NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu ma jun 25, 2018 1:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 9:12 am 

Al geruime tijd ben ik in discussie met de Isala Klinieken in Zwolle of ik 's nachts nu wel of niet moet dialyseren met omweer. Mijn nefroloog zegt dat het prima kan, omdat de machine beveiligt is tegen blikseminslag. De technicus zegt absoluut niet doen. Ik krijg hier dus geen éénduidig antwoord. Nu ben ik benieuwd hoe andere centra hiermee omgaan en wat jullie ervaringen dus zijn. Verder zit ik te denken om een bliksemafleider te plaatsen op mijn dak. Dit geeft zekerheid, maar dit schijnt nog tussen de 2500 en 3000 euro te kosten. Wellicht dat de nierstichting hier een steentje aan wil bijdragen. Wellicht dat anderen hier al ervaring mee hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 10:30 am 

De technicus heeft gelijk. Een nefroloog is geen technicus en een machine is techniek.

Natuurlijk zijn de machines heel goed beveiligd en als het toch mocht gebeuren dan is de kans dat je er iets aan overhoudt niet zo groot. Maar het apparaat stopt er wel vrij definitief mee en afsluiten is dan niet zo eenvoudig.

Ik heb daadwerkelijk blikseminslag in een machine meegemaakt. Jaren geleden weliswaar, maar toch. Je schrikt je een beroerte werkelijk. De bliksem kwam via een raampje naar binnen. Ik zag het gebeuren. Het sloeg vervolgens in, in de machine van een mevrouw naast me. Het apparaat was zo goed geaard dat alle spanning meteen wegliep en het bloed dus geen gelegenheid heeft gekregen om de spanning naar het lichaam over te brengen (goed beveiligd inderdaad). Maar juist door die superaarding zijn die machines erg aantrekkelijk voor bliksem. Daarna brandden zo ongeveer alle lampjes en was het met een hoop gepiep einde oefening.

En afsluiten was nogal lastig, Kwestie van zoveel mogelijk bloed terugkrijgen door met de hand de pomp te draaien enzo.

Kortom, de nefroloog heeft zoiets vast nog nooit zien gebeuren...

Groeten,

Jeroen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 11:56 am 

hoi ,

ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat de technicus zeer zeker weet waar hij over praat!

ik zal het van de week in Deventer eens navragen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]