinnen, afgezien van het feit dat dialyse natuurlijk sowieso niet fijn is.
Enige dat mij opviel is dat er weinig kennis is bij verpleegkundigen over handigheidjes die het net even makkelijker maken. Zoals oplossingen om makkelijk te douchen met de catheter in je buik (die mag niet los slingeren en je moet douchen zonder pleister erop.). Ik had er een soort hanger voor die ik om mijn nek hing en het uiteinde van de catheter klikte ik dan daar in. werkte prima. Alleen wel uit america moeten laten komen, want dat bestaat vreemd genoeg in europa niet.
Het is er wel, maar je moet zelf actief zoeken.
Mijn algemene tip is, neem een actieve rol aan in je behandeling, zorg dat je weet welke bloeduitslagen je hebt, wat dat betekent en hoe je daarmee om kunt gaan.
Buikdialyse is heel flexibel, maak daar gebruik van...en last but not least...wees vooral heel hygienisch. Maak de huidpoort goed schoon, let goed op met wisselen. Zo kun je veel problemen voorkomen.

Het zal je energie probleem niet helemaal oplossen denk ik, vermoeidheid hoort bij nierziekten. Maar het zal wel beter worden dan het nu is.
Ik heb er altijd bij gewerkt en mijn gezin ondrhouden...met beperkingen, dat wel, maar toch.

Veel sterkte en succes. Als je vrgan hebt, stel ze gerust....

Groet Bart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2016 8:46 am 

Hier vast de website van dat douchehulpje.
Overigens gebruiken veel mensen het ook gewoon overdag om de catheter comfortabel te kunnen dragen. Er is een varaiant voor de Fresenius cathere en voor de Baxter catheter.
(ik heb alleen de variant met koordje besteld en kreeg er destijds de clip variant gratis bij)
http://secureway.org/

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]