NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma okt 15, 2018 8:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 30, 2009 2:40 pm 

Trouwe lezers van NierNieuws hebben het al gezien: we hebben tegenwoordig ook een rubriek 'Vakantie en dialyse'. Nu is dat alleen nog een overzicht van alle artikelen die we daarover hebben gepubliceerd.

Maar we willen ook een aparte pagina maken met daarom alle locaties in Nederland en België waar (hemo)dialysepatiënten tijdens hun vakantie terecht kunnen. Daarop komt per centrum een lijstje met zaken als contactgegevens van het centrum, welke machines er gebruikt worden, of nachtdialyse mogelijk is enzovoort.

Nu is mijn vraag: wat moet er allemaal in dat lijstje komn te staan? Welke gegevens wil je als dialysepatiënt in een oogopslag kunnen zien voordat je besluit contact op te nemen met een centrum of je daar in je vakantie terecht kunt?

groeten,

Merel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 12:21 pm 

Ik dialyseer nog niet, maar ik vind het op vakntie best moeilijk om mij aan mijn dieet te houden. Veel restaurants doen moeilijk en een snelle hap is of zout, of rijk aan kalium. Misschien hebben dialyserenden daar ook last mee?

Gr, Maja

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 5:13 pm 

Leuk initiatief! [:)]

Wat voor mij belangrijk is is indderdaad of je er zelf nachtdialyse kunt doen en met welke machines maar daarnaast ook of ik er met mijn hepatitisB terecht kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2009 9:55 pm 

Goede restaurants is lastig ja... Misschien iets voor een volgend project [8D]

En Riedewies, hepatitis is een handige tip, daar had ik nog niet aan gedacht [:I]! Dankjewel [:)]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 1:24 pm 

Goed plan. Bij deze wil ik onze Villa laten zien waar we al meerdere malen gasten hebben ontvangen en zeer tevreden waren over de dialyse mogelijkheden in het naastgelegen ziekenhuis.

www.ringvilla.de

Succes.

Arie en Lenie van Vliet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 10:58 pm 

Volgende maand zal ik hier verslag uitbrengen van onze vakantiedialyse in het Italiaanse Massa (Toscane). Mijn vriendin (53) is dialysepatiënt, drie keer per week circa 4 uur hemodialyse. Eigenlijk wilden we naar Florence, maar de communicatie met de dialysecentra in die stad verliepen moeizaam. Eén centrum had in ieder geval plek, maar dat was een privécentrum , dat alleen cash geld of een creditcard accepteert (en niet de Europese verzekeringskaart). In het "openbare" ziekenhuis spreekt er bijna niemand een andere taal dan Italiaans.

Met de dialyse-afdeling in Massa verliep tot nu toe alles heel vlot. Op zaterdagochtend mailde ik in het Engels mijn verzoek en zaterdagavond had ik al antwoord. Intussen zijn alle benodigde medische gegevens als gefaxt en verwachten ze ons 14 en 16 september om 08.00 uur 's ochtends. We hebben een mooi hotelletje gevonden in Lucca, op circa 20 minuten rijden vanaf het ziekenhuis.

De website van de dialyse-afdeling in Massa is:

http://www.sanitaecultura.com/cartereparto/nefrologia-emodialisi-Massa-Carrara/nefrologia-emodialisi-Massa-Carrara.asp

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2009 9:41 pm 

Dat zijn mooie berichten, Gelder! We wensen jullie een heel fijne en ontspannen vakantie in deze mooie streek!

Nanny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 11:10 pm 

We zijn weer terug uit de Toscane. Helaas veel regen en onweer, maar we hebben toch nog zo nu en dan op een terrasje kunnen eten en drinken.

De dialyse in Massa was een regelrechte tegenvaller. De dialyse-afdeling is onderdeel van een zeer verouderd ziekenhuis, tegen een berg gelegen. Dat betekent dat je beneden moet parkeren, op een parkeerplaats waar nooit plaats is. De eerste dag was het dus stijl berg op lopen. Niet echt prettig, omdat mijn vriendin momenteel juist moeite heeft met trappen lopen en bergen oplopen. De afdeling zelf was volgens mijn vriendin een zeer smalle ruimte waar de patiënten net in pasten. Vanwege dit ruimtegebrek mocht (kon) ik de ruimte ook niet betreden. De eerste dag was er gelukkig iemand die goed Duits sprak (mijn vriendin is Duitse). De arts sprak ook een paar woorden Engels. De tweede dialysedag was er niemand die een woord Engels kon en dat schoot niet echt op. Al met al was het een tegenvaller.

De stad Massa was ook veel drukker dan ik dacht (vol met automobilisten die "Italiaans" rijden). En de afstand vanaf het hotel had ik via internet totaal verkeerd ingeschat. Inclusief file was het ongeveer 1,5 uur rijden! Om niet te laat te komen reden we de eerste dag om 06.15 uur 's ochtends in het donker en in de stromende regen weg.

Het enige 'voordeel' is dat je als patiënt niet apart gedialyseerd hoefde te worden. Afgelopen zaterdag moest dat wel weer in Apeldoorn. Daar stellen ze zich in mijn ogen wel erg aan. 200% naar voorschrift. Alléén omdat ze in een ziekenhuis in het buitenland was, moest ze weer apart dialyseren. Dat ze in het ziekenhuis in het buitenland niet in contact is gekomen met andere patiënten, dat doet niet ter zake. Maar goed, daar heb ik me al vaker over opgewonden.

Tijdens onze rondreis door de Toscane heb ik eventjes de dialyse-afdeling in het ziekenhuis van Poggibonsi (net boven Sienna) bekeken. Een modern ziekenhuis dat een prettige eerste indruk maakte. Ze hebben ook plek voor buitenlandse dialysepatiënten op vakantie. Mochten we weer eens richting de Toscane gaan, dan proberen we de dialyse in Poggibonsi uit. Naar Massa gaan we in ieder geval nooit meer. En wat ik geleerd heb: zoek een vakantie-accomodatie zo dicht mogelijk bij de dialyseplek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2009 1:52 pm 

hey Gelder,

ik lees tovallig dat je normaal in Apeldoorn dialyseert? daar woon je dus ook?

ik als Apeldoornse dialyseer in Deventer in het iekenhuis.OOk daar moeten mensen na een buitenlandse vakantie apart dialyseren hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2009 3:19 pm 

Hallo Buuf,

Niet ik, maar mijn vriendin dialyseert. En het is in Deventer inderdaad van hetzselfe laken een pak. In Utrecht en Amersfoort gaan ze hier wat soepeler/humaner mee om.

Het afzonderlijk dialyseren geldt trouwens alleen als je in een ziekenhuis in het buitenland bent geweest. Ben je in een ander ziekenhuis in Nederland geweest, dan is er niets aan de hand. Dit Nederlandse wantrouwen tegenover ziekenhuizen in Spanje, Frankrijk of Italië vind ik erg vreemd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 9:56 am 

Dag Gelder,

Toch even een tegenvaller die vakantie in Toscane. Wat mij verbaast is dat je zelf je vriendin naar het ziekenhuis moest brengen. Kon er geen (ambulance)vervoer geregeld worden? Wij zijn net terug van een vakantie in de Auvergne. Ik heb gedialyseerd in Vichy. Prima verzorgd, prettige mensen en het belangrijkste: 's morgens om 6.45 stond de ambulance-taxi voor de deur en bracht mij in het donker door onbekend gebied tot voor de deur van het centrum. Uiteraard haalde ze me ook weer op. Mijn vrouw kon zo op haar gemak 's morgens haar eigen dingen doen, zodat ze, ook al heeft een dialyse toch ook voor haar een behoorlijke inpact, toch het vakantiegevoel heeft kunnen proeven.

Wij hebben nu erg goede ervaringen in Annecy, Arles, Vichy en uiteraard in Draguignan.

Aldert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 10:04 am 

Hallo Aldert,

Het vervoer heeft bij mijn vriendin alles te maken met de verzekering die zij heeft. Ze is verzekerd bij de Duitse AOK en die betaalt geen vervoerskosten in het buitenland. Vandaar dat ik in die gevallen zelf rij.

Wel goed om te weten op welke plekken in Frankrijk al goede ervaringen zijn opgedaan. Het is een mooi land om ook een keer naar toe te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 24, 2009 5:36 pm 

hoi gelder

even terzijde : het geisoleerd dialyseren heeft alles te maken met de mrsa bacterie. een bacterie die ongevoelig is voor de meeste antibiotica's. de ab- kuur die je eventueel krijgt is giftig. de bacterie is erg slecht te ontdekken en de gevolgen als je de bacterie hebt is flink: aanslag op de vitale organen ( oa nieren) en kan leiden tot de dood bij slechte weerstamd. mij lijkt beter even voorzichtigheid, dan het toevallig krijgen van de mrsa bacterie.( je ziet die beestjes niet he)

jammer dat de dialyse zo is tegen gevallen in massa en hopelijk bij een volgende vacantie val je met je neus in de boter.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]