NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za dec 16, 2017 4:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 04, 2016 12:17 am 

Hallo allemaal,
Ik zie dat er weinig activiteit is op dit forum door partners, maar ik wilde toch eens proberen wat te vragen.
Mijn partner heeft acht maanden geleden een nier van mij gekregen. Gelukkig is de operatie goed gegaan en de nier doet goed zijn werk. Iets waar we heel erg blij om zijn uiteraard!
Wij hebben ons alleen alle twee erg vergist in hoe dan verder...
De bijwerkingen van de medicatie die tegenvallen, het moe zijn en de angst om aangestoken te worden door mensen die verkouden zijn en de angst en onzekerheid of alles goed blijft gaan spelen een erg grote rol.
Vooral de angst om aangestoken te worden is iets wat ik moeilijk vind. Aan de ene kant vind ik niet dat we alle situaties en mensen moeten ontwijken waarin de kans bestaat dat een van ons iets op zou kunnen lopen. Aan de andere kant is mijn partner wel vatbaarder door een lagere weerstand.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en naar tips.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 04, 2016 3:54 pm 

Moeilijk om een antwoord te geven.
Iedereen is anders en reageert ook anders op medicijnen.
Ik ben zelf ontvanger van een nier van mijn partner.Ik ga gewoon naar verjaardagen en ga grote menigte mensen niet uit de weg. Heb ik alleen gedaan omdat ik bijna moest beginnen met de afstotingsmedicatie. Ik heb hier nu ook een paar snotterende mensen in huis lopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 06, 2016 4:28 pm 

Hallo,

Ben inmiddels ruim 20 jaar getransplanteerd.

Ben er eerlijk nooit zo mee bezig geweest of ik een verkoudheid op zo lopen of niet.
Had toen nog erg jonge kinderen en ja..... die zijn wel eens ziek, hebben een kinderziekte of verkouden. Je kunt dat dan niet uit de weg gaan.

Ik zoek het niet op en vrienden en familie houden er wel rekening mee dat als ze een ziekte onder de leden hebben dat ze dan niet langs komen.
Denk dat je er niet te gestrest mee om moet gaan, maar zou wel alert blijven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 06, 2016 9:45 pm 

hoi
inderdaad niet te spatisch ermee omgaan. Mijn vrienden houden wel in de gaten als ze erg verkouden zijn dat ze dan uit mijn buurt blijven, maar beroepsmatig, werk in zorg, kom ik allerlei bacterien tegen en dat gaat gelukkig nnu al 7 jaar heel prima
handen wassen op tijd, en ik ontwijk erge grote menigte. leef je dag gewoon en laat het niet beheersen door angst gr gerry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 18, 2016 1:40 pm 

beste Silly,
Een verkoudheid is niet te vermijden...en ook niet zo erg.
griep is een ander verhaal. Wat je moet zien te voorkomen is ziekten die gepaard gaan met braken en/of diarree. Omdat dit de medicijn spiegel van de anti-afstoting ernstig kan verstoren.
En ziekten die heftige afweer oproepen in je lijf.
Een verkoudheid overleef je ook als getransplanteerde wel.
je kunt heel eenvoudig zelf dingen doen. Griepspuit halen (allebei en eventuele kinderen ook). Vermijden van besmetting door etenswaar.
Dus voedsel hygienisch bereiden, beter geen soft-ijs (bekend om voedselvergiftiging) of eten uit losse kraampjes ergens (vooral buitenland).
Op vakantie alleen water uit flessen...dat soort dingen. ook berucht zijn rauwe waren zoals filet-americain of gerookte vis. Producten waarin rauw ei verwerkt is zijn ook risicovol.
Lekker naar een verjaardag is echt geen punt. Dan ga je niet naast tante Betsy zitten die net de buikgriep gehad heeft.
Zelf heb ik vaak ook een flesje desinfectierende handlotion bij me. Stiekem na het handjes geven even ontsmetten als je het niet vertrouwd.
meeste bsemettingen gaan via je handen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]