NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo nov 21, 2018 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nier operatie
BerichtGeplaatst: ma apr 25, 2016 2:20 pm 

Hallo,
Graag wil ik me voorstellen. mijn naam is Inge, anders dan de gebruikersnaam, maar er was al een Inge, vandaar dat ik de naam van mijn hond heb gekozen.
Ik ben 63 jaar oud en heb sinds nu ong. 1 jaar een nefromie katheter. Ik heb daar veel problemen mee vaak verstoppingen, waardoor deze vaker gewisseld moet worden. ook voel ik 24 uur per dag de katheter zitten en ik heb er veel last van dat ik afhankelijk ben geworden bij het wisselen van de nacht en dagzak. Verschillende keren al opgenomen geweest met nierbekkenontsteking en bij iedere wissel moet ik antibiotica gebruiken waar ik ook veel last van heb, ongeacht welk merk.
Allemaal redenen waarom ik een operatie overweeg, om helaas een gezonde nier, te laten verwijderen. Heb daarbij transplantatie overwogen, maar dat is helaas niet mogelijk omdat de urineleider bij een grote darmoperatie ernstig is beschadigd. Dus ik kan ook helaas niemand daarmee helpen.
Mijn vraag nu is, zijn er ervaringsdeskundigen mbt. het leven met een nier, de operatie, het moet een grote operatie worden, en het herstel hierna.
Ik lees zoveel verschillende dingen hierover dat ik besloten heb me op dit forum aan te melden om te zien of ik mogelijk van ervaringsdeskundigen wijzer kan worden bij ht nemen van een beslissing in deze.
Dank jullie alvast voor het nemen van jullie tijd en het geven van info.

Inge

Profiel  

Berichttitel: Re: Nier operatie
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 3:27 pm 

Hallo Inge,

Over leven met 1 nier kunnen alle getransplanteerden hier je wel iets vertellen denk ik.
Die hebben dan ook nog een nier met een geschiedenis.
Over het herstel na een een nier-uitname kan ik niet heel veel vertellen.
Ik ben van beroep operatie-verpleegkundige en weet dat het een flinke ingreep is.
Echter het herstel hangt van zoveel factoren af, je conditie vooraf, je motivatie, verdere onderliggende ziekten, en ook nog de manier van opereren.
Vroeger ging dat met een hele grote snee net onder de ribben, tegenwoordig wordt het vaak via een kijk operatie gedaan.
Dat laatste duurt wat langer qua operatietijd, maar herstelt veel sneller omdat er minder wond te genezen is. Ook minder pijn overigens.

Leven met één nier gaat prima (vooropgesteld dat die ene nier goed werkt). Ik ken iemand die als kind een nier uitgenomen heeft gekregen, die heeft zijn hele leven nog nooit iets gemerkt dat ie er maar 1 heeft.
Ook veel getransplanteerden doen het prima op 1 nier.
Veel succes met je beslissing, en ik hoop dat je je beter gaat voelen.

Groet Bart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2016 2:25 pm 

Hallo Bart, sorry dat mijn antwoord zolang duurde, maarmoest even kijken hoe een en ander werkt te antwoorden. Ik weet dat het een grote operatie moet gaan worden omdat ik er al 4 grote buikoperaties op heb zitten. Ik ben met name benieuwd of de conditie die ik heb terugkomt, of ik na operatie levenslang een dieet moet houden. Wat zijn eventuele risico's tijdens en na operatie? Ik bennog niet zeker over een operatie. Het voelt erg dubbel. Volgens uroloog zijn beide nieren goed, ik heb alleen veel problemen met nsk veel verstoppingen 3 weken wissel, afhankelijk zijn bij het wisselen van zak 2x daags. In de 3 weken van de wissel toch regelmatig naar ziekenhuis vanwege verstopping. Per wissel 3 dagen antibiotica omdat ik anders nierbekkenontsteking krijg, is paar keer gebeurde daaraan verbinden opname van paar dagen. Balen!,,, groetjes, Inge

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 02, 2016 4:01 pm 

hallo Inge,
Als je al vaak grote operaties in de buikholte hebt gehad nemen de risico`s natuurlijk wel wat toe omdat in de buik natuurlijk ook veel verlittekent is. Dat maakt opereren per definitie lastiger en dus met meer risico.
Dat is dus denk ik goed om te bespreken met je arts. Hoe staat hij eigenlijk tegenover het weghalen van een in principe gezonde nier? Ze doen dat namelijk doorgaans niet zomaar.
Hoe je conditie na de ingreep zal zijn is moeilijk te zeggen.
Ik hoor van mensen die vrijwillig een nier afstaan dat ze wel een tijd nodig hebben om zich weer fit te voelen (sommige zeggen een jaar). Zal ook allemaal afhangen van de rest van je gezondheid, en je uitgangs-situatie. En het verschilt ook nog per persoon. Er zijn er ook die na 6 weken weer gewoon aan hget werk gaan en nergens last van hebben.
Met 1 nier hoef je in principe geen dieet (tenminste niet voor die nier). Ik heb als dialyse patient (net als alle anderen) wel altijd dieet moeten houden, maar na de transplantatie hoeft datniet meer (behalve op zout letten, maar dat is voor iedereen beter). En dan heb je er dus ook maar 1 die bovendien 2e hands is (zoals ik het met veel respect wel eens benoem)

Het is natuurlijk heel lastig om allerlei uitspraken te doen. Ten eerste ben ik geen arts (ondanks mijn nickname), maar verpleegkundige, operaties assistent en ervaren nierpatient. Daarnaast zijn natuurlijk alle vragen die je stelt ook sterk afhankelijk van je gezondheid en de risico`s die je al hebt.
gezien je operatie verleden is dat niet vlekkeloos neem ik aan.

veel succes met je beslissing
Groet bart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 09, 2016 11:41 am 

Hallo Bart,

De uroloog is op de hoogte van al de buikoperaties, dat maakt ook dat de nier via de grote operatie verwijderd gaat worden. Ik heb veel problemen met de nsk, moet om ong. 2-3 weken een wissel hebben ondanks dat ik er al een heb met grotere diameter. Daarbij heb ik verschillende keren na een wissel een nierbekkenontsteking gehad en krijg preventief antibiotica, is ook niet fijn. Extra problemen naast het hebben van een nsk die ook beperkingen meebrengt en afhankelijkheid.
Mijn conditie begint aardig goed te worden. ben aan het trainen voor de Nijmeegse 4daagse. 20 km. loop ik nu probleemloos, dus conditie is oké. Arts heeft wel gewaarschuwd dat ik b.v. in toekomst als het nodig mocht zijn geen chemo kan krijgen.
Het grootste probleem nu na de darmoperatie is de onregelmatige en frequente stoelgang en de darmkrampen zo nu en dan, voor de rest valt het wel mee.
Zoutgebruik is bij ons ook bijna niets, alleen in brood etc. maar koken doen wij zonder zout. Zelf ben ik al heel ver in het nemen van de beslissing hert enige wat me echt nog tegen houdt is de operatie op zich ik zit daar echt tegen aan te hikken.
misschien moet ik me schamen als ik zie wat voor ellende veel mensen hebben die op dit forum zitten en veel meer problemen hebben, dus eigenlijk een soort van luxe waar ik mee rondloop.
Bedankt voor je antwoord weer en ik wens jou ook vooral heel veel gezondheid toe met je twee hands nier. Zo nu en dan heb ik tweede hands goederen in huis en die gaan vaak langer mee dan al het nieuwe spul wat je aanschaft ;).
Hartelijke groet,

Inge

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]