NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo dec 19, 2018 2:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: stopzetten WAO uitkering
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 9:33 am 

Hallo allemaal,

Okt. 2006 ben ik succesvol getransplanteerd. Omdat ik niet meer in staat ben om mijn volledige contracturen van 36 uur per week te werken, heb ik een gedeeltelijke WAO uitkering. Ik werk 30 uur per week. Ik krijg door UWV betaald naar klasse 15-25%, maar sta nog op papier als 80-100% arbeidsongeschikt. Prima geregeld toch?

Ben ook nooit meer bij hen op bezoek geweest. Tot op heden is alles schriftelijk gebeurd.

Maar miv 1 april jl is mijn salaris aangepast. Dit gebeurt jaarlijks (mits er voldoende loonruimte is) oa obv functioneren.

Ik heb een verhoging gehad van netto €75,- per maand (gebaseerd op 30 uur). Mijn brutosalaris is hierdoor 81% van wat mijn functie waard is geworden, dus financieel kan ik nog wel wat groeien.

Ik heb netjes mijn verhoging doorgegeven aan UWV. Gisteren een brief gehad van UWV dat mijn uitkering van 169,- netto per maand stopgezet wordt. Ik ga er nu dus netto 94,- op achteruit!

Door mijn salarisverhoging word ik nu minder dan 15% arbeidsongeschikt.

Ik vind het helemaal van de zotte dat niet je gezondheid je mate van arbeidsongeschiktheid bepaalt maar je salaris.

Maar dat kan ik wel vinden de regels zijn anders.

Vraag:

-ik kan bezwaar maken, maar

a) heeft dit zin?

b) hoe ga ik dat doen? gesprek aanvragen UWV?

-welke mogelijkheden heb ik nog meer?

-zou mijn baas hier nog iets in kunnen betekenen?

Ik heb inmiddels al wel een mail gestuurd naar de Patiëntendesk, maar ik ben benieuwd of iemand me hier nog kan adviseren.

In ieder geval alvast bedankt,

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 10:03 am 

hoi Marina,

bekend verhaal. heb er zelf ook mee te maken gehad. dan ga je teveel verdienen en vindt het uwv het niet meer nodig om een uitkering te betalen.

heel goed dat je de patientendesk meteen ingeschakeld hebt, misschien kunnen hun nog iets voor je doen.

Je baas kan je denk niet helpen nu. of hij moet je salarisverhoging intrekken, want dan krijg je waarschijnlijk wel weer een uitkering.

bij mij zijn altijd al mijn collega's blij als we salarisverhoging krijgen, maar ik niet. ben altijd weer benieuwd wat het uwv gaat doen.

Succes en hopelijk willen ze je toch nog een aanvullende uitkering geven, want 94,- per maand minder verdienen is wel veel!!!

Groetjes,

Susanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 12:11 pm 

Hoi Marina en Susanne,

Kunnen jullie je voorstellen dat uitkeringen bedoeld zijn om mensen te helpen die anders niet rondkomen? Als je genoeg verdient, krijg je geen uitkering. Het UWV treedt op namens alle belastingbetalers en is er niet om mensen te belonen voor het feit dat ze ziek zijn, maar om ze te helpen als ze daardoor in de problemen komen. Vandaar deze regels denk ik. En soms lijken die individueel vast wel eens onrechtvaardig.

Groeten,

Jeroen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 12:24 pm 

@Jeroen,

Ben het niet helemaal met je eens. Er zijn zat mensen die kunnen werken maar het uit luiigheid niet doen. Die TREKKEN uitkering terwijl ze zo een baan kunnen hebben.

Het ligt aan het bedrijfsleven dat mensen langer in de WAO/WAJONG blijven.

@Marina

Bezwaar maken kan altijd, maar in dit geval heeft het niet te maken met dat je meer gaat werken, maar meer krijgt. Dit zou je kunne overleggen met je werkgever om het oude bedrag te handhaven. Of je kan een brief schrijven naar UWV dat het niet gaat om hoeveel je verdient, maar hoeveel je kan werken.

Eventueel gesprek bij NVN aanvragen/informatie

Eventueel gesprek met UWV

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 12:29 pm 

Op dit onderwerp inhakend:

Ik heb WAJONG 75% van minimuumloon van 23 jarige=950eurie per maand

nu ik vakantiewerk ga doen 3-5dagen per week 8uur zou ik ongeveer 600-1400euro per maand verdienen, maar omdat ik al veel ervaring heb met UWV en aangezien ik stage heb gelopen weet ik hoe het zit.

Die 25% mag je bijverdienen, maar je weet niet precies waar ze de grens zetten. Ik heb niet doorgegeven aan UWV dat ik vakantiewerk doe, want ik krijg het contant betaald het is niet veel (250euro per maand), maar het is een heel gedoe om eerst te zeggen bij UWV van ik ga vakantiewerk doen van dan tot dan. En als je weer gwoon naar school gaat het weer om te switchen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 12:47 pm 

<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Patrick1986</i>

@Jeroen,

Ben het niet helemaal met je eens. Er zijn zat mensen die kunnen werken maar het uit luiigheid niet doen. Die TREKKEN uitkering terwijl ze zo een baan kunnen hebben.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Waarom zou ik het daar niet mee eens zijn? Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Uitkeringen zijn bedoeld om mensen te helpen die anders niet rondkomen. Niet om hun probleem te belonen.

Groeten,

Jeroen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 12, 2010 7:35 am 

Hoi,

Susanne, Jeroen en Patrick: bedankt voor jullie reacties.

Jeroen ik vind dat je wel ver gaat door te suggereren dat een stukje uitkering een beloning zou zijn.

Ik denk er heel anders over. Ben uiteraard blij dat deze instantie er is, maar het als een beloning zien als je uitkering gestort is, nou nee.

Ik denk dat ik zeker een gesprek met UWV ga aanvragen, want ik wil wel de getallen die in de brief staan onderbouwd zien door hen.

Volgens mij zijn deze nl gebaseerd op de tijd van mijn aanvraag in 2004, dus die zijn wat mij betreft achterhaald.

Waarschijnlijk trek ik aan het kortste eind, maar ik leg me er nu nog niet bij neer.

Wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 9:33 am 

Akelig zeg! krijg je loonsverhoging ,schiet je er bij in! Belachelijk! Ik vrees voor je dat het trouwens gewooon aan de regels ligt; die zijn niet altijd even rechtvaardig.

@Jeroen(Uitkeringen zijn bedoeld om mensen te helpen die anders niet rondkomen. Niet om hun probleem te belonen.) we hebben het hier over WAO, niet over de bijstand, en WAO is een verzekering, geen voorziening! Er zit een naar angeltje in je reactie, vind ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 4:21 pm 

@Jeroen,

Jij ziet het idd als een stukje beloning! Die discussie ga ik hier niet voeren omdat iedereen iets vindt. Ik vind het *** dat ik een WAJONGER ben en als ik uitga of met maten naar de stad ga is het van ik trakteer wel omdat ik het kan betalen, maar als ze vragen hoe ik aan zoveel geld per maand kom schaam ik me diep om het te vertellen!

En het zijn de bedrijven die ervoor zorgen dat mensen langer in de WAO/Wajong blijven, want papiertjes halen en kerngezond zijn is belangrijker dan de praktijk helemaal beheersen en een beperking te hebben en WEL INZET TONEN!

Denk daar maar eens overna en als U ontslag krijgt zie dan maar eens een nieuwe baan te krijgen!

@Marina

Heel veel suc6 ermee en praat even met je baas om een andere oplossing.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 4:51 pm 

Hallo,

Marnix en Patrick: bedankt voor jullie reacties. En een uitkering vind ik idd geen beloning. Laten ze bij UWV maar eens zorgen dat de rotte appels eruit gehaald worden die ten onrechte een uitkering hebben. Dit zijn er nog genoeg.

Ik heb het probleem nog uitstaan bij de Patiëntendesk en ook al aangekaart op mijn baas.

Het rare is dat ik nu een vervolgbrief heb gehad van UWV en dan hebben ze het alleen over de maand april. Hierin staat dat ik de maand april dus moet terugbetalen. Er komt weer een vervolgbrief waarin dan komt te staan hoe ik dit moet terugbetalen.

Maar mijn loonsverhoging geldt vanaf april, dus ook mei enzo verder.

Ik heb gelukkig nooit zonder baan gezeten, maar krijg het idee dat UWV nu denkt dat ik alleen inkomsten heb over de maand april.

En als je belt en dit aankaart dan wordt er gewoon gezegd dat ik gewoon af moet wachten en dat alles dan nog wel bekeken zal worden.

En brief nr. 3 zal waarschijnlijk behandeld zijn door werknemer 3.

Echt.....als ze nu gewoon 1 persoon op deze zaak houden dan is het voor mij ook duidelijk wie het aanspreekpunt is.

Wordt vervolgd.............

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 22, 2010 8:23 pm 

hoi Marina.

houdt de uitkering die je krijgt van het uwv maar apart want ze gaan het terughalen!! geloof me, heb in hetzelfde schuitje gezeten.

eerst niks aan de hand, mijn uitkering mocht ik houden en toen opeens mocht ik alles!!! terug gaan betalen. wat geen leuk bedragje was. (kon het in ieder geval niet in 1 keer betalen en heb een regeling met ze moeten treffen).

Maar geef je niet zomaar gewonnen!!

Succes

Susanne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 22, 2010 10:07 pm 

Hoi Susanne (en alle anderen [:)],

Vandaag weer tel. contact gehad met UWV. Uitleg gevraagd over de uurlonen die vermeld staan in brief 1, waarmee dus gerekend wordt.

Deze uitleg was te moeilijk om telefonisch door te geven (!!!), dus dat wordt schriftelijk gedaan.

Moet dus wel erg lastig zijn als je dit niet telefonisch aan iemand uit kan leggen.

Ben benieuwd naar de uitleg.

Vervolgens denk ik wel een keertje of 6 (!!) verteld dat de salarisaanpassing geldt vanaf april, dus ook mei en verder.

Maar wordt wederom gezegd: we hebben alleen april beoordeeld.

Heeft u dan ook de loonstrook van mei opgestuurd?

Nee natuurlijk niet: die is gelijk aan die van april.

Schijnt dat in augustus men weer verder gaat kijken.

Dus vooralsnog blijft de uitkering lopen maar ik ben inderdaad overtuigd Susanne, dat ze straks weer komen en ik alles tot op de laatste cent terug mag betalen.

De PatiëntenDesk (mevr. Gorter) kon helaas verder niks voor me doen.

Ze dacht in eerste instantie nog om een maatmanwissel aan te vragen, maar dit zou in mijn geval alleen gekund hebben als ik en van functie zou zijn veranderd en daarvoor cursussen heb gevolgd.

En dit is helaas niet het geval.

Wel is de functienaam diverse keren gewijzgd en zijn ook mijn doelstellingen verzwaard en heb ik genoeg interne cursussen gevolgd, maar dit is niet genoeg.

Heb vanmiddag nog even verteld dat er sinds een kleine 2 jaar een nieuw salarismodel wordt toegepast bij mijn werkgever. Hierdoor blijkt dat mijn salaris tov de keuring destijds behoorlijk omhoog geschoten zit en ik zit pas op 81% van wat de functie waard is.

Het lijkt mij dat de cijfers van destijds achterhaald zijn, ook al heeft UWV daar indexeringen op toegepast.

Als antwoord kreg ik de melding dat ik daarover een brief kan schrijven naar de afdeling Claim.

Dit ga ik zeker doen en hopelijk volgt er dan een nieuw gesprek met een arbeidsdeskundige en wie weet leidt dit nog ergens toe.

Oftewel ik vecht voor elke euro die het waard is.

Mijn 75,- netto loonsverhoging gaat me anders 215,- achteruitgang kosten. Ik was ook even vergeten dat mijn WAOhiaat (uitgekeerd door Delta Lloijd) dan ook verdwijnt.

Wordt vervolgd......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2010 1:40 pm 

Hallo Henricus,

Bedankt voor je reactie. Deze begrijp ik ook wel.

Verstandelijk heb ik me al bij de situatie neergelegd. Maar gevoelsmatig niet.

En op zoek gaan naar een andere baan is het laatste waar ik aan denk.

Ik heb nu een zeer leuke baan met voldoende uitdagingen, fijne collega's een een goed salaris. Hier werk ik nu bijna 10 jaar.

Bovendien heb/had ik een goede constructie: 30 betaald door mijn baas, een stukje UWV en een heel klein stukje WAOhiaat. Hierdoor heel weining inkomensverlies tov fulltime (=36 uur) werken. Dit zou ik graag doen, maar dit lukt me echt niet.

Bovendien is mijn pensioenopbouw over 36 uur, ook niet geheel onbelangrijk toch?

Dus als het UWV de juiste beslissing heeft genomen, valt deze constructie in duigen en zal ik bijv. ok moeten laten uitrekenen wat dit voor mijn pensioenopbouw betekent.

Het bedrag wat ik op jaarbasis dan aan inkomsten/uitkeringen ga missen (ruim €2.000,- netto, best een berg geld) daar kom ik wel overheen, maar ik vind het een hard gelag dat door mijn zeer goed functioneren, deze situatie veroorzaakt wordt. Ook ik heb een soort van carriëredroom. Ik begrijp ook heel goed dat dit voor veel mensen hier niet is weggelegd, en dat ik dus niet moet zeuren.

Maar ik kan dit pas gevoelsmatig goed afsluiten als ik weet hoe de berekeningen zijn gegaan en of het idd klopt.

groetjes, Marina

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]