NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma jun 25, 2018 1:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kramp
BerichtGeplaatst: vr dec 24, 2010 11:09 pm 

Hallo,

20 jaar geleden heb ik een dubbele niertransplantatie gehad. dat wil zeggen dat ik in 1 keer ipv 1 nier, 2 nieren heb gekregen. Tot nu toe gaat het goed. de nierfunctie is op dit moment nog 62procent.

al met al gaat het nog goed.

Nu heb ik alleen wel veel last van krampen. en dan niet alleen in de kuiten, maar ook in mijn vingers kaak en ook al aantal keer in mijn zij gehad tijdens slapen. Vandaag balonnen moeten opblazen, maar op een gegeven moment hield ik het niet meer in verband met de kramp in mijn vingers die er elke keer weer inschoot. Dit heb ik ook als ik een boek aan het lezen ben. en met eten heb ik ook vaak kramp in mijn kaak. waar kan dit vandaan komen?

groetjes suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 24, 2010 11:56 pm 

Hoi Suzanne,

ik toen ik kleiner was ook veel kramp gehad. met name in mijn kuiten.

ik heb toen natriumbicarbonaat gehad van mijn arts en toen ik dat ben gaan gebruiken had ik er eigenlijk bijna geen last meer van gehad.

Dus misschien dat je dat kan vragen aan je arts?? ik weet alleen niet of het vergoed wordt en hoe duur het anders is. ik gebruikte toen 1 maal daags 1 tablet.

Succes

Susanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 9:50 am 

@Susanne,

hoe zit het met het fosfaatgehalte?

ik kreeg nl een tijdje terug een fosfaatdrankje voorgeschreven nav het fosfaatgehalte...(gelukkig niet meer nodig want het smaakte erg smerig...leek net zoutwater bah)

groetjes Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 10:55 am 

Magnesiumtekort..? [;)]

Groeten,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 12:11 pm 

hoi miranda,

dat weet ik niet precies. ik was 9 ofzo dat ik die pillen heb gehad. na mijn 2e transplantatie 3 jaar terug heb ik wel een fosfaatdrankej gehad.was blij dat dat snel gestopt werdt want het was inderdaad niet te drinken!!!

Groetjes,

Susanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 27, 2010 8:40 pm 

bedankt voor jullie reacties. Ik zou niet weten hoe het fosfaat en magnesiumgehalte is. Moet pas in maart weer terugkomen. Amders ga ik even mailen met de arts. Of misschien weet de dietist wel iets. Ik slik wel multivitaminen op advies van de dietist. Maar dat was niet hiervoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 29, 2010 8:13 pm 

hoi,

Ik heb net een mail gestuurd naar de nefroloog, even afwachten dus. Ben ook bij de tuinen geweest en hun dachten ook magnesiumtekort. maar adviseerde wel eerst met de arts te overleggen.

gr suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 07, 2011 9:41 pm 

Hoi, heb gisteren de bloeduitslagen gehad. Calcium-fosfaat en magnesium waren allemaal in orde. ben dus nog niet verder gekomen eigenlijk. maar wel mooi dat dit in ieder geval goed was.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 08, 2011 11:02 pm 

Hoi,

Heb je de kramp vooral als je je veel hebt ingespannen en wat minder gedronken dan je gewend bent. Ik heb het namelijk ook dat wanneer ik gewerkt heb en te weinig heb gedronken dat ik snel last van kramp krijg in mijn benen, handen en zij.

Groetjes fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 4:09 pm 

hoi,

ik drink voldoende, daar ligt het niet aan. op het werk zitten ze me soms aan te kijken dat ik zoveel drink. maar de boel moet wel goed gespoeld worden.[;)]

ik ben sinds van de week bezig om verder af te vallen door middel van veel groente en fruit. misschien dat dat ook helpt. dan krijg ik nog meer vitaminen en mineralen binnen. ik hoef op het zout na nergens op te letten, dus denk dat dit wel een goed dieet is. ik voel me in ider geval al minder opgeblazen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 8:07 pm 

hoi,

het afvallen gaat goed, ben nu in 2 weken ongeveer 2 kilo kwijt. en ik neem af en toe nog wel wat lekkers. Wel heb ik voor de zekerheid nog magnesiumtabletten gehaald. wel eerst bij de apotheek gevraagd of dit kon. Maar dit was geen probleem. hopen dat de krampen nu wat minder worden.

gr suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 8:50 pm 

Beste Suzanne,

Het blijkt steeds weer dat (te) snal afvallen resulteert in even snel weer aankomen. Het gekende jojo effect.

Een kilo per maand levert een duurzamer resultaat op,(ik bespaar je de verlaring hiervoor [;)]) En...je zal het waarschijnlijk langer volhouden...

Zelf viel ik tijdens twee jaar tijd gestaag 17 kg af. Ik kan nu af en toe wel wat hebben voordat de kilootjes er weer aan komen. En zijn ze er eenmaal, dan ga ik ze niet te lijf met een "schrikdieet", maar neem ik er terug de tijd voor.

Voorkomen is natuurlijk ook hier beter dan genezen, al is dit niet steeds even evident...

Succes verder.

Mvg.

Mvg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 14, 2011 10:27 pm 

hoi ricky,

dat klopt ook wel, maar ik neem nu ook af en toe wel wat lekkers, en een deel van wat ik ben afgevallen is ook vocht. houd best snel veel vocht vast. Ik heb nu geen opgeblazen gevoel meer. is ook wel lekker. vorig jaar ben ik ook al 6 kilo kwijtgeraakt. waren er iets meer, maar was er weer wat aagekomen, terwijl ik me nog wel aan mijn dieet hield. moet ik wel zeggen dat ik een tijdje last van stress hebt gehad en slecht sliep.

gr suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 26, 2011 7:18 pm 

hoi,

ik slik nu zo'n 2 weken magnesiumtabletten, en ik moet zeggen, de krampen zijn nagenoeg verdwenen. hopen dat dit zo blijft.

gr suzanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 9:57 pm 

hoi suzanne,

fijn dat de medicatie aanslaat. hopelijk blijf je nu vrij van krampen.

Succes,

Susanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]