NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo aug 15, 2018 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nefrodrain: de wissel
BerichtGeplaatst: wo jan 01, 2014 1:41 pm 

Graag hoor ik ervaringen van anderen, bij wie ook geregeld de nefrodrain gewisseld moet worden.
Het probleem hier is namelijk dat de laborant(e) niet weet hoe deze af te plakken.
Zo'n (in principe) kleine afhandeling zorgt bij mij voor een langzamerhand onhoudbare stress.
Het gaat hierom:
De goede gang van zaken is

- de laborant legt de benodigde spulletjes voor de wissel klaar op een werktafel
- de laborant verwijdert de pleister waarmee de drain op zijn plek gehouden wordt en desinfecteert de insteekopening
- de radioloog vervangt de oude katheter voor een nieuwe
- de laborant plakt een nieuwe pleister, in mijn geval een zogenaamde "vlinderpleister"
- de laborant trekt het verlengslangetje uit de urineopvangzak
- de laborant draait het verlengslangetje vast aan de nieuwe katheter
- de laborant steekt het verlengslangetje met de tuit weer in de urineopvangzak.

Dit is volgens mij de goede gang van zaken.
De laborant die dit ook altijd netjes en precies zo deed is helaas met pensioen en sindsdien word ik geholpen door laboranten die van toeten noch blazen weten.
Het ergste vind ik dat zij het verlengslangetje meteen aan de nieuwe katheter vastdraaien terwijl dit verlengslangetje nog vastgestoken zit in de urinezak.
Daardoor komt er dus een "slag" in de katheter en, zoals ik altijd geleerd heb, is dit een foute zaak.

Daarnaast gaan er nog een paar dingetjes niet naar mijn zin, zoals het plakken van de pleister op precies dezelfde plek als de vorige, beseffen ze niet hoeveel jeuk dat oplevert? De huid onder de pleister is geirriteerd na zoveel weken beplakt te zijn, maar alla, dat pik ik dan maar, want dat is al helemaal hogere wiskunde voor ze. Ook hebben ze de boel soms niet goed klaar liggen op de werktafel, waardoor de wissel, in principe een fluitje van een cent, onderbroken moet worden, ook vergeten ze nog wel eens een afdekgaasje over de insteekopening te plakken (infectiegevaar), of ze plakken de pleister half over de insteekopening, zodat ik deze niet goed kan schoonhouden en ik op een vrije dag naar het ziekenhuis kan rijden omdat de boel geinfecteerd is, maar ik ben bereid dat allemaal te accepteren, behalve het aandraaien met een slag in de katheter tot gevolg.

Ik blijf mijn leven lang afhankelijk van die drain en kan het niet meer opbrengen dit elke keer mee te maken, heb nog maar zo weinig nierfunctie over, ben daar heel zuinig op, ik wil dat het goed gaat en er geen nierfunctie verloren gaat door foute aansluiting.
Ik bespreek het vooraf met de radioloog (ik zie graag de katheter aangedraaid terwijl de verlengslang los is enz.), daarna nog een keer met de laborant, zelfde verhaal, en toch...........hebben ze het weer fout gedaan.
Ik heb het probleem voorgelegd aan mijn huisarts, die mij zei dit met de laborant te bespreken (wat ik altijd al doe), toen heb ik een psycholoog bezocht om eens te overleggen hoe ik dit voor elkaar krijg, waarop zij mij eveneens aanried dit vooraf met de laborant te bespreken, maar hoewel ik dit ALTIJD aangeef, doen ze het altijd fout. Ze snappen het niet, ofzo.
Ik heb nog een keer de inmiddels met pensioen gegane laborante gesproken en zij zegt dat ik volkomen gelijk heb.

Maar wat nu?
Ik wil gewoon niet meer.
Ik ben uitgeput na zoveel jaren behandeling. Ben er doorheen gekomen, wat niemand (behalve ik) ooit verwachtte, onder andere door zelf betrokken te blijven en mijn verantwoordelijkheid te nemen. Drain is noodzakelijk door niet te vermijden schade na zware behandelingen.
Maar hier strandt het schip.
Op een pleister!!!
Ik vind het niet erg als niemand op dit zeurverhaal reageert, ben gewoon opgelucht het eens opgeschreven te hebben.
Iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst en vooral: Let goed op, wees betrokken, er gaat veel meer fout dan bekend is, in de medische wereld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 02, 2014 11:26 am 

beste AVV,

Ik ben naast nierpatient zelf ook werkzaam in een ziekenhuis.
IK herken je probleem wel. Als operatie-verpleegkundige heb ik zelf jarenlang steriel gewerkt, ik ken dus de valkuilen.
Ik zie ook steeds verpleegkundigen op afdelingen die niet goed getraind zijn om steriel handelingen te verrichten, en dus fouten maken (uit onwetendheid).
In jou situatie is dat extra vervelend omdat je er gewoon veel last van hebt en ondanks dat je het aangeeft er toch niet goed gewerkt wordt.
Wat ik als ziekenhuis medewerker je zou aanraden is je klacht eens neer te leggen bij het afdelingshoofd. Die is verantwoordelijk voor de protocollen waarmee gewerkt wordt, en ook voor de training en scholing van zijn mensen.
Lukt het dan nog niet, schroom dan niet om een klacht neer te leggen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis.
In ons ziekenhuis wordt dat altijd heel positief opgevat, een klacht is een gratis advies.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat hier in ons ziekenuis dergelijke klachten altijd zeer serieus onderzocht worden en ook wordt de oplossing gecontroleerd.
Op die manier heb ik zelf al meerdere malen werkprocessen aangepast zien worden.
Veel patienten durven geen klacht in te dienen omdat ze bang zijn dat dat negatieve effecten heeft in hun behandeling of bejegening.
Maar in jou geval heb je juist veel negaiteve effecten als er niets gebeurd.

Veel succes en sterkte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 9:16 am 

Beste dr. nonzero,

Dank voor je bericht. Je posting heeft me heel erg geholpen het putje weer uit te klimmen.
Want ik zat er behoorlijk "doorheen".
Je hebt gelijk, ik moet dit gaan aankaarten bij het verantwoordelijke afdelingshoofd.
Ik ga dit zeker doen.

Door je posting heb ik ook eindelijk het gevoel gekregen serieus genomen te worden met mijn ziekenhuis-issues.
Ongelooflijk fijn.

Ik zal verder verslag uitbrengen.

Groeten en jij ook het beste!!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]