NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu do okt 18, 2018 4:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste vakantie
BerichtGeplaatst: zo feb 26, 2012 2:29 pm 

Ik ben een half jaar geleden begonnen met CAPD. Nu moet ik voor het eerst een vakantie regelen. Ik ga samen met mijn drie kinderen van 17, 15 en 13 op vakantie. We willen dit jaar naar Italie. Waar moet ik vooral op letten bij het zoeken naar een vakantiehuisje?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 3:47 pm 

een schone ruimte om te wisselen is het belangrijkste.

ik ben zelfs ooit met al mijn spullen naar Ponyparkcity geweest, en daar was het niet bepaald schoon.. maar met een fles ontsmettingsmiddel heb ik gewoon een hoekje gemaakt voor mezelf, en ging het allemaal goed.

het is veel belangrijker om goed uit te zoeken of alles bezorgd kan worden in jouw vakantieplaats, waar het ziekenhuis is, de huisarts, etc.etc... dat soort zaken. in het huisje zelf kun je t zelf vaak wel schoonmaken en houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 2:20 pm 

Dag Petra,

Tijdens mijn CAPD periode werd de vloeistof bezorgd door Baxter.

Nam zelf een klein uitklapbaar tafeltje mee en legde daar al mijn spullen op en mijn man zorgde ervoor dat de kamer waarin ik ging dialyseren spic en span was.

Ook goed informeren in welk ziekenhuis je terecht kan indien nodig. Neem voldoende medicijnen mee.

Fijne vakantie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 3:10 pm 

OK, een uitklapbaar tafeltje dus. Ik heb al lopen piekeren hoe ik mijn spullen kwijt zou kunnen. Heb je ook nog een infuusstandaard meegenomen of kon dat zonder? Ik moet 4 zakken met vloeistof kwijt kunnen en dit lijkt me niet gemakkelijk op alleen een tafeltje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 4:19 pm 

hoi petra

ik doe ook aan capd en ik ga ook gewoon ieder jaar op vakantie met mijn hele hebben en houden

je kunt door baxter (als je daar je vloeistoffen van krijgt) alle spullen laten bezorgen die je nodig hebt in de periode dat je gaat wel moet je dit op tijd aan vragen ik geloof 2 maanden als je in de eu blijft

waar je verder op moet letten:

1) zorg dat je voldoende medicijnen bij hebt + medicijnpaspoort

2) zorg dat je genoeg desinfectie bijhebt

wij boeken altijd bij vacansoleil daar zijn ze ook heel behulpzijn en zoeken ze alles netjes voor je uit vind ik dan altijd wij gaan altijd in een stacaravan en die zien er ook altijd heel goed en schoon uit ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaaltje ik wens je in ieder geval een fijne vakantie toe alvast

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 8:35 pm 

Dag Petra,

Je hebt toch maar een zak tegelijk nodig, de overige kun je gewoon in de doos laten zitten.

Er bestaat een inklapbare infuusstandaard. Ik gebruikte een kledinghanger(zak eraan hangen) die ik aan een haakje/ kapstok hing die meest van tjd wel aanwezig is in een slaapkamer.

Tafeltje maakte ik iedere keer schoon met (toen) alcohol. Weet niet of er nu nieuwere schoonmaakmiddelen zijn.

Succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 28, 2012 10:21 pm 

Oei, ik merk nu dat ik een fout gemaakt heb. Ik doe geen CAPD maar spoel 's nachts, APD. Dan kan ik de vloeistofzakken dus niet goed in de dozen laten zitten. Maar ik heb onderhand al wel handige tips gekregen. Omdat het me te vermoeiend is om een flink eind te rijden wil ik wel met het vliegtuig op vakantie. Loop ik daar nog tegen problemen aan. Moet ik bijvoorbeeld het apparaat meenemen als handbagage en moet ik dat dan vooraf aanvragen? Als je dit nog niet gedaan hebt loop je tegen zoveel vragen op. Ben dus erg blij met het formu.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 3:22 pm 

hoi petra

je kunt met je arts overleggen of je voor je vakantie over mag gaan op 4 x per dag met de hand wisselen is wel iets meer werk maar mijn ervaring is met huisjes en stacaravans dat de slaapkamers allemaal teklein zijn om een machine neer te zetten geen doen dus( ik heb ook nachtspoelingen gedaan)overleg het maar eens op je dialyse afdeling en met je arts

groetjes pascal

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 02, 2012 7:22 pm 

hallo Petra,

Ik doe al ruim 5 jaar APD en laat me hierdoor niet van vakantie plannen afhouden.

Ik ben al naar italie, griekenland en frankrijk geweest. Naar Griekenland zijn we met het vliegtuig geweest en daarvoor moet je wel regelen dat je machine in het verwarmde ruim meegaat, of als handbagage.( ik had de heenweg in het verwarmde ruim en terug als handbagage) je kunt ook een machine laten leveren op het adres maar dat kost je huur. Dit jaar gaan we weer naar Italie, we gaan met de auto maar rijden het in 2 dagen. Ik laat baxter de vloeistoffen leveren en een doos cassettes en afvoerslangen. zelf neem ik een aantal haken mee die ik aan een stoel of kastje o.i.d. kan hangen. Ik krijg ook altijd het adres van het dichtsbijzijnde ziekenhuis mee dat ook dialyse heeft. en natuurlijk een brief voor de artsen voor als er iets mocht gebeuren met info over mijn bloedwaardes en de antibiotica die ik moet gebruiken. Geef ook aan het vakantieadres door dat de vloeistoffen niet warmer dan 25 graden mogen staan. Mijn ervaring is dat je het gewoon moet DOEN. het reisbureau kan ook veel voor je regelen, wat betreft bv. het vliegtuig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 03, 2012 1:35 pm 

hoi patricia,

bedankt voor je antwoord, het is bemoedigend. Ik bedenk me dat het misscchien handig is in de meivakantie eens proef te draaien in eigen land. Die haken lijken me een heel handig idee. Ik wist ook niet dat de vloeistoffen niet warmer mochten dan 25 graden. Dat zal in sommige landen nog niet meevallen.

Groetjes, Petra

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2012 1:32 pm 

hoi Petra,

Het is een goed idee om eerst een keer te proberen in Nederland, ik heb ook eerst een weekje center parcs in Belgie geboekt om te kijken hoe het gaat met het leveren van de spoelvloeistof. Gelukkig is dat altijd goed gegaan. wat je wel moet doen is dat je ook zakken voor handmatig spoelen moet laten leveren, voor als de machine stuk gaat of als je buikvliesontsteking krijgt of een keer een extra wisseling wilt doen. De overgebleven zakken moet je helaas weggooien, maar beter mee blijven zitten dan tekort komen. Heb je al enig idee wat voor soort accommodatie je wilt? stacaravans en appartementen hebben wel een afvoer maar bv een tent niet altijd. Wij hebben 1x in een tent gezeten en hebben toen een grote jerrycan meegenomen waar de afval vloeistof in kon.Wij vonden het ook eng hoor alles de eerste keer regelen , maar het is te doen. En als de dozen met vloeistof maar in een huisje of caravan met airco opgeslagen wordt is het wat de warmte al snel goed hoor, als het maar niet in de volle zon gezet wordt. Ik wens je veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes Patricia

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 11:39 am 

hoi patricia,

Bedankt voor je tips. Ik ga nu eerst maar op zoek naar een huisje en kijk of ik daar afspraken kan maken over de vlosistoffen. Ben op zoek naar een huisje of stacaravan. Als ik dan hoor dat jij zelfs gekampeerd heb, dan moet ik toch zeker in een huisje op vakantie kunnen.

Groetjes, Petra

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 5:29 pm 

Weet je dat je ook via de Nierstichting mooie huisjes en stacaravans kunt huren tegen een redelijk tarief. Uitsluitend voor nierpatienten uiteraard.

De folder kun je bestellen bij de Nierstichting afd. Reizen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 08, 2012 10:57 pm 

Ik ben 5 jaar geleden nog net voor mijn transplantatie met het vliegtuig op vakantie geweest en deed APD. Ik heb het apparaat (uiteindelijk) apart kunnen afgeven op het vliegveld omdat ik deze niet als extra handbagage zelf het vliegtuig in mocht nemen.

Ik raad je aan vooraf via je reisbureau en/of je vliegmaatschappij goed na te vragen hoe je je apparaat het beste kan meenemen. Laat je dit ook per mail bevestigen zodat je iets in handen hebt als je op het vliegveld bent.

NB mijn zakken konden plat blijven liggen, je dialyseverpleegkundigen hebben wellicht ook nog praktische tips.

Mijn voornaamste tip is met gezond verstand de hygiënemaatregelen te nemen en niet overgefixeerd hier mee bezig te zijn. En vooral GENIETEN van weg uit Nederland zijn.

Fijne vakantie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2012 11:34 pm 

Hoi Petra,

Er zijn mogelijkheden om via je leverancier een cycler te laten leveren, alsmede je vloeistoffen op je vakantielokatie. Fresenius is een van de leveranciers die regelt dat de cycler en vloeistoffen worden geleverd op lokatie en na de vakantie worden opgehaald. Handspoeling is aan te raden om mee te nemen als backup. Informeer bij je dialyse verpleegkunige voor meer informatie.

Groetjes

Edwin

PS: fijne vakantie

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]