NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo okt 18, 2017 7:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Percentage nierwerking
BerichtGeplaatst: di jul 25, 2017 6:49 pm 

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mij geregistreerd, Zal mij even voorstellen. Mijn naam is Siamton, ik ben een man van bijna 67 jaar en heb problemen met de nieren. Er zijn cystes in mijn beide nieren gevonden tijdens een echografie.

Op het internet lees ik vaak over het percentage dat een nier nog werkt. Mijn vraag is:
Is er een verband tussen het percentage van de nierwerking en de waarde van de eGFr en het kreatinegehalte?

Bij voorbaat dank,
Vr.,gr.,
SiamTon

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:36 am 

Hallo SiamTon,

Jouw vragen kunnen bevestigend worden beantwoord.
De eGFR is een geschatte waarde van de nierwerking (Estimated Glomerular Filtration Rate) op basis van het kreatininegehalte in je bloed. Bij de berekening wordt verder rekening gehouden met geslacht, leeftijd, gewicht en lengte.

Met het stijgen van de leeftijd is het heel normaal dat de eGFR een dalende trend laat zien.

Mvg, Nigel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 7:02 am 

Nigel schreef:
Hallo SiamTon,

Jouw vragen kunnen bevestigend worden beantwoord.
De eGFR is een geschatte waarde van de nierwerking (Estimated Glomerular Filtration Rate) op basis van het kreatininegehalte in je bloed. Bij de berekening wordt verder rekening gehouden met geslacht, leeftijd, gewicht en lengte.

Met het stijgen van de leeftijd is het heel normaal dat de eGFR een dalende trend laat zien.

Mvg, Nigel

Hallo Nigel,

Bedankt voor je reactie. Is het zo, dat b.v. bij een waarde van de eGFr van 70, de nieren dan nog voor 70 % werken? Dus met andere woorden is de waarde van de eGFr gelijk aan het percentage van de nierwerking?

Vr.,gr.,
SiamTon

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 9:50 am 

Dat mag je niet zo stellen SiamTon, maar aan de andere kant; Als je weet dat de nierfunctie (en daarmee ook de eGFR) met de leeftijd langzaam afneemt dan lijkt me een eGFR van 70 voor een man van jouw leeftijd nog altijd een mooie waarde. Maar dat kan alleen een arts beoordelen die ook de rest van jouw medische achtergrond kent. Daarvoor wordt er vaak wat uitgebreider onderzoek gedaan met o.a. 24-uurs urine en aanvullend bloedonderzoek. Vraag daarom vooral je behandelend arts om toelichting van de uitslagen.

Mvg, Nigel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 9:57 am 

ik was recentelijk bij de nefroloog, zij berekende mijn functie van de nier, die verschilde(in %) idd niet erg van de uitslag van het egfr, maar zij gebruikte wel een rekenmachine dus ik ga ervan uit dat de berekening meer inhoudt dan het 1op1 overnemen van het egfr.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 11:52 am 

gijsmans schreef:
ik was recentelijk bij de nefroloog, zij berekende mijn functie van de nier, die verschilde(in %) idd niet erg van de uitslag van het egfr, maar zij gebruikte wel een rekenmachine dus ik ga ervan uit dat de berekening meer inhoudt dan het 1op1 overnemen van het egfr.

Ja, die indruk heb ik ook. Van deze materie heb ik absoluut geen verstand, maar ik heb het idee dat het 'getal' van het percentage van de nierwerking hoger ligt dan het 'getal' van de eGFr-waarde. Dus met andere woorden. Indien b.v. de waarde van de eGFr 70 bedraagt, dat dan het percentage van de nierwerking nog hoger ligt dan die 70. Althans die indruk heb ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:02 pm 

kan kloppen, mijn egfr was 70 en mijn functie 77.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2017 12:11 pm 

Als je dan toch al op internet aan het zoeken bent, zie deze link met verderop een tabel met gemiddelde eGFR waarden per leeftijdsgroep.
https://www.kidney.org/atoz/content/gfr

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]