NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu di okt 16, 2018 4:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: eiwit in urine
BerichtGeplaatst: wo aug 28, 2013 1:08 pm 

Sorry, dat mijn tekst overal komt te staan en begrijp dat dat irritant is maar mijn pc werkte niet goed en gaf telkens aan dat de tekst niet geplaatst was en telkens probeerde ik het elders en op een gegeven moment was het goed maar stond dan ook weer overal nogmaals mijn verontschuldigingen en hoop dat het nu beter lukt. sorry

groeten Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 10, 2014 5:28 pm 

Hallo

Hier weer een berichtje van mij. Ik heb weer bloed moeten laten prikken en Urine in moeten leveren, en daar kwam uit dat ik 4.3 eiwit in de urine heb en mag tussen de 0 en 2,5 zijn zegt de huisarts maar is maar weinig zegt hij. Wel heb ik van de tabletten losartankalium 100 mg. 1 tablet per dag gebruikt. En het eiwit is gedaald. De cholesterol is gedaald van 5.8 naar 4.7 dus is mooi en goed nu. Maar nu heb ik een te lage bloeddruk, onderdruk is 55 en bovendruk is 110 vorige week gemeten. Nu heeft de huisarts overleg gehad met de nefroloog. En nu zeggen ze dat ik met de dosis moet minderen en nu moet gaan gebruiken 1 tablet van 50 mg per dag, en zeggen ook dat ik dan waarschijnlijk weer meer eiwit in de urine krijg maar dat dat beter is dan te lage bloeddruk. Maar ik ben bang voor mijn nieren dat die achteruitgaan met meer eiwitverlies. En er meer druk op de nieren komt en het steeds slechter gaat. Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe ging dat? Wat zou het beste zijn? wat kan ik doen om het niet erger te laten worden?

Groetjes Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 17, 2014 4:56 pm 

hallo

Hier ook.iemand met eiwitten in de urine. Als ik jou was zou ik doen wat ze je raadplegen, en als je het echt niet vertrouwd zou ik eroo staan om doorverwezen te worden. het is wel jou lichaam! Ik heb sinds een half jaar ook eiwitten in de urine. De laatste keer dat ik gestest ben zat er 3gram in. Ik heb een bloeddruk vam 145/90 en ik ben pas 21 verder is mijn nierfunctie 100% en mijn bloedwaardes zijn ook perfect. Ik loop wel onder behandeling in het ziekenhuis en binnenkort gaan ze een biopt bij me doen. Echt vervelend he als je niet weet wat je hebt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 19, 2014 8:37 am 

Hallo

Is het bij jou ook bij toeval ontdekt? bij mij wel . 3 gram eiwit is wel veel of niet? bij mij was het 0.86 gram per 24 uur.
Ik heb na lang aandringen en een nieuwe huisarts eindelijk een verwijzing naar het ziekenhuis gekregen. die heeft de 24 uurs controle van de urine gedaan en kwam dus neer op 0,86 gram. en de nefroloog vond dat best hoog, terwijl de huisarts zei dat het maar laag was. De nefroloog heeft mij toen perindopril 100 gram voorgeschreven 1 x per dag 1 tablet. Dat ging goed en het eiwit in de urine is gedaald, maar weet niet hoeveel want kreeg geen 24 uurs controle meer, maar werd vastgesteld door een klein beetje urine in te leveren. Maar van die tabletten ging ik hoesten. Toen heeft de nefroloog losartankalium 100 gram voorgeschreven, en ging ook goed en eiwit weer gedaald en de nefroloog zei dat er geen eiwit meer in de urine voorkwam nog wel iets maar niet noemenswaardig meer. Maar van die tabletten kreeg ik een te lage bloeddruk en toen werd de dosis gehalveerd, dus in plaats van 100 gram werd het 50 gram. En de nefroloog zei dat ik niet meer terug hoefde te komen en dat de huisarts het verder in de gaten moest houden, die heeft laatst weer bloed geprikt en urine getest en zei dat de eiwit weer gedaald was. Het was 4,3 en moet zijn tussen de 0 en 2.5 zei de huisarts, ( maar is geen gram maar wat dan wel wil de huisarts niet zeggen, alleen dat het maar heel weinig is, ik wordt er niet goed van dat ze het elke keer weer anders meten. want nu zegt het mij niets. het zou goed zijn dat ze het altijd hetzelfde meten dan weet je waar je aan toe bent) En hij zei dat dat maar heel weinig was en maar 1 maal per jaar gecontroleerd hoefde te worden. maar heb geen verder onderzoek gehad en de bloedwaarden zijn verder ook goed. de creatine is normaal en de cholesterol is ook goed. Bij jou doen ze dus wel verder onderzoek en ik hoop dat het meevalt en ze je kunnen helpen. ik ben 57 jaar. Ik ben bang dat ze bij mij te lang wachten en straks te laat is om er verder wat aan te doen, want mijn nierfunctie is nu nog goed zeggen ze, maar als er eenmaal nier schade is, is dat onomkeerbaar, dus snap ik niet waarom ze het niet gelijk onderzoeken zodat nier schade voorkomen wordt? maar dit zijn de richtlijnen zeggen ze. Ik wens je veel sterkte bij de biopt en hoop dat die goed is.

Grotjes Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 8:17 am 

Hallo

Ik heb dus al een tijd eiwit in de urine. Nu wil ik zoutloos gaan eten, dat hoeft niet van de artsen, maar lees overal dat dat toch beter is. Maar is moeilijk voor mij, want er zit overal heel veel zout in. want ik dacht dat een gram natrium ook een gram zout is, maar nu hoorde ik dat 400 mg natrium gelijk staat aan 1 gram zout. Ik voeg al nergens zout toe, maar dan nog gebruik ik te veel zout. Je kan haast niets eten en kopen zonder zout gaat ook niet. Ik gebruik ook al zoutloos volkorenbrood, al zit daar ook nog zout in. vleeswaren op brood kan ook niet, veel en veel te zout. ik gebruik verse groenten. Ik gebruik ook geen kruiden of zo. Nu dreigt het gevaar dat ik te weinig ga eten. omdat ik niet veel zout wil gebruiken. Nu is mijn vraag weet iemand voor mij zoutloze recepten, of waar ik die kan vinden? En ook waar ik producten zonder zout kan vinden? Ik hoef niet zoutloos te eten zegt de arts, want is nergens voor nodig. maar blijf wel eiwit in de urine houden. En ik wil graag voorkomen dat het erger wordt, en mijn nieren beschadigt, want zien er nu nog netjes uit zegt de arts. En bij de Nierstichting kan ik geen boek krijgen want dat moet via een diëtist die van de nefroloog is aangewezen , zegt men daar. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast mijn dank daar voor.

Vriendelijke groeten
Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 10:16 am 

Zoutloos eten is onmogelijk...zoutarm kan, en dat is voor jou net zo moeilijk als dat het voor ons allemaal is.
Als je de zoekfunctie in het forum gebruikt kom je allerlei linkjes tegen naar een website waar recepten staan voor nierpatienten...daar staan ook alle recepten die in het boek staan....
Weet je wat.....hier heb je ook een link http://www.niernieuws.nl/?cat=103
Het allereenvoudigste is gewoon een afspraak maken bij een dietiste...die moet je zelf betalen als je niet verwezen bent, maar dat kost je 35 euro.....
Om eerlijk tegen je te zijn (voor de zoveelste keer) ik denk dat je nogal overdrijft.....
Als je geen zout toevoegd en je eten vers bereid (en waarom zou je daar niet gewoon kruiden bij gebruiken?), dus geen kant en klaar maaltijden, ook geen zakjes aanmaak sausen of potjes saus.
Dan doe je bijna alles wat mogelijk is....Als je heel ver wilt gaan maak je zelf kruidenmixen die je kunt gebruiken waar zeker geen zout in zit...maar stegeman verkoopt ze ook kant en klaar zonder zout. Overigens is zoutloos brood echt onzin...ik ben zelf dialyse patient en moet natrium/kalium/fosfaat beperkt eten...en ik eet normaal brood.....zoutloos brood is goor en waarom zou je dat doen als het niet hoeft.....?
Te weinig zout is ook niet goed voor je en je eiwitlekkage gaat met minder zout eten niet veranderen......het heeft vooral invloed op je bloeddruk en als die goed is is er geen reden om je eetpatroon zo drastisch aan te passen.
Natuurlijk is er niks mis mee om een beetje op je eten te letten...maar alle zout verbannen is totaal onnodig in jou situatie en helpt helemaal niet in wat jij denkt te gaan bereiken. als je al iets zou moeten doen is het eiwit beperkt eten....maar dat is pas nodig als je echt behoorlijk verminderde nierfunctie hebt.
Leer gewoon accepteren dat je wat eiwiten lekt, laat je jaarlijks nakijken en zorg dat je je niet zoveel zorgen maakt...dat is namelijk veel ongezonder voor je dan de eiwitlekkage die je hebt.
Er zijn mensen die 105 worden met wat eiwitlekkage...en zolang je jaarlijks te horen krijgt dat het in orde is merk je er helemaal niets van.....
Grote kans dat je helemaal niet oud genoeg wordt om ooit echt risico op dialyse te gaan lopen.
Als je je eigen gezondheid een plezier wilt doen.....laat het dan een beetje los en zorg dat je gelukkig bent met wat je hebt......
Overigens als je het boek van de nierstichting per se wilt hebben kun je het gewoon zelf bestellen in de boekhandel...kost je € 25,-. Het heet "Eten met Plezier". ISBN 978 90 215 5182 1.
Een beetje zoeken op internet doet wonderen.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 29, 2014 3:16 pm 

viewtopic.php?f=7&t=4016

kijk hier eens even, een gratis boekje

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 7:23 am 

Hallo dr. nonzero

Bedankt voor Uw bericht.

U hebt misschien gelijk dat ik overdrijf, maar ik ben erg bezorgd. Ik lees overal dat je er op tijd bij moet zijn als er eiwitlekkage is, en dat je er vaak te laat bij bent. Maar als het dan vroegtijdig ontdekt wordt doet men er niets aan, en wordt het niet onderzocht waar het vandaan komt, en wat de oorzaak is. Dan zegt men het moet eerst erger worden voor er onderzoek gedaan wordt. Dat snap ik dan weer niet, want als het erger wordt is het misschien weer te laat om te verhelpen. En dat is mijn angst, dat men te lang wacht met onderzoek. En dan niets meer aan te doen is en nu misschien nog wel.

En dat het allemaal goed is, klopt ook niet. Want de nefroloog zei dat het best wel veel eiwitlekkage was. En ik heb er ook medicijnen voor gekregen. Eerst perindopril, die hielpen goed en het eiwit in de urine daalde, maar moest er van hoesten. Toen kreeg ik losanox 100 mg. ging ook goed en eiwit daalde nog meer. Maar de eerstvolgende keer kreeg ik van de apotheek losartankalium 100 mg, en ze zeiden dat dat hetzelfde is. En heb na een paar weken mijn bloeddruk laten meten, want die was ook aan de hoge kant. En die bleek te laag te zijn 55/110. Toen zei de arts dat ik voortaan 50 mg losartankalium moest gaan gebruiken, en dat het eiwit in de urine daar waarschijnlijk weer wat meer zou worden maar dat dat beter is dan te lage bloeddruk, maar kan dat ook niet geloven want hoe meer eiwit des te slechter voor de nieren denk ik. maar is nog afwachten want gebruik die pas kort. Ik had ook een te hoge cholesterol van 5.8 maar is de laatste keer ook weer goed namelijk4.8.

Ik had ook last van galbulten en gebruikte daar ook medicijnen voor. Maar na een paar weken perindopril was dat ook weg, en ben toen gestopt met die medicijnen en nergens meer last van gehad. En daar voor toch zeker drie jaar wel. Maar volgens de arts kan dat niet van de medicijnen komen , maar is wel opmerkelijk.

Ik had ook veel last van hartkloppingen en daar een paar maal een hartfilmpje van laten maken maar alles was goed met het hart zei men. en ook dat was na een paar weken perindopril weg, en sinds die tijd ook geen last meer van, maar dat kan ook niet van die medicijnen komen zegt de arts.

Minder zout gebruiken kan geen kwaad denk ik, want je gebruikt al gauw teveel zout. maar aan zoutloze of zoutarme producten komen is moeilijk. Als je er op let zit overal onnoemelijk veel zout in. Ik heb er geen moeite mee als er geen of weinig zout in zit. en ook zoutloos brood vind ik niet erg.

Met eiwitarm eten is dat wat moeilijker. want da heb je toch nodig voor de spieropbouw, en te weinig eiwit breekt je spieren af, en dat is niet goed en heb je eigenlijk begeleiding bij nodig denk ik.

Vriendelijke groeten
Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 7:27 am 

Hallo dr. Nonzero.

En o ja, nog heel hartelijk dank voor het boekje, maar ik kan dat helaas niet openen. Maar zou dat toch nog graag willen ontvangen, misschien kan ik dat toch gaan gebruiken.

Alvast mijn hartelijke dank.

Groeten
Johan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 30, 2014 8:11 am 

Als je bloeddruk nu al te laag is moet je zeer zeker niet zomaar zoutloos gaan eten.
Dat boekje wordt aangeboden door iemand op dit forum.
Als je even op de link klikt en contact opneemt met die persoon kan hij het je vtoesturen

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 31, 2014 12:30 am 

Hallo Johan,

Bij mij is het per toeval ondekt. Ik snap je bezorgdheid maar probeer het een plekje te geven. Als de arts zegt dat het weinig eiwitten zijn dan is dat ook zo. En natuurlijk er horen geen eiwitten in te zitten maar bij jou is het echt minimaal en als hij het echt niet vertrouwde had die je echt door gestuurd, het is immers ook heel belangrijk dat je nierfunctie nog goed is. Probeer een beetje rust te vinden en als je echt verder onderzoek wil gewiin aankaarten het is wel jou lichaam.

Ik heb indd veel eiwitten in mijn urine en ben pas 21 jaar. Ik heb de biopsie inmiddels achter de rug, dat is me zwaar tegen gevallen. Nu wachtend op de defintieve uitslag die volgt 5 juni. Ben ondertussen al een keer eerder na de nefroloog geweest ook voor de uitslag maar die was deels bekend... mijn nierfilters werken niet zoals het hoort. Verder nog veel onduidelijkheid. Ik slik nu peridonpril 4 mg.... verder was mijn nierfunctie top en mn bloedwaares ook. Ik denk er elke dag wel aan maargoed nog een paar dagen dan weet ik het eindelijk. Heb meer als 6 weken moeten wachten.

Maar johan probeer je maar niet druk te maken, hoe rot het ook is

groetjes charlotte

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2014 9:39 pm 

Hoi Johan,
Zoals ik een beetje uit je verhalen kan halen is er bij toeval eiwit in je urine ontdekt en bij verder onderzoek bleek dat je nierfuncties nog goed zijn klopt dat? Bij mij is een aantal maanden geleden iga nefropathie (ziekte van Berger) gediagnosticeerd, hierbij heb je ook eiwit in je urine, helaas is bij mij wel de nierfunctie aangetast en zit ik nu op 45% nierfunctie.
Ik ben zelf onder behandeling bij een nefroloog en daar moet ik dus ook nu bijna maandelijks op controle komen (mede doordat ik ook nu prednison gebruik ervoor). Zelf had ik 6g eiwitverlies via mijn urine en heb toen bloeddrukverlagers (perindopril en amlodipine) gehad, hierdoor is mijn eiwit verlies gezakt naar 3g, nog steeds wel te hoog maar ach de tijd zal het leren.
Heb vertrouwen in je huisarts en als je dat niet hebt vraag dan een verwijzing naar de nefroloog, vertrouwen in je arts is zo belangrijk!
Ook lees ik dat je graag zoutloos wil eten, zelf heb ik een zoutarm en eiwitbeperkt dieet, ook heb ik van de diëtiste een boek gekregen dat heet eten met plezier dieetboek voor nierpatienten. In dit boek staat precies vermeld hoeveel zout, eiwit en kalium er per product in zit. Ook staan er heerlijke recepten in! :) zelf heb ik een zoutarm en eiwitbeperkt dieet, ik mag tussen de 2000-2400mg zout en +/- 70mg eiwit per dag, ondanks dat ik eiwit verlies via me urine moet ik tog een eiwit beperkt dieet om de nieren te ontzien, dat is wat de diëtiste me verteld heeft.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je eiwitverlies verminderd en alles stabiel blijft.

Groetjes sonia

Laatst bijgewerkt door Sonia87 op zo jun 01, 2014 11:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2014 10:14 pm 

Even reageren op het vorige bericht: ik denk dat je 2000 mg Natrium mag hebben per dag, dat komt neer op 6 gram zout. Dat scheelt dus nogal. Ik heb zelf jaren een nierdieet gevolgd met zout- en eiwitbeperking.

groet van Doortje

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 01, 2014 11:29 pm 

Hoi doortje,
Om te reageren op jou bericht, vlgs mijn diëtiste mag ik tussen de 2000-2400mg natrium op een dag, dus wat je zegt klopt, maar dat staat ook in mijn vorige bericht.
Ik ben zelf een leek wat dat betreft, dus neem ik aan wat de diëtiste mij verteld :)

Groetjes sonia

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2014 9:13 am 

Hoi Charlotte

Rot voor je dat je zo lang moet wachten op de uitslag van de nier biopt, erg spannend voor je die onzekerheid, maar hoop dat de uitslag goed is.
Maar goed dat je nierfunctie nog goed is.
Bij mij is alleen 24 uurs urine onderzocht en een echo van de nieren gemaakt en daar was niets op te zien.door de nefroloog en ben weer terug gestuurd naar de huisarts en die zegt dat ik alleen een keer per jaar mijn urine en bloeddruk moet laten nakijken.
Ik heb eerst ook perindopril gehad maar moest er van hoesten. Toen heb ik Losartankalium 100 mg gekregen maar daar kreeg ik weer een te lage bloeddruk van. EN is de dosis verlaagd naar 50 milligram en nu moet ik elke maand mijn bloeddruk laten controleren. Wel is de eiwit in mijn urine gedaald en nog maar heel weinig zegt de huisarts. maar nu ik een lagere dosis losartankalium heb kan het eiwit weer wat stijgen zegt de huisarts. maar is beter dan te lage bloeddruk.
Nogmaals hoop ik dat de uitslag voor je toch mee valt op 5 juni. En wens je heel veel sterkte.

Johan

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]