NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr dec 14, 2018 5:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 5:19 pm 

hallo allemaal,

misschien een beetje vreemd maar niet geschoten is altijd mis toch?

Onze zoon van 12 jaar durft absoluut niet alleen thuis te blijven (zowel overdag als s avonds in het donker) en zegt bang te zijn voor inbrekers....hij heeft ook problemen gehad met slapen en daarvoor heeft hij ondertussen melatoninetabletjes die overigens erg goed werken....

Onze zoon loopt nu bij een psychologe maar herkent 1 van jullie misschien deze angst? deze situatie levert namelijk continu strijd op en aangezien ik 3 x p/w dialyseer gebruik ik de tijd liever voor gezellige dingen met de kinderen...

wie van jullie weet misschien welke invloed een nierzieke ouder heeft of dat er evt een forum oid bestaat voor kinderen waarvan een ouder nierpatient is? de nierstichting heeft nl wel broertjes/zusjesdagen....

ik kom er met mijn zoon niet uit...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 6:52 pm 

Hier lopen we ook met de kids naar de psycholoog.

Niet voor angsten, maar meer voor overbezorgtheid en andere emotioneel/sociale probleempjes.

De reden maakt eigenlijk ook niet zoveel uit denk ik. De vraag is: in hoeverre hebben kinderen van ongeneeslijke zieke ouders "last" van de situatie.

Mijn inziens heeft het altijd invloed. Kan bijna niet anders.

Ik ben zelf n kind van n ongeneeslijk zieke ouder. Mn moeder had dezelfde ziekte en is daar 23 jaar geleden aan overleden.

Ik had ook erg veel last van angsten: spinnenfobie, alleen blijven, bang in t donker. Veel therapiejaren later heb ik t eindelijk achter me kunnen laten.

De theorie hier achter is dat de veilige thuishaven wegvalt als er een ouder ziek wordt. De zekerheid dat je vader/moeder er altijd voor je is en altijd voor je klaarstaat valt weg. De kinderen voelen zich vaak minder beschermt.

Ik vindt t ook moeilijk om hier n weg in te vinden en zoek hulp waar ik maar kan.

Binnenkort gaat n kinderpsycholoog n bezoekje brengen (incognito) aan de klas van mn jongste zoon om zn gedrag te bekijken.

Natuurlijk hebben niet alle kinderen met zieke ouders problemen, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat andere mensen ervaren.

*groetjes* miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 9:02 pm 

Heel naar dat jullie deze problemen hebben met jullie kinderen. Mijn moeder was ook ziek, ik weet niet beter, dat oma altijd kwam omdat zij heel vaak in het ziekenhuis heeft gelegen.

Het zelfde probleem hebben mijn kinderen. Zij zijn ook opgegroeid met een moeder die vaak ziek is, maar ik heb nooit gemerkt dat ze problemen hebben, ze zijn wel verdrietig dat ik niet alles kan.

Wat wij wel hebben als gezin een hele hechte band en veel plezier met elkaar.

Ik ben nu getransplanteerd sinds twee jaar geleden, maar in die tussentijd hebben ze nog veel mee moeten maken. Ik heb naar de transplantatie kanker gehad en ik gebruik een rolstoel vanwege een spierziekte.

Mijn man en kinderen staan altijd voor me klaar en zelf hebben ze volgens mij genoeg ruimte om dingen voor zichzelf te doen.

Mijn kinderen zijn nu al een stuk ouder maar we hebben altijd heel open gesproken over mijn ziekten.

Ik hoop dat er voor jullie goede begeleiding komt.

Groetjes Linda.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 11:32 pm 

Hallo Miranda

Ik weet natuurlijk niet hoe extreem bang je zoon is.

Maar dat kinderen van die leeftijd bang zijn in het donker/of alleen thuis vind ik niet eens echt vreemd.

Onze kinderen 13 en 15 hebben we al meerdere malen (echt niet normaal hoeveel keer )moeten verhuizen van slaapkamer.

Ze willen graag een eigen kamer maar omdat ze bang zijn slapen ze weer bij elkaar. smiddags verhuizen van slaapkamer en als ze dan naar bed gaan willen ze weer bij elkaar.

Ik moet wel zeggen dat ik de relatie nierzieke ouder en angst nooit met elkaar in verband heb gebracht.

Ben benieuwd naar meerdere reacties over dit onderwerp.

Groetjes Henk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 8:28 am 

Ik heb dus gisteravond ook nog een mail gestuurd naar Harry Weezeman van de nierstichting...ik kreeg als antwoord etrug dat er geen speciale forums oid ebstaan voor kinderen waarvan 1 van de ouders ziek is...dus wel de broertjes/zusjes forums maar dat is toch een heel ander vlak!

Jammer want ik denk dat (onze) kinderen het toch wel prettig zouden vinden om herkenning/steun te vinden op internet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 10:24 am 

zullen we dan maar weer een hyves maken :)

Onze dachter weet ook denk nog niet echt wat ze ermee aan moet. Ze vraagt heel veel dingen zoals:" waar zitten je nieren?" en " wat doen je nieren?", en :" waarom zijn je nieren ziek?" " doet bloedprikken pijn" etc. etc...ik probeerin alles zo open mogelijk te zijn maar ik zit natuurlijk ook nog in de " beginfase" maar betrek haar wel zoveel mogelijk bij de voortgang van het process...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 11:07 am 

hoi Nicole,

onze kids zijn allebei al eens meegeweest naar de dialyse en hebben vorig jaar ook allebei hun spreekbeurt over hemodialyse gehouden!

ik weet niet hoe oud je dochertje is?

heel belangrijk om open over je ziekte te zijn.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 1:26 pm 

he miranda..de onze is 7....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 4:38 pm 

Onze kinderen zijn nu 7 en 9. Ik ben nu 2 jaar ziek. We hebben ze er van begins af aan bij betrokken. Juist omdat mijn ouders mij niet zoveel hebben verteld, terwijl ik daar wel behoefte aan had.

Toen ik nog in t ziekenhuis dialyseerde kwamen ze dikwijls zaterdags mee. Mijn jongste zoon is ontelbare keren de hele 4 uur gebleven. Hij miste me gewoon te erg als hij thuis was.

We hebben ze ook direct verteld dat ik niet meer beter wordt. Dat is n zware last voor hun, maar zo worden wel veel dingen duidelijk. Dan wordt bijv. ook duidelijk waren hun papa en mama zoveel zorgen en verdriet hebben. Maar leuk is anders.

Verder zijn we echt wel n hecht gezin en hebben veel plezier en ondernemen leuke dingen samen. We proberen ze zoveel mogelijk aandacht te geven.

Maar omdat we ze alles vertellen is onze oudste zoon vaak overbezorgt. Hij is vorig jaar n paar keer naar n kinderpsycholoog geweest en die heeft hem op zn hart gedrukt dat hij echt wel plezier mag maken en gelukkig mag zijn, ondanks dat zn moeder ziek is. Dit heeft wel goed geholpen.

Ik ben er voorstander van om de kinderen overal bij te betrekken. Technische details hoeven natuurlijk niet, mits ze er naar vragen.

Als de kinderen verdriet hebben over de situatie kunnen ze bij ons altijd terecht voor troost en steun. Dat maakt de band eerlijk en hecht. Moeilijk blijft de situatie toch, of je wel of niet alles verteld. En als je niets verteld voelen de kinderen haarfijn aan dat er iets niet klopt. En dat is naar mijn mening niet goed voor t onderlinge vertrouwen. Maar je mag hier natuurlijk anders over denken.

Ik ben altijd benieuwd naar andere meningen. Wie weet kan ik daar weer wat van leren.

Pfffft, t is weer n lang verhaal geworden...

*LIEFS* miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2009 10:38 pm 

lieve Miranda,

Wat kun je het toch weer mooi onder woorden brengen..[:X]

Wij hebben een dochter van 4. Vanaf haar geboorte ben ik eerst 3 jaar langzaam steeds zieker geworden en ben nu getransplanteerd sinds een jaar. Ook dat jaar is heel heftig geweest.

Ik kan nu weer helemaal voor haar zorgen en actief zijn, maar ze is zo serieus. Als we weggaan zegt ze "jullie gaan toch niet dood?" "mama, neem je je pillen wel?" "mama, papa en ik zorgen wel voor je" verschrikkelijk... zoiets hoort een kind van 4 niet te zeggen. Ze is vrij teruggetrokken en soms onzeker maar vooral overbezorgd. Ik denk dat dat wel met de situatie te maken heeft en ik vind het lastig mee om te gaan...

Dus Miranda wel deels herkenning maar geen oplossing helaas. Heel veel succes want zal heel vervelend zijn, hoop dat er een oplossing komt,

liefs, Loes [:X]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2009 10:39 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Loes</i>

Miranda L, wat kun je het toch weer mooi onder woorden brengen..[:X]

Wij hebben een dochter van 4. Vanaf haar geboorte ben ik eerst 3 jaar langzaam steeds zieker geworden en ben nu getransplanteerd sinds een jaar. Ook dat jaar is heel heftig geweest.

Ik kan nu weer helemaal voor haar zorgen en actief zijn, maar ze is zo serieus. Als we weggaan zegt ze "jullie gaan toch niet dood?" "mama, neem je je pillen wel?" "mama, papa en ik zorgen wel voor je" verschrikkelijk... zoiets hoort een kind van 4 niet te zeggen. Ze is vrij teruggetrokken en soms onzeker maar vooral overbezorgd. Ik denk dat dat wel met de situatie te maken heeft en ik vind het lastig mee om te gaan...

Dus Miranda wel deels herkenning maar geen oplossing helaas. Heel veel succes want zal heel vervelend zijn, hoop dat er een oplossing komt,

liefs, Loes [:X]

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]