NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo sep 26, 2018 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 9:31 pm 

Even een reactie op de allereerste reactie van Patrick1986.

Je mag NOOIT spoelen in een badkamer of wc. Het stikt hier van de bacterien die in je huidpoort kunnen binnendringen. NOOIT, maar dan ook NOOIT doen. Als je eropuit gaat en om een wisselplek vraagt, ook nooit naar de wc laten verwijzen. Levensgevaarlijk!

Groetjes Els

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2010 9:24 pm 

<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Els ThW</i>

Even een reactie op de allereerste reactie van Patrick1986.

Je mag NOOIT spoelen in een badkamer of wc. Het stikt hier van de bacterien die in je huidpoort kunnen binnendringen. NOOIT, maar dan ook NOOIT doen. Als je eropuit gaat en om een wisselplek vraagt, ook nooit naar de wc laten verwijzen. Levensgevaarlijk!

Groetjes Els

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Bedankt voor deze tip.

Groetjes,

Hendrik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 27, 2010 1:32 pm 

Bij mij is het nog niet zo ver. Denk dat ik de jongste dochter van 7 gewoon meelaat kijken en doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2010 9:34 pm 

Hallo Sly?

Je dochter mee laten kijken zou een optie kunnen zijn, maar doen? wat bedoel je daar mee. Hygiene is een eerste vereiste bij PD.

Ik heb het mijn zoons 9 en 11 jaar proberen uit te leggen hoe alles ging en ze alles laten zien. Maar tijdens de feitelijke dialyse waren ze er niet bij. Ik had een eigen kamertje en dat was min of meer verboden terrein voor hun. Heb in al mij dialyse jaren nooit een buikvlies ontsteking gehad en dat is wel erg fijn.

Ik wens tegen die tijd veel succes/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 12, 2012 8:07 am 

Wij hebben net de dialyseperiode afgesloten. Mijn man deed 's nachts pd dialyse.

Eigenlijk ging dit heel goed, en steriel hoeft het niet, hoewel ik dat ook dacht en fanatiek aan het poetsen sloeg.

Wel voorzichtig zijn, normaal schoonmaken, elke week en rommel van de dialyse meteen opruimen, vloer bij het bed goed schoonhouden.

Mijn man deed het goed op de dialyse. Hij is net getransplanteerd. Een nieuwe fase is bij ons aangebroken, weer een nieuw leerproces.

Het heeft ons wel een maand gekost voor we met de dialyse goed overweg konden. Handmatige dialyse met de zakken kun je goed in de badkamer doen. Bij waterballet vooral praktisch. Met de machine is 's nachts in de slaapkamer de aangewezen manier.

Waar wij tegenaan liepen is dat het dialysecentrum wel deskundig is, maar met pd thuisdialyse ben je op jezelf aangewezen. Ze weten niet alles, omdat je die problemen vooral thuis tegenkomt (lees: 's nachts).

Dat heeft heel wat doorwaakte nachten opgeleverd, slecht slapen en troubleshooting met de machine.

Er zijn nieuwe machines, en die zijn veel stiller. Als je een machine hebt die herrie maakt, zoals bij ons, ga door tot je een stille hebt.

Gebruik de handenalcohol veelvuldig en op de juiste momenten, dan is het steriel.

Wat wij door ondervinding hebben geleerd, en wat nu beter in de boeken van Baxter staat, is overvulling voorkomen met de knop Manuele UItloop. Daar was ons niets van verteld en stond ook niet makkelijk te vinden in het boek van Baxter.

Houd er rekening mee dat je van de dialyse aankomt. Door het onrustige slapen en soms ronduit slaapgebrek ben ik als echtgenote ook aangekomen, dus ik vermoed dat dat vooral de oorzaak is. Maar je word ook dikker als patiënt door het dialyseren en je ziet er dikker uit, bent ook zwaarder, door het vocht in je buik.

Veel succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 13, 2012 10:32 am 

Hallo Esther,

Ik heb niet alle postst hier gelezen, dus misschien vertel ik je iets wat je al weet.

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als je man. Ik ben 44 jaar oud, al jaren nierpatient, maar nog maar pas in de mate dat dialyse nodig was.

ook heb ik een zoontje van 4. Ik dialyseer vanaf januari thuis met PD, weliswaar met machine in de nacht.

Je schrijft iets over steriele kamer...dat is niet nodig hoor. Als je een kamer hebt waar laminaat of zeil op de vloer ligt en een tafel die je goed kan afwassen ben je al zo goed als klaar.

Mijn zoontje merkt van de dialyse zelf nauwelijks iets.

Wat veel meer een last is met kleine kinderen, is het slangetje in je buik waardoor je toch met stoeien e.d. voorzichtig moet zijn, en het gebrek aan energie waardoor voetballen in de tuin, ravotten e.d. met je kindje wat lastiger zijn.

Maar je zult verbaasd zijn hoe flexibel kinderen zijn, ze accepteren dergelijke dingen gemakkelijk.

je kunt en moet natuurlijk je kindje veel aandacht geven, en haar betrekken, maar dat kan ook op andere manieren. Laat je man haar bijvoorbeeld veel voorlezen, krijgt ze toch de aandacht van pappa.

Ik laat bijvoorbeeld mijn zoontje helpen met het opbouwen van de dialyse machine...hij mag dan steeds op de knopjes drukken en de dopjes van de slangen lostrekken. Die ploppen grappig dus hij vindt het geweldig. We doen dat steeds als ritueeltje als hij naar bed gaat, en hij wil het zelf nooit overslaan.

We hebben hem wel verteld dat pappa`s plasfabriek stuk is en dat dat slangetje daarvoor nodig is. Ook weet hij dat de dokter op zoek is naar een nieuwe plasfabriek, en dat die plotseling kan komen. Pappa moet dan naar de dokter en daar een paar weekjes slapen, maar komt dan terug zonder slangetje. Hij vindt het allemaal heel normaal.

Je zult zien dat je na verloop van tijd wat flexibeler wordt in al die strenge waarschuwingen die gegeven worden rondom PD.

Er zijn mensen die spoelen met de kat op schoot en waar dat allemaal prima gaat. Helemaal alleen op een "steriel" kamertje zitten bij je wisselingen is echt niet nodig.

Ook kan je kindje best in de ruimte waar je wisselt zijn, alleen moet ze niet op je koppeling staan ademen natuurlijk.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]