NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr feb 23, 2018 8:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2011 2:45 am 

Reeds lange tijd zit ik in pre-dialyse en de voorbereiding op een nier-pancreastransplantatie. T.b.v. de transplantatie diende mijn gebit gesaneerd te worden en hoewel ik altijd veel geinvesteerd heb in mijn tanden (kronen, wortelkanaalbehandelingen, e.d.) bleek dat bijna al mijn tanden getrokken moesten worden. Het duurde enkele maanden voordat mijn verzekeraar de machtiging verstrekte. Helaas declareert mijn tandarts continu met verkeerde codes waardoor ik zelf de kosten moet betalen aan de verzekeraar. Diverse klachten vinden geen gehoor. Echter de dreiging van incassobureau's blijft voortduren, terwijl ik dus een machtiging heb. Maatschappelijk Werk laat niets van zich horen en mijn nefroloog weet ook niet wat te doen. Vandaag vertelde een vervangster van mijn nefroloog dat het zelfs voorkomt dat patienten geen transplantatie kunnen krijgen, omdat een vergoeding voor gebitssanering geweigerd wordt. Volgens mij is vergoeding wettelijk verplicht. Deze problemen duren nu al meer dan een jaar en ik heb mijn artsen verteld dat ik er nooit aan begonnen was als ik van tevoren van deze problemen op de hoogte was. Nu dreig ik financieel ernstig in de problemen te komen. Het ziekenhuis reageert nogal laconiek en bieden geen enkele hulp. Ik heb vandaag aangegeven dat de transplantatievoorbereidingen wat mij betreft gestopt kunnen worden en, ja, dat konden ze wel begrijpen. Alleen ik niet. Ik vind het nogal onwerkelijk. Ik vraag me af of meer mensen in financiele problemen dreigden te komen vanwege een transplantatie en of iemand weet waar ik terecht kan voor hulp bij deze problematiek?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2011 8:40 am 

Vreemd verhaal beste Mark...

Speelt dit zich af in Nederland of in België?

Ik hoop toch dat je snel aan transplantatie toe komt.

Groeten,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2011 11:19 am 

als je in nederland woont...heb je al contact gezocht met de nierstichting?

ken de ellende van rekeningen van tandartsen die hoog zijn,limiet bij verzekering en gemeente die geen bijzondere bijstand verstrekt omdat hun de noodzaak van de behandeling niet urgent/noodzakelijk vinden...

ik ben wel getransplanteerd maar ook hoge rekeningen voor gezin vanwege bezoekkosten en gelukkig was daar een helpende hand van de nierstichting...is natuurlijk ook afhankelijk van je inkomen maar mijn man liep op dat moment in de ww dus zaten we op bijstandsniveau...

groetjes Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 27, 2011 6:49 pm 

Bedankt voor de reacties. Ik woon in NL. Vorig jaar heeft Maatschappelijk Werk van het ziekenhuis een machtiging voor mijn gebitssanering aangevraagd bij mijn verzekeraar. Deze werd snel verleend. Mijn nefroloog zei ook dat de verzekeraar alle kosten wettelijk moet vergoeden. Mijn tandarts lukte het echter niet een kroon te trekken en brak wel twee andere tanden af. Daarna stuurde hij me naar de kaakchirurg want "hij zag het niet meer zitten". Deze verwijderde de wortelresten en vond dat ik eerst naar een andere tandarts moest. Dat heb ik gedaan en deze tandarts vroeg een nieuwe machtiging aan (2200 euro). Pas na 4 maanden werd deze verleend. Ik heb dus toestemming van mijn verzekeraar voor deze behandeling. Mijn tandarts declareert de behandeling echter volgens andere codes dan op de machtiging en de verzekeraar brengt deze kosten voortdurend bij mij in rekening. De tandarts weigert dit correct te doen en de verzekeraar vindt dat ik het zelf maar moet oplossen. Herhaaldelijk heb ik hulp hierbij gevraagd aan maatschappelijk werk en mijn artsen, maar die reageren niet. Er gaat nog veel meer fout, maar dan wordt het een lang verhaal. In ieder geval heb ik mijn artsen gezegd dat als dit niet wordt opgelost en ik er financieel aan kapot ga, de transplantatie voor mij niet meer hoeft. Nou, dat begrepen ze wel. Nu ja, ik zal eens contact opnemen met de nierstichting.

Groeten, Mark.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 28, 2011 11:23 pm 

Beste Mark,

Wat een prutsers zeg.. soms is het gewoon treurig om deze verhalen te lezen en te bedenken dat deze mensen dan verantwoordelijk moeten zijn voor onze gezondheid...

Tip van de Nierstichting bellen zou ik zeker opvolgen.. jij moet hier zeker niet de dupe van worden. Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2011 11:34 am 

Wat is dat voor een tandarts die jij hebt? Wordt het niet eens tijd voor een andere? Het kan toch niet zo zijn dat jij hier de dupe van wordt met je transplantatie verhaal? Waarom wil hij niet de codes gebruiken die verzekeraar aangeeft? Ben ik wel benieuwd naar. Dit is gewoon pure onwil van deze man.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 29, 2011 7:26 pm 

Misschien kan de Nierstichting eerst eens wat dingen op orde stellen voordat ze de portemonee aanspreekt. Is wel erg gemakkelijk zo...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 30, 2011 1:23 am 

De Nierstichting hoeft mij geen geld te geven, ik zoek alleen advies/hulp bij dit probleem. Ik had natuurlijk ook een andere tandarts kunnen zoeken, maar tussen de aanvraag voor de machtiging van de eerste en tweede tandarts zat al 4 maanden. Terwijl de verzekeraar alleen de naam van de tandarts moest aanpassen. Ik wilde niet riskeren dat ik weer maanden moest wachten op een machtiging voor een nieuwe tandarts. Mijn tanden zijn zo moeilijk te trekken (ik heb er al minstens 20 uur gezeten) dat de tandarts gecompliceerde extracties declareert, terwijl de machtiging voor normale extracties is. De verzekeraar accepteert het dus niet. Na eerdere klachten heeft de verzekeraar me een bloemetje aangeboden om vervolgens gewoon weer verder te gaan met declareren bij mj. Iedere keer moet ik maar een brief schrijven want ze weten het verder ook niet. Mijn moeder wil een nier aan mij afstaan en alle onderzoekskosten werden door het ziekenhuis op haar naam gedeclareerd. Terwijl ze me net verteld hadden dat alle kosten voor de verzekeraar van de ontvanger zijn. Na mijn klacht heeft de verzekeraar het door mijn moeder betaalde eigen risico op mijn rekening teruggestort, wat natuurlijk nergens op slaat. Toen ik belde dat ook dit niet correct was, moest ik maar een klacht schrijven. En zo gaat het door. Vorig jaar werd mij verteld dat de voorbereidingsfase voor transplantatie ongeveer drie maanden in beslag neemt (en daarna plaatsing op de wachtlijst). Ik ben nu meer dan een jaar verder en deze fase is nog niet afgerond. Het enige dat mijn artsen zeggen is dat ze ook niets kunnen bereiken bij verzekeraars. Ik heb mijn artsen dus gezegd dat het zo niet meer voor mij hoeft, als deze problemen niet opgelost worden. Ik had eigenlijk verwacht dat ze dat niet zouden accepteren, maar ach, ze begrepen het wel. Wel hebben ze in de afgelopen twee maanden drie keer beloofd dat maatschappelijk werk mij gaat helpen bij dit probleem, maar ik wacht nog steeds op een telefoontje. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die tegen dergelijke problemen aanloopt. Op geen enkele site heb ik informatie hieromtrend gevonden.

Groeten, Mark

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 30, 2011 8:09 am 

Beste Marc,

het lijkt mij nu wel duidelijk dat je dit probleem niet alleen zal kunnen oplossen. Kan je niet een ombudsman bij de arm nemen of eventueel een advokaat? Zoals ik jou lees is er duidelijk een hoop onwil in het spel. Eventuele kosten hiervoor zou de nierstichting dan kunnen vergoeden...

Succes!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 1:23 pm 

Beste Marc,

heb jij toevallig ook een rechtsbijstandverzekering?

Zo ja, dan zou ik als ik jou was deze verzekering maar eens aanspreken en dit probleem eens voorleggen.

Wellicht zou je ook een letselschade-advocaat eens kunnen bellen, want zolang jouw verzekering en tandarts moeilijk doen loop jij wel een transplantatie mis doordat ze jou in grote financiële moeilijkheden brengen.

Mss een idee om dit 'dreigement' in een aangetekende brief aan je ziekteverzekering en tandarts te sturen. Zorg dat je wel een kopie van je eigen brief hebt gemaakt. Een aangetekende brief MOETEN ze ondertekenen voor ontvangst. Deze dreigementen worden meestal erg serieus genomen door verzekeringen en dan zul je zien dat ze het in no time opgelost hebben. Zo achterbaks zijn die ziekteverzekeraars wel. Ik heb deze stappen al eens eerder namens mijn moeder moeten ondernemen en zodra je dreigt naar een advocaat te stappen of dit euvel bekend wil maken bij de krant/tv, kunnen dit soort problemen ineens wel snel opgelost worden.

Dit soort grappen hoeven ze bij mij niet meer te flikken, dus alles uit de kast halen hoor Marc...doen!!!!

Veel succes,

gr. heidi

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2011 1:49 am 

Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering. Ik heb met de nierstichting gesproken en zij hebben aangeraden eerst contact te zoeken met maatschappelijk werk van het ziekenhuis dat de transplantatie zal uitvoeren. Dat ga ik doen. Tot zover vast bedankt voor de reacties.

Groeten, Mark

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2011 9:34 am 

Hallo Mark,

Jij had contact kunnen zoeken met de NVN (Nierpatiënten Vereniging Nederland)voor het antwoord op jouw probleem.

Wanneer er sprake is van een op handen zijnde niertransplantatie is het inderdaad noodzakelijk dat het lichaam verder zo veel mogelijk ontstekingsvrij is en dat valt m.i. onder de aanspraak op tandheelkundige hulp in bijzondere gevallen krachtens artikel 2.7 lid 1 sub c van het Besluit zorgverzekering. Behandelingen die nodig zijn voor het ontstekingsvrij maken van het gebit vallen daarmee m.i. onder de aanspraak van de basisverzekering, zonder wettelijke bijdrage (zie daartoe paragraaf 1.2 artikel 2.4 van de Regeling zorgverzekering). Als deze behandelingen leiden tot kauwverlies van de kauwfunctie valt ook het herstel van de kauwfunctie onder deze aanspraak, maar wel met de aantekening: voor zover verzekerde hierop naar aard en omvang is aangewezen (artikel 2.1 lid 3 van het Besluit zorgverzekering.

Voor de volledigheid meld ik dat vrijwel alle zorgverzekeraars in hun polisvoorwaarden een toestemmingsvereiste hanteren om aanspraken op tandheelkundige hulp in bijzondere gevallen tot gelding te kunnen brengen.

Veel zorgverzekeraars maken de fout, door hun eigen regels niet goed te kennen, waardoor de noodzakelijke vergoeding voor een gebitssanering voorafgaande aan de transplantatie problemen oplevert. Ik hoop dat je hiermee de zorgverzekeraar duidelijk kunt maken dat er vergoed dient te worden. Maak desnoods een afspraak met een medewerker van jouw zorgverzekeraar, in plaats van weer een brief te schrijven. Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 6:03 pm 

Banjer, bedankt voor de wetsartikelen. Om dit onderwerp maar af te sluiten (wat mij betreft) nog even het volgende:

Ook maatschapelijk werk van het transplantatieteam gaf aan geen hulp te kunnen bieden. Alsmede de verklaring dat dergelijke problemen vaak voorkomen (?) en dat medici en mij. werk geen invloed kunnen uitoefenen op onwillige verzekeraars. Hij verwees me door naar het CvZ. Deze verwezen mij door naar de Ombudsman Zorgverzekeringen van de SKGZ. De SKGZ wil mijn probleem bekijken maar de behandeling zal 3 tot 6 maanden gaan duren. Dat schiet dus lekker op. Ik ben bij mijn zorgverzekeraar langs geweest, maar het enige dat ze te melden hadden was dat ze het onderzoeken. Ik heb de NVN gebeld en zij willen bemiddelen. Ik wacht echter nu al meer dan twee maanden en ik heb verder niets van de NVN gehoord.

Al met al zijn dit bijkomstige problemen bij transplantatie waarover nooit enige voorlichting gegeven wordt en waarbij niemand enig advies of directe hulp kan geven. Wat dat betreft moet je het als patient maar lekker zelf uitzoeken, als je tenminste een levensverlengende operatie wilt.

Indien je een gebitssanering voor transplantatie niet zelf kunt betalen, ben je afhankelijk van de wettelijk verplichte vergoeding van je zorgverzekeraar. Indien deze weigert te betalen heb je pech. En medici zijn dit klaarblijkelijk al gewend. Het is daarbij uiteindelijkijk goedkoper voor een verzekeraar om tijdelijke dialyse te vergoeden met kans op vroegtijdig overlijden, dan een transplantatie.

Ik heb een telefoontje gehad van iemand van mijn zorgverzekering die inhoudelijk niet op de hoogte was, maar n.a.v. vragen van de SKGZ, mij kon meedelen dat alle tot op heden gemaakte kosten vergoed werden. Hoe het met eventuele verdere kosten zit wist hij niet. Met excuses.

Groeten, Mark

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 07, 2011 1:34 pm 

Hallo MArk,

Wat een verhaal zeg. Toevalllig las ik gisteren over een grootschalig onderzoek uit 2009 door de NVN waaruit bleek dat dit soort verhalen veel voorkomen. Verzekeraars hanteren schijnbaar nog steeds niet dezelfde wettelijk geregelde inhoud van de basisverzekering.

Ik begrijp dat je tot nu toe gemaakte kosten dus alsnog vergoed gaan worden?

Ik zou je wel aan willen raden direct een andere betrouwbare tandarts te zoeken voor de toekomst. Met zo iemand wil je toch niet in zee.

Voor hem is het een kleine moeite de rekening op de juiste codes uit te schrijven.

Denk er ook eens aan dat er hier en daar wel juridische loketten zijn waar je om hulpo kan vragen in zulke situaties. Vaak tegen geringe of geen vergoeding.

Of overweeg, als je het kan betalen, alsnog een rechtsbijstand verzekering af te sluiten.

Misschien is zelfs overstappen naar een ander verzekeraar wel slim....

In het eerder genoemde onderzoek stonden ook gewoon verzekraars genoemd die wel netjes vergoeden.

Hieronder de link naar het rappport

http://www.nvn.nl/GetDocument.ashx?DocumentID=7921&name=Eindrapport-NVN-Verstand-van-Verzekeren&rnd=634588580129590451

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]