NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr feb 23, 2018 8:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vermoeidheid?
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 12:35 pm 

Hallo allemaal, Ik weet nu bijna een jaar dat ik een nefrotisch syndroom heb.

Na een periode van prednison en weer terug krabbelen heb ik het normale leven weer op kunnen pakken. Nu was ik alleen altijd zo positief dat ik weer dingen kon doen en dat het steeds meer werd, dat mijn aangekomen prednison kilo's en emotie kilo's er af gingen. Ik merkte wel dat ik moe was, maar wat wil je als je 2 maanden geen energie had om iets te doen? Dat hoort er dan bij.

Van de zomer werkte ik nog op arbeidstherapie. Ik deed zittend werk, sporten daarnaast en kon nog leuke dingen doen met vriendinnen.

Nu ben ik weer begonnen aan mijn opleiding. Verpleegkunde. Ik werk 36 uur in de week en daarnaast heb ik het leren nog wat ik moet doen en opdrachten voor het werken. Ik merk nu al een paar weken dat ik helemaal niet meer vooruit ga en nu stil blijf staan.

Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik moe blijf zoals ik nu ben. Mijn werkdagen zijn ongeveer van 7.30 - 16.00, ik ben dan rond 17.00 thuis. Kijk tv, ik krijg mn bordje eten en rond 19.00 a 20.00 gaat meestal toch echt mn lichtje uit. Tenzij ik ergens een energieboost van heb gekregen. maar dat merk ik dan een paar dagen later of de dagen dat ik vrij ben. Als ik vrij ben, dan slaap ik bij en heb ik mijn huiswerk. Met een beetje geluk heb ik energie en tijd voor mijn sociale contacten....

Nu is mijn vraag, hebben jullie hier ervaring mee..? Ervaring dat je moe bent, terwijl je er voor dat helemaal niet had. Ik heb altijd lichamelijk zwaar werk gedaan, dus daar ben k aangewend.

Mijn nierfunctie ligt rond de 37% en mn creat 149.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 3:57 pm 

Beste.

Ook ik heb altijd fysiek zwaar werk gedaan. 17 jaar automonteur en 7 jaar procesoperator. Thuis altijd aan het klussen of verbouwen. Niks was te dol of teveel. Was wel altijd moe en nooit uitgerust maar dat hoort erbij denk je dan als je altijd bezig bent. Zo'n 5 maanden geleden klapte ik inelkaar mijn lichaam zei tot hier en niet verder. Uiteindelijk na diverse onderzoeken en 2 x een nierbiopsie kwam het hoge woord eruit. Alport Syndroom. Nierfunctie van 33%. Ook ik ben altijd moe en ben nu op het werk, wel aangepast, opzoek naar de grens van mijn kunnen. De ene dag gaat het goed de andere dag niet. Meestal tussen 14:00 en 15:00 moet ik even gaan liggen voor een uurtje en dan kan ik het weer rekken tot een uur of 22:00. Ik denk dat het Per persoon verschillend is maar je bent iig niet de enige.

Gr. Jul102

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 12:57 pm 

Hallo Klara,

Helaas hoort de vermoeidheid er wel gewoon bij. IK zelf heb tot voor kort altijd alles gewoon kunnen doen, al was ik wel vaak moe.

PAs toen de functie ver onder de 20% kwam ben ik echt gaan minderen met werk.

Het verschilt erg per persoon hoe lang je door kunt en hoeveel last je hebt.

Alleen is het natuurlijk wel zo dat je een erg zwaar beroep hebt gekozen. Ik hoop voor je dat je dat kan volhouden...

Ik ben er door gespreken met maatschappelijk werk achter gekomen dat ik constant over mijn eigenlijke kunnen heenging. En dat gaat zich altijd erg ens wreken. Of op je sociale leven of op je werk.

De truc is een geoei balans te vinden tussen werk en prive, rust en activiteit. Dat valt niet mee...veel succes daarbij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]