NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo jan 17, 2018 7:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Limited care versus zorg
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 11:36 am 

Een leuke discussie: ik dialiseer in 2 ziekenhuizen. In het ene ziekenuis is het volledig verzorgd. Je komt binnen, gaat zitten, wordt aangeprikt en wordt tijdens de dialyse gecontroleerd. Na afloop wordt je afgesloten door de verpleegkundige, zelf afdrukken, wegen en klaar.

In het andere ziekenhuis kom je binnen, je maakt je bed op, voorziet je kunstnier van alle slangetjes en aansluitingen, haalt een boterham en thee en gaat liggen om aangeprikt te worden. Tussendoor noteer je ieder uur zelf al je waarden; een verpleegkundige is er alleen op afroep. Na afloop wordt je afgekoppeld, kleedt je de kunstnier uit, haal je je bed af, ruim je je troep op en maakt alles nog even schoon.

Ik prefereer toch nog steeds de eerste variant [:)]. Zelf doen is momenteel erg in bij ziekenhuizen omdat het tot een grotere betrokkenheid zou leiden. Wat mij betreft ben ik bij Limited Care ruim een uur meer kwijt in het ziekenhuis. En je verliest al zoveel tijd! Ik vraag me af hoe anderen daar tegen aan kijken. Kan een leuke discussie zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2012 9:17 pm 

Ik dialyseer "gewoon" thuis. dit spaart een hoop reistijd uit. Zo hou ik meer tijd over voor andere dingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2012 9:34 pm 

Thuis-dialiseren is natuurlijk erg goed en zou ook mijn voorkeur hebben gehad. Helaas kent de verzekering dat niet in Luxemburg dus dat viel af. Ook buikspoeling doen ze daar bijna niet (ben niet 1 persoon tegengekomen die dat in Luxemburg deed).

Overigens ben ik intussen getransplanteerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 12, 2012 6:03 pm 

Ik zie hemodialyse in een ziekenhuis of centrum als een service waarvoor je zorgverzekeraar een overeengekomen bedrag uitkeert aan dat ziekenhuis of centrum. ("Jouw" zorgverzekeraar waar jij, als betalend lid, niets in de pap te brokken hebt wanneer het over tarriefafspraken met de zorgverstrekkers gaat. Evenmin als met wat je zelf moet betalen voor je verzekering overigens..!!!). Als klant "schuif je (ik) enkel maar aan 'tafel" en laat je je bedienen. Zo zie ik het dus. "Méér betrokkenhei"d door zelfbediening..?! Laat me lachen. Meer winst voor de uitbaters van het dialysecentrum door mogelijke inkrimping van het personeelsbestand! Ben zelf ook al wat jaartjes getransplanteerd, maar dit ter zijde. Mvg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]