NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma jun 25, 2018 1:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitkeren CAK
BerichtGeplaatst: di nov 02, 2010 11:36 pm 

Hoi allemaal,

Ik kreeg vandaag een brief van het CAK waarin ze schreven dat ik als chronisch zieke een bedrag van hen krijg.

Je moet aan een aantal eisen voldoen, hier voldoe ik al mijn hele leven aan. Nog nooit eerder heb ik bericht van hen gehad.

Had ik dit al niet eerder van hen moeten krijgen, zo ja is dit met terugwerkende kracht te krijgen.

Groetjes Fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 1:53 am 

Hoi Fred,

Als het gaat om de Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten): deze wordt voor het eerst toegepast.

De Wtcg geldt sinds 1 januari 2009 en is in de plaats gekomen van de fiscale regeling buitengewone uitgaven.

De uitbetaling vindt eind december 2010 plaats en gaat dan over het jaar 2009.

Gaat het om de compensatie eigen risico (€54,- voor jaar 2010, uitbetaald eind november 2010) dan zou ik zeker contact opnemen met het CAK.

http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=HETCAK_HOME

Ook ik heb zo'n brief gehad, beiden trouwens. Ben er wel blij mee[:)], het zijn toch eurootjes en die kan je nooit genoeg hebben[:D].

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 9:49 am 

klopt helemaal ook ik kreeg gisteren deze brief in mijn brievenbus en dit soort verrassingen zijn altijd meegenomen...

ook voor onze jongste zoon (11 jaar) die brildragend is dezelfde brief alleen een beetje onnozel dat de uitbetaling van 300 euro volgens de brief aan hem werd toegekend...gelukkig was er geen rekeningnr van hem bekend zodat ik mijn eigen reknr in kon vullen...tenslotte hebben wij als ouders de bril ook betaald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 10:17 am 

reactie buuf; ik denk dat jij voor je zoon(brildragend zoals genoemd) een andere vergoeding krijgt dan waar het onderwerp over gaat, de vergoeding is immers maximaal 54euro.En voor medicijngebruik en daar valt volgens mij een bril niet onder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 03, 2010 1:22 pm 

<b>Compensatie 2010 Eigen risico</b>

Iedere verzekerde van 18 jaar en ouder betaalt vanaf 1 januari 2008 een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. In 2010 bedraagt het verplicht eigen risico € 165,-. Mensen met weinig zorgkosten betalen minder eigen risico dan mensen met hoge zorgkosten. Om mensen met hoge zorgkosten tegemoet te komen, biedt de overheid soms een compensatie van <b>€ 54,-. </b> Deze compensatie heet de Compensatie eigen risico (Cer). De overheid betaalt hiermee een deel van het eigen risico terug. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de voorwaarden voor de Compensatie eigen risico vastgesteld.

<b>De algemene tegemoetkoming WTCG (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten)</b>

In de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) wordt geregeld dat chronisch zieken en gehandicapten gecompenseerd worden voor de extra kosten die zij hebben. De Wet komt in de plaats van de fiscale regeling buitengewone uitgaven. Via de belasting blijven alleen specifieke zorgkosten aftrekbaar.

De algemene tegemoetkoming is een geldbedrag dat u van het CAK ontvangt. Dit geldbedrag is een financiële tegemoetkoming voor de extra kosten door uw chronische ziekte of handicap. Om in aanmerking te komen voor de algemene tegemoetkoming moet u voldoen aan één of meerdere voorwaarden.

Heeft u recht op de algemene tegemoetkoming? Dan hoeft u zelf niets te doen. Om te bepalen of u in aanmerking komt voor deze tegemoetkoming wordt gekeken naar gegevens die geregistreerd staan bij uw zorgverzekeraar, het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en het CAK. De hoogte van de tegemoetkoming varieert <b>van €150 tot en met €500.</b> Dit is afhankelijk van uw leeftijd en de hoogte van uw zorggebruik. De algemene tegemoetkoming wordt jaarlijks achteraf in één keer uitbetaald. De tegemoetkoming over 2009 wordt eind december 2010 uitbetaald.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 13, 2010 10:44 am 

@Marie,

voor onze brildragende zoon krijg ik de algemene tegemoetkoming....dus niet de 54 euro maar een hoger bedrag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 13, 2010 2:43 pm 

Het rare is dat de CAK-brief niet precies aangeeft op welke grond de tegemoetkoming wordt toegewezen, er staat een aantal voorwaarden in de brief/folder maar welke op u van toepassing is, wordt niet duidelijk aangegeven. Ga maar eens zoeken op het internet; Heel veel mensen hebben de toewijzing gehad en een groot aantal daarvan heeft geen idee op welke grond...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 13, 2010 3:22 pm 

ten tijde van mijn reactie had ik(dialysepatient) de brief van het cak nog niet ontvangen. Ik heb oon een groot bedrag toegewezen gekregen en 54euro voor medicijngebruik. Maar ik begrijp niet waarom sommige brildragende mensen wel vergoeding krijgen en andere niet.[8)]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 04, 2011 9:54 pm 

Ik heb zover ik weet geen nierproblemen, maar ik heb wel ook zo'n beloftebrief gehad van het CAK en het zou uitbetaald worden december vorig jaar alleen ik heb nog niks gezien.

Hebben jullie het al wel?

Ik heb maar eens een mail gestuurd naar het CAK, want ja inderdaad het zijn wel eurootjes en ik kan die goed gebruiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 05, 2011 7:23 pm 

Hoi Heijdi,

voor mij stond het beloofde bedarg eind dec wel op mijn rekening bijgeschreven maar voor onze brildragende zoon waar ik ook een brief voor heb gehad is er ook nog niets uitbetaald..

groetjes Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 4:49 pm 

Hallo,

zijn er al mensen die bericht hebben gehad over Wtcg?

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 5:43 pm 

Hier wel bericht gehad een paar weken terug.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2011 8:45 pm 

ja vorige week zaterdag; alleen is het bedrag beduidend minder dan vorig jaar. Ik heb van meer mensen gehoord die nog geen bericht hebben gehad.<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door marina</i>

Hallo,

zijn er al mensen die bericht hebben gehad over Wtcg?

groetjes, Marina

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 8:13 pm 

Hallo,

Inmiddels is het 30 jan. 2012.

Sinds okt. 2011 kan ik via inloggen met DigiD zien dat ik de lage tegemoetkoming zl krijgen.

Echter de stats vd beschikking is nog steeds: wacht op verzending.

Dus:

a: ik heb nog geen beschikking

b: uiteraard nog geen geld.

Heb al diverse telefoontjes gepleegd, elke keer een ander, fantastisch geloofwaardig verhaal.

Ook via de email. Daar wordt gezegd dat ze niet snappen hoe het kan dat de status niet wijzigt, maar dat ze hopen eind januari 2012 de beschikking op te sturen en dan binnen 6 weken, na ontvangst vd beschikking, het geld te storten.

Maar ja........zolang die status niet wijzigt, kan ik wachten tot ik een ons weeg (en dat duurt heel erg lang[:)]).

Heb ook al bezwaar aangetekend maar kreeg die weer terug hoe ik in godsnaam bezwaar kan aantekenen tegen iets wat nog niet bekend is.

Terwijl ik alles kan inkijken met mijn DigiD..........

zucht..........

Iemand anders die in hetzelfde schuitje zit of hebben jullie nog goede tips?

Ik weet nu zo langzamerhand niet meer wat ik moet doen en ik geloof niet dat ze eind januari (is morgen) mij een beschikking sturen.

In mijn beleving is het een kwestie vd status vd beschikking te wijzigen maar het zal wel enorm moeilijk zijn.

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 2:12 pm 

Hoi,

Eind januari is inmiddels verschoven naar eind februari...(info CAK).

Misshien is die datum wel haalbaar.

Ik wacht weer af.

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]