NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr dec 14, 2018 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 26, 2010 1:08 am 

Dag allemaal,

Al sinds m'n 15e heb ik problemen met één van mijn nieren. Nierstenen, nierontstekingen en nierbloedingen. Bijna twee jaar geleden begon bij mij een pijn zoals ik nog nooit gehad had (in de nierstreek). Lag krom en er kwam maar geen verbetering. Twee operaties gehad maar geen echte verbetering. Toen werdt ik doorgestuurd naar het Academisch ziekenhuis waar ik dan ook vroeg of het geen optie was om de nier te verwijderen als er niks anders meer mogelijk was. Omdat de nier nog werkte (al was het minder) was het antwoord botweg nee. Maar m'n klachten werden ook niet serieus genomen. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en van daar het riet in met het welbekende kluitje. In deze tijd zag ik het echt helemaal niet meer zitten. Iedere dag pijn al slikte ik redelijke hoeveelheden morfine en om de paar weken een nieuw nierprobleem. Allemaal in diezelfde nier. Ik was 30kg afgevallen en voelde me in de steek gelaten. Ik wist en weet dat er mensen zijn (ook op dit forum) met veel grotere problemen maar een mens is toch altijd in eerste instantie met z'n eigen problemen bezig. Uiteindelijk kwam ik er achter dat m'n uroloog me behalve amper serieus nam ook nog eens aan het voorliegen was toen was voor mij de maat helemaal vol en heb ik een second opinion aangevraagt in een 'gewoon' ziekenhuis. De uroloog daar was een jonkie maar had één groot verschil met z'n geleerde collega in het Academisch; hij luisterde naar m'n klachten en nam de tijd om mijn dossier te lezen (wat in de loop der jaren uitgebreid is geworden). Na ruim drie kwartier met hem te hebben doorgebracht kwam hij met een idee wat het zou kunnen zijn. Een paar testjes later bleek hij gelijk te hebben. Door alle nierstenen en dergelijke was m'n urineleider zo vernauwd dat dit weer problemen opwekte en zo kwam ik in vicieuze cirkel terecht. Ze hebben een dubbel-J stent geplaatst om te kijken wat de uitwerking hiervan zou zijn (mocht dit niet werken zou de nier altijd nog verwijderd kunnen worden aldus de uroloog). Wonder boven wonder begon de pijn af te nemen. Een paar weken na plaatsing van de dubbel-J was ik al flink aan het afbouwen van de morfine en werdt besloten tot een pyleumplastiek. Ik heb nog twee nieren maar de problemen lijken opgelost.

Mijn advies voor iedereen is dan ook nooit op te geven al is het af en toe nog zo moeilijk. Praat met iemand die je vertrouwd (bv een famiielid of desnoods een psycholoog/psychiater) en probeer alles wat goed is in je leven voor je zelf te herhalen. Focus hierop en niet de problemen (makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het!). Als je arts niet naar je wil luisteren overweeg een second opinion aan te vragen. Het verschil kan soms heel erg groot zijn! En het belangrijkste geef niet op. Wees trouw aan wie je bent en denk bij jezelf dat jij de baas bent. Luister naar je lichaam maar laat je problemen niet de baas worden.

Ik wens iedereen in rot-situaties heel veel sterkte en ik hoop dat jullie verhalen net zoals dat van mij een happy end mag krijgen. Dit is een lang verhaal geworden maar als er iemand is die de tijd neemt om het te lezen en er ook maar iets aan heeft behalve ikzelf is het niet voor niets.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2010 11:09 pm 

Hallo, Ik vind het zeker de moeite waard om dit te lezen. Heb het nu 5 keer bekeken en het is erg bemoedigend. Met mij gaat het nu niet zo goed en in zon tijd kom je er wel achter wie je echte vrienden zijn. Het zijn er dan ook niet veel waar je echt alles aan kwijt kunt. Ik had er dan ook moeite mee om dat te laten zien. Hopelijk gaat het met jou nog steeds goed. Veel succes in elk geval. Groeten Sonia.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2010 11:11 pm 

Hallo, Ik vind het zeker de moeite waard om dit te lezen. Heb het nu 5 keer bekeken en het is erg bemoedigend. Met mij gaat het nu niet zo goed en in zon tijd kom je er wel achter wie je echte vrienden zijn. Het zijn er dan ook niet veel waar je echt alles aan kwijt kunt. Ik had er dan ook moeite mee om dat te laten zien. Hopelijk gaat het met jou nog steeds goed. Veel succes in elk geval. Groeten Sonia.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 03, 2010 9:06 am 

zeker de moeite waard om dit effe te lezen.

in zulke situatie's kom je er wel achter wie je echte vrienden zijn.

maar inderdaad nooit opgeven. even een klein dipje kan, maar daarna gewoon weer doorgaan!!

Groetjes,

Susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 06, 2010 7:05 pm 

@ iedereen

Inderdaad echte vrienden blijf je houden als je heel erg ziek bent. Als je nix meer kan enzo dan zijn die er nog voor je! Dat zijn je echte vrienden. Sommige zijn er alleen als ze iets nodig hebben, maar als jij ze nodig hebt zijn ze er niet meer!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]