NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu zo sep 23, 2018 2:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tand implantaten
BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2012 12:30 am 

Hallo, ik ben 50 jaar en al 10 jaar aan de nierdialyse.

Binnenkort moet ik mijn bovenste tanden laten trekken, ik zou graag implantaten hebben maar nu lees ik dat het een tegenindicatie is voor dialysepatiënten.

Zijn er hier mensen die tand implantaten hebben laten zetten toen ze aan dialyse waren?

Of mensen die de vraag gesteld hebben maar geen toelating kregen van de nefrologen. Wat was daar de reden voor?

Ik zie een kunstgebit écht niet zitten.

Groetjes,

A

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2012 1:03 pm 

Hallo Kubus,

Ik ben zelf dialyse patient en heb jarenlang als operatie-assistent gewerkt, oa ook bij plaatsen van tandheelkundige implantaten.

Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat dialyse een contra-indicatie zou zijn?

Ik weet dat wel van getransplanteerden, maar heb nog niet gehoord dat dat ook voor dialyse patienten zou gelden.

Mogelijk dat met het oog op transplantatie in de toekomst en daarbij behorend infectie risico al meegewogen wordt.

Als je voor deze keuze staat zou ik het zeker eens met je nefroloog bespreken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 7:05 pm 

Bedankt, ik zal dit zeker met de nefroloog bespreken want het is de stomatoloog die dit afgeraden heeft, omwille van infecties en osteoporose (verweking van het bot)

Als je "dialyse en tandimplantaten" intikt in google,krijg je steeds dat diabeten, mensen aan de nierdialyse, getransplanteerden geen implantaten mogen hebben.

Ik moet morgen gaan dialyseren en ik zal het zeker met de prof. bespreken.

Alvast dank voor je antwoord

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 11:52 am 

Osteoporose is natuurlijk wel een risco factor. Niet zozeer voor problemen met je dialyse, maar wel voor het vastgroeien van de implantaten. JE wilt er tenslotte ook mee kunnen bijten.

Maar osteoporose is niet bij elke nierpatient even erg aanwezig natuurlijk.

Ook is het bekend dat nierpatienten een lagere weerstand hebben, dus sneller infecties.

Dat is dus een risico bij elke operatieve ingreep die je nodig hebt.

Implantaten vereisen een zeer goede mondhygiene. Ik kan me voorstellen dat ze het om die reden bij getransplanteerden afraden.

Immers die moeten bij een normale tandheelkundige ingreep al ter bescherming antibiotica nemen.

Ben wel benieuwd wat je prof ervan zegt.

Ik kan namelijk via google al de genoemde contra-inidcaties wel vinden, maar niet dialyse als contra-indicatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2012 3:02 pm 

Beste nonzero,

Je was benieuwd naar de reactie van de nefroloog. Ik heb het vandaag besproken met de prof. Alles zal natuurlijk afhangen hoe mijn botdensiteit is. Binnenkort ga ik hiervoor op onderzoek.

Infecties is ook iets wat de prof aanhaalde, maar indien mijn bot zou goed zijn, dan zou ik toch voor de implataten kiezen.

De prof. ging zich nog wat verdiepen in de literatuur , en volgende week is er een symposium en daar zal ze ook de vraag stellen.

Het is ook nog vrij nieuw, en er zijn niet veel patiënten die implataten hebben.

Dit is hier ook merkbaar. Alleen u beantwoordde mijn vraag.

Ik hoop dat ik alsnog wat reacties krijg, zodat ik de juiste keuze kan maken.

Heb nog even wat tijd, want ik begin aan de extracties op 5 oktober.En het is vrij duur dus wil ik echt wel wikken en wegen.

Dus mensen die getransplanteerd zijn, en mensen die aan de dialyse zijn, reageer aub eens!

Nu al bedankt voor jullie reactie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 11:17 am 

Dat lijkt me al een positief antworrd dat je prof gaf.

Strikt persoonlijk: als ik geld had en het was nodig zou ik diredt voor de implantaten gaan.

Het biedt veel voordelen t.o.v. een kunstgebit. Je kaken krimpen bv niet of nauwelijks, wat ze bij een kunstgebit wel doen. Na een aantal jaren kan je bovenkaak dan problemen geven omdat er niet genoeg houvast voor het gebit is...

Je kunt alles bijten, het ziet er beter uit, enz.enz.

Die botdensiteit is natuurlijk wel een belangrijk punt.

Veel succes met je keuze

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]