NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu di okt 16, 2018 4:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: biopt donornier
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2015 7:30 pm 

Hallo,

Ik heb een vraag: Mijn moeder heeft 13 jaar geleden een donornier gekregen. Sinds een aantal maanden gaat de nierfunctie van de donornier snel achteruit. Ze willen nu misschien een nierbiopsie doen, om te kijken wat de oorzaak hiervan kan zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat zijn de risico's?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Marieke

Profiel  

Berichttitel: Re: biopt donornier
BerichtGeplaatst: wo feb 25, 2015 9:32 pm 

Hoi Marieke,
Wat een vervelend verhaal zeg!! Ik heb zelf een nierbiopt moeten laten doen in het ziekenhuis alleen is dit wel gedaan in mijn eigen nier, niet een donor nier. Ik weet niet of dat verschil maakt.
Het risico is een nierbloeding, dat is de reden dat je de eerste 4 uur op de aangedane zijde moet blijven liggen en daarna 2 uur zittend in bed. Daarna mag je uit bed komen.
De eerste urine is ook erg bloederig na het biopt.
Maar zoals ik al aangaf weet ik niet of de risico's bij een donor nier hetzelfde zijn.
Heel veel sterkte!!

Groetjes sonia

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 03, 2015 2:11 pm 

Hallo marieke
ik heb vorig jaar een biopt in de donornier gehad ik ben 22 feb 2011 getransplanteerd.Ik moet zeggen het is mij 100% meegevallen heb geen pijn gehad en je moet daarna een paar uur plat ook mocht ik dezelfde dag naar huis heb wel gehoord dat je soms een nacht moet blijven,maar denk dat elk ziekenhuis zijn eigen behandeling heeft ik zelf loop in het Erasmus,succes groetjes Co

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 12, 2015 12:58 pm 

Hallo,

Ik ben in oktober 2014 getransplanteerd en heb een week na transplantatie en 3 maanden na transplantatie biopten gehad uit de donornier.
Het idee is tamelijk angstaanjagend omdat je brein zegt dat het beter is om niet in dat ding te prikken.
Helaas is het vaak de enige wijze om eventueel afstoting te bewijzen, of juist te bewijzen dat er geen afstoting is (bij mij gelukkig niet).
De punctie is in die zin dus wat vervelend. Pijnlijk is het niet omdat de donornier niet is aangesloten op je zenuwstelsel, die kun je dus niet voelen. De buikwand en de spieren eronder worden plaatselijk verdoofd. Het hele gebeuren is onder geleide van echografie zodat ze zien wat ze doen.
Bij mij was het zo dat er direct iemand van het labo meekee of het biopt voldoende weefsle bevatte om te beoordelen. Is dat zo is het met een of twee prikken klaar. Soms moeten ze een keer of vier vijf prikken voor ze goed weefsel hebben. Hangt af van hoe goed ze de nier kunnen bereiken en of hij lekker in het vet ligt zeg maar.
Wel geeft het ingreepje een aantal dagen tot een week wat stijheid in het gebied, en bij mij het gevoel dat de nier erg nadrukkelijk aanwezig was.
Het grootste risico is dat er een bloeding optreedt. Dat gebeurt gelukkig zelden. Dit voorkomen ze door een aantal uren strikte platte bedrust en een zandzakje op de insteek plaats.
Soms treerdt er wat zwelling op rond de nier en heel af en toe kan de nier daardoor gestuwd raken.
De risico`s zijn echter zeer aanvaardbaar, anders zouden ze de punctie niet standaard na 3 maanden transplantatie doen (in het AZM althans).
Na een jaar krijg ik er nog een.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 17, 2015 11:32 pm 

Bedankt voor jullie reacties! Mijn moeder krijgt binnenkort een oproep voor een nierbiopt. De arts gaf idd aan dat het er een klein risico is op een bloeding. Toch spannend weer. We hopen maar dat de uitslag niet wijst op een afstoting en dat ze verder achteruitgang van de donornier kunnen voorkomen!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]