NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo sep 19, 2018 7:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 3:24 pm 

Allereerst natuurlijk Gefeliciteerd met je nieuwe baan!!

Dat je niet hebt verteld tijdens je sollicitatie is helemaal goed!!

Ik las hierboven het volgende

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dan zou ik eerst wachten tot ik hoorde dat ik aangenomen was en dan vertellen dat ik nierpatient ben.

Als het dan niet doorgaat om die reden, dan zal ik de bond inschakelen.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Neem van mij aan, da zullen zo nooit zo zeggen!! Ze verzinnen wel een anders smoesje. Bijvoorbeeld dat de ander betere ambities had voor de toekomst als jij!!

Stel je voor dat jij zelf de werkgever bent. Je hebt 5 kandidaten. Na 2 sollicitatieronden kom je erachter dat er 2 echt goed zijn. 1 daarvan heeft een nieuwe nier ontvangen.

Als je in je omgeving geen nierpatienten hebt, dan kies je de gezonde, en verzin je een smoesje voor diegene die is getransplanteerd.

Stel dat je al de moeite hebt genomen om te kijken wat dit nu allemaal inhoud, dan zie je dat je na 10 jaar (of 20 met relatietransplantatie) weer moet dialyseren, opereren enz. enz.

Je weet dan als werkgever, da gaat mij geld kosten.

Waarom zou je het eigenlijk zeggen tijdens een sollicitatiegesprek? Je verteld toch ook niet dat je eigenlijk bij een ander bedrijf wilt gaan werken, maar dat daar geen plek was, dus je komt maar hier?

Of als ze vragen: Vertel eens wat over jezelf. Dan kom je ook niet met je zwakke punten.

Je zegt denk ik niet:

<b>"Ja beste meneer, ik ben onzorgvuldig, ben sloom en ben een ongezellig persoon.</b>[B)]

Zelf kan ik in september beginnen (als ik ben afgestudeerd) als financieël medewerker op een hoge school. Ik heb de 2 sollicitatieronden overleeft, en moet nu alleen nog een gesprek hebben met P&O over de arbeidsvoorwaarden.

Mijn vader die bij een ander bedrijf vaak bij sollicitatiegesprekken aanwezig is, vertelde mij dak misschien een medische verklaring moest invullen. Doe dit dan zo positief mogelijk!!

En als ze niks vragen, zeg dan ook niks[:p]

Bij mij gaan ze er wel achter komen als ik geen bier mag drinken tijdens een feestje[:p] Dan zeg ik wel da da nie mag van mn medicijnen.

Ik heb ook stage gelopen bij een accountantskantoor. Daar wisten ze het wel. Op de vestiging zelf was er na de stage geen vacature, maar op 2 andere vestigingen wel. Heb mijn brief wel verstuurd, maar ben niet op gesprek geweest. Kan natuurlijk ook komen omdat ze vonden dak tijdens mijn stage mijn werkzaamheden niet goed hebt uitgevoerd. Maar ik vond de kritiek niet zo fel. Ze vertelden mij dak iets minder secuur moest zijn, zodat de werkzaamheden wat sneller verliepen. De accountant moet je werk namelijk toch controleren. Dan was het beter dat ik wat minder tijd in de jaarrekening stak, en dat hij die foutjes eruit haalde. Hij is namelijk toch zijn tijd kwijt.

Nou dit was mijn verhaal[:p]

groetjes,

Erik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2008 3:58 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">hoi,hoi.

onze mening is dat je het wel moet zeggen,maar dat is echt aan jou de keus.

we dachten van hoe moet het dan als, je weer naar de arts moet voor controle,normaal mag je gewoon naar het zkh gaan.

maar stel dat je wat vaker weer moet komen voor controle,hoe gaat het dan.

maar toch heel veel plezier met je nieuwe baan.

gr roland en jolanda<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Beste roland en jolanda,

Tijdens mijn stage heb ik tijdens de sollicitatie ook niks verteld, en toen ik naar het ziekenhuis moest, heb ik dit gewoon gezegt.

Meteen uitgelegd waarom ik er heen moest. Gewoon zoiets:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kan ik op ..... vrij krijgen? Ik moet namelijk dan naar het ziekenhuis voor controle. Ik ben namelijk 3 jaar geleden getransplanteerd. En hiervoor moet ik 4 keer int jaar op controle. Dan prikken ze wat bloed, en heb ik een gesprekje met de arts. Daar kun ik dan nog wat vragen stelle, nieuwe receptjes bestellen, en de arts kijkt of de medicatie misschien wat moet worden aangepast<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Gewoon net doen oft niks voorstelt[:p] Opzich is dat natuurlijk ook zo als alles goed gaat[:)]

Nou en dan weten ze alles!! Maar ja als je dan al hebt laten zien dat je gewoon goed je werk doet, zullen ze je niet meer ontslaan!! Dan denke ze: och hij moet 4 keer int jaar een paar uurtjes weg.

groetjes,

Erik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 9:14 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Eriks87</i>

Allereerst natuurlijk Gefeliciteerd met je nieuwe baan!!

Dat je niet hebt verteld tijdens je sollicitatie is helemaal goed!!

Ik las hierboven het volgende

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dan zou ik eerst wachten tot ik hoorde dat ik aangenomen was en dan vertellen dat ik nierpatient ben.

Als het dan niet doorgaat om die reden, dan zal ik de bond inschakelen.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Neem van mij aan, da zullen zo nooit zo zeggen!! Ze verzinnen wel een anders smoesje. Bijvoorbeeld dat de ander betere ambities had voor de toekomst als jij!!

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ik bedoelde dat ik in de proeftijd periode het zal aangeven dat ik getransplanteerd ben.

Als ze dan moeilijk gingen doen had ik dat gemeld aan de bond.

Mischien niet zozeer meer uit eigen belang , maar zo'n bedrijf verdiend dan een aantekening.

Groetjes

P.s.ook namens mij gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 7:48 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Ik bedoelde dat ik in de proeftijd periode het zal aangeven dat ik getransplanteerd ben.

Als ze dan moeilijk gingen doen had ik dat gemeld aan de bond.

Mischien niet zozeer meer uit eigen belang , maar zo'n bedrijf verdiend dan een aantekening.

Groetjes

Ja oke! Maar ik denk toch dat ze dan niet moeilijk gaan doen omdat je getransplanteerd bent, maar ze verzinnen wel iets ander. De wergevers weten dat je daarop niet iemand mag selecteren.

groeten,

Erik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 9:11 pm 

Hallo,

Is het spreekwoord niet: Eerlijk duurt het langst.

Ik heb het altijd verteld en nooit moeilijkheden gehad, de voordelen van een "arbeidsgehandicapte" zijn best aantrekkelijk voor een werkgever.

PS. Wel gefeliciteerd met je baan!

Maar als ik je werkgever was, en er achter kwam moesten we toch maar even praten.

Suc6 Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 18, 2008 6:57 pm 

Beste mensen,

Het is wat laat misschien maar ik vind toch dat je bijna alles moet vertellen bij het solliciteren naar een nieuwe baan.

Zelf heb ik verteld dat ik een aankomend nierpatient was en waarschijnlijk moest spoelen ook bij die nieuwe baan.

Geen enkel probleem zei die aardige mevrouw van Human Resources(vroeger heette dat Personeelzaken). We hebben zelfs een spoelkamertje voor u.

Ik werk er nog steeds..

Ik begrijp overigens ook de reacties van andere mensen.

IK denk dat het erg afhangt van het soort werk wat je gaat doen.

Groeten,

Gert Malestein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 12:34 pm 

Hoi Mariska,

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet en of je het vertelt aan je werkgever, maar ik zou het zelf altijd WEL doen. Mijn zoon (pas getransplanteerd) is net met een nieuwe studie begonnen en heeft van te voren alles gemeld over zijn nieraandoening. Ook bij zijn baantje ter overbrugging tot school heeft hij alles verteld. Onze ervaring is dat als je openlijk over de dingen spreekt mensen het al snel begrijpen en werkgevers er zeker niet moeilijk over hoeven doen. Het hangt natuurlijk wel af van het soort werk wat je gaat doen. Maar zwaar lichamelijk werk is voor nierpatiënten sowieso uit den boze.

Ik wens je nogmaals succes.

Groetjes,

Margot

P.S. Stel dat je zelf werkgever bent en dan later pas te horen krijgt dat je iemand hebt aangenomen die wat mankeert, hoe zou je je dan voelen? Ik zou me belazerd voelen. Als je van te voren meldt wat je mankeert en hoe dat in de dagelijkse praktijk werkt dan weet een werkgever dat en zou het geen probleem hoeven zijn, tenzij je je wekelijks ziek zou melden, want een werkgever zit daar natuurlijk niet op te wachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 3:06 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Margot</i>

Hoi Mariska,

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet en of je het vertelt aan je werkgever, maar ik zou het zelf altijd WEL doen. Mijn zoon (pas getransplanteerd) is net met een nieuwe studie begonnen en heeft van te voren alles gemeld over zijn nieraandoening. Ook bij zijn baantje ter overbrugging tot school heeft hij alles verteld. Onze ervaring is dat als je openlijk over de dingen spreekt mensen het al snel begrijpen en werkgevers er zeker niet moeilijk over hoeven doen. Het hangt natuurlijk wel af van het soort werk wat je gaat doen. Maar zwaar lichamelijk werk is voor nierpatiënten sowieso uit den boze.

Ik wens je nogmaals succes.

Groetjes,

Margot

P.S. Stel dat je zelf werkgever bent en dan later pas te horen krijgt dat je iemand hebt aangenomen die wat mankeert, hoe zou je je dan voelen? Ik zou me belazerd voelen. Als je van te voren meldt wat je mankeert en hoe dat in de dagelijkse praktijk werkt dan weet een werkgever dat en zou het geen probleem hoeven zijn, tenzij je je wekelijks ziek zou melden, want een werkgever zit daar natuurlijk niet op te wachten.

Een nierziekte hoeft niet perse direct in de weg te zitten. Een werkgever die 2 gelijkwaardige kandidaten heeft voor een job waarvan de 1 aangeeft een transplantatie gehad te hebben, zal hoogstwaarschijnlijk voor de eerste gaan. Gelukkig is men het erover eens dat dat niet de bedoeling is; als er iets is waardoor je je werk niet zal kunnen uitvoeren zoals te verwachten heeft je werkgever recht om dat van te voren te weten; anders niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 10:54 am 

Hoi Mariska,

Hoe bevalt je nieuwe baan?

Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 1:35 pm 

Hoi Peter,

Ik ben er nog niet begonnen. Per 1 oktober pas. Nog effe wachten en dat is soms wel lastig want ik heb er al zoveel zin in!

Ik heb definitief besloten niets te zeggen en daar voel ik mij het best bij. Het gaat in eerste instantie om mijn kwaliteiten in mijn werk, en niet om mijn gezondheid. Bovendien ben ik nooit zo 'gezond' geweest als na mijn transplantatie. Zonde als het niets zou worden omdat je de waarheid spreekt, maar verder nergens last van hebt, toch?!

Toch allen bedankt voor de reacties

groetjes Mariska

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 23, 2008 7:37 pm 

<i>Ik heb definitief besloten niets te zeggen en daar voel ik mij het best bij. Het gaat in eerste instantie om mijn kwaliteiten in mijn werk, en niet om mijn gezondheid. Bovendien ben ik nooit zo 'gezond' geweest als na mijn transplantatie. Zonde als het niets zou worden omdat je de waarheid spreekt, maar verder nergens last van hebt, toch?!</i>

Groot gelijk!!!!! Veel succes met je nieuwe werk!!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 25, 2008 12:13 am 

Hallo Mariska.

Van harte met je nieuwe baan...

of je het wel of niet zegt ligt aan je zelf,

jij kunt de situatie inschatten en geen ander...

Heel veel succes ermee.

Groetjes Elly

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 23, 2008 10:00 pm 

Hoi allemaal,

Ik ben nu zo'n drie maanden aan het werk in mijn nieuwe baan en wilde nog even 1 keer reageren.

Ik heb het echt reuze naar mijn zin, dat ten eerste. Dus de stap naar de nieuwe baan is een goeie keuze geweest.

Wel zwaar af en toe omdat we afgelopen jaar ook nog een zoontje geadopteerd hebben (nu bijna 1) en we ook een dochtertje van 3 hebben, maar met voldoende rust lukt het prima.

Ik heb inmiddels ook al een aantal mensen verteld over mijn transplantatie. In ieder geval aan de mensen met wie ik direct samenwerk. Stuk voor stuk reageerden ze echt geweldig!

Ze schrokken eerst dat ik zoiets 'heftigs' meegemaakt heb, maar ze waren allen erg positief. Ik heb totaal geen verwijt gekregen dat ik niet verteld heb. Integendeel, ze begrepen het goed dat ik er niet meteen over begonnen ben.

Misschien is het een voordeel dat het een overheidsinstelling is (gemeentehuis) en zal het, vooral in commerciele bedrijven, misschien anders gaan. Maar ik ben blij dat ik een, voor mij, goeie keuze gemaakt heb hierin.

Groetjes Mariska

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 24, 2008 1:04 pm 

hoi

ik werkte bijna 9 jaar op mijn werk plek en heb nooit aan iemand iets verteld over mijn (aangeboren)nierziekte (ook niet bij andere banen) totdat ik getransplanteerd zou worden. ik kon gewoon tot 14 dagen voor de transplantatie werken, dus er was ook nooit een reden om er iets over te zeggen., Toen ik het vertelde schrokken de meeste en sommige met tranen, maar na de eerste bericht geving alleen maar positieve reacties. iedereen leefde echt mee rond het transplantatie gebeuren , geweldig toch. half januari ga ik weer aan het werk en ik heb er weer zin in.

ik zou het alleen vertellen als je werk er onder gaat leiden, want dan krijg je tenminste begrip (als het goed is)mariska heel veel plezier in je nieuwe baan en geniet er lekker van. dat je kunt werken is al een pre toch.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 03, 2009 4:42 pm 

Geweldig dat ze zo positief reageren!!

Ik heb het nog niet verteld. Maar de baan bevalt mij prima!!

Denk dat ik het binnenkort ook wel vertel hoor!! Sommige collega's zullen al wel wat denken. Ik neem de pillen namlijk altijd op mn werk in [:p] Anders moet ik er in het weekend zo vroeg uit[:p]

En dat we werk hebben is inderdaad heel mooi[:D] Hoeveel werken jullie eigenlijk?? Fulltime of??

Groetjes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]