NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo jan 17, 2018 7:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 9:32 pm 

Hallo allemaal,

Ik kreeg vanmiddag via Dianet te horen dat de tegemoetkoming voor thuishaemodialyse sinds 1 januari 2008 is teruggeschroefd naar maximaal 3 keer per week dialyseren. Dit betekent dus dat als je 5 of zelfs 6 keer dialyseert, daar geen extra vergoeding voor ontvangt, terwijl je machine dus wel draait op extra electriciteit, water e.d. Dit drastische besluit is genomen door NVZ en alle zorgverzekeraars. Het besluit houdt in dat de meeste nierpatiënten (die van een uitkering maar nauwelijks rondkomen) dit dus niet meer kunnen betalen. Die worden dan eigenlijk min of meer gedwongen om maar maximaal 3 keer per week thuis te gaan dialyseren, terwijl je juist vaker thuis gaat dialyseren omdat dit beter is voor je gezondheid. Dit zou niet moeten kunnen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en wat jullie mening hierin is. Ik weet in ieder geval dat dit voor de thuishaemodialyse voor overdag geldt. (mijn situatie) Ik weet niet of dit ook voor nachtelijke thuishaemodialyse telt.

Groetjes Anne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 10:41 pm 

Hoi Anne,

Wat is dit voor verhaal? De NVZ Vereniging van Ziekenhuizen houdt zich helemaal niet bezig met vergoedingszaken. Wordt misschien het College voor zorgverzekeringen (CVZ) bedoeld?

Overigens kan ik op het internet nergens iets vinden over een dergelijke richtlijn. En de polissen van de verzekeraars reppen ook geen van allen over een beperking op dit gebied. Wat wel opvalt is dat vergoedingen voor thuisdialyse bijna allemaal gebaseerd zijn op overleg. Niet op DBC's. Dat is in jouw geval dus overleg dat Dianet voor jou voert met je verzekeraar.

Als je erover inzit kun je misschien het beste rechtstreeks contact opnemen met je verzekeraar. Die kan je precies vertellen wat wel en niet (in overleg) vergoed wordt aan jou en aan Dianet en waarom. Ik zou dat zelf in ieder geval precies willen weten. Dianet speelt hier een dubbelrol als tussenpersoon die ook declareert, maar jij bent zelf verzekerd bij je verzekeraar. Jij bent ook de premiebetaler en de klant.

Ik ben wel heel benieuwd, want als dit een echte richtlijn is die alle verzekeraars hanteren, lijkt het hoog tijd voor kamervragen over de nieuwe zorgverzekeringswet.

Groeten,

Jeroen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 10:52 pm 

Hoi Jeroen,

Ik zal morgen meteen contact opnemen met de zorgverzekeraar. NVZ moet ook waarschijnlijk CVZ zijn. Mijn excuses hiervoor!

Afgelopen maand is onze tegemoetkoming (van +/- 220 euro teruggebracht naar 144 euro (4 x 36,72) voor 5 x spoelen / week dus +/- 20 dialyses. Ik heb toen contact opgenomen met de facturatie bij Dianet en die kwam met bovenstaand verhaal. Een VDA'er bevestigde dat meerdere patiënten al 'gekort' zijn.

Als ik meer weet dan zal ik het hier meteen posten.

Groet,

Anne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 11:28 pm 

Ha Anne,

Dat is voor heel veel mensen inderdaad een fors verschil.

Wat me vooral verbaast is dat dit stomtoevallig tegelijkertijd voor alle verzekeraars zou gelden. Die verzekeraars spelen dan wel een vuil spelletje want de wet is bedoeld om concurrentie te doen onstaan. Niet alleen op financiëel gebied maar zeker ook op kwaliteit. En daar LIJKT dit niet op. En dat over de hoofden van chronisch patiënten die toch eigenlijk geen keus hebben. Dat riekt naar kartelvorming. En als het overheidsbemoeienis is met de basisverzekering had VWS het toch op zijn site moeten hebben staan zou je denken?

Wonderlijk allemaal weer.

Ik ben vast niet de enige die benieuwd is naar je belevenissen.

Groeten,

Jeroen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 9:43 am 

Hoi ,

Wij zijn net 2 weken bezig met thuisdialyse. Onze maatschappelijk werkster vertelde ons dat we vanzelf de vergoedingen tegemoet kunnen zien. Nu ik dit lees ben ik s ff gaan bellen. Met mn verzekering en maatschappelijk werkster. Ik heb nog geen duidelijke antwoorden maar zo gauw ik iets weet zal ik het hier melden.

*groetjes* miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 11:13 am 

Hoi allen,

Ik heb zojuist UMC Zorgverzekering gebeld en die vertelde dat er een medische indicatie nodig is om vaker dan 3x per week thuis te hemodialyseren. De medewerkster gaf wel aan dat het beter was om schriftelijk contact met hen op te nemen. Veel duidelijker werd het niet voor me! Ik ga dus nu maar schrijven naar de zorgverzekering. Ik hou jullie verder op de hoogte!

Groet,

Anne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 1:34 pm 

Hoi allemaal,

Ik ben vandaag door mijn gebel wel wat wijzer geworden. Ik krijg de vergoeding voor water en elektriciteit van het ziekenhuis. En zij krijgen t van de verzekering. Er is n bedrag vastgesteld per dialyse. Ik ga over 4 weken 4x dialyseren en dan krijg ik 4x dat bedrag. Voor 3 dialyses is het 147 euro nog wat. Geen vetpot dus.

*groetjes* Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 10:10 pm 

Hallo Miranda,

Bij welk ziekenhuis/ zorgverzekeraar zit u? Heeft u al een medische verklaring opgestuurd naar de verzekeraar omdat u 4 keer dat bedrag krijgt? Want mij is door Dianet verteld dat je maar voor maximaal 3 keer in de week dialyseren een vergoeding krijgt. Ook al dialyseer je 4,5 of 6 keer in de week. Dianet vertelde me dat dat voor alle zorgverzekeringen geldt. Daar klopt volgens mij dus ook niets van. Ik ga op onderzoek uit!

Groetjes Anne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 11:42 am 

Ja, dat zul je inderdaad ff moeten navragen. Ik dialyseer via Viecuri in Venlo. Zij hebben mij op het hart gedrukt dat ik alles vergoed krijg. Ik krijg het geld via hun en NIET via n zorgverzekering. Misschien hebben zij een of andere constructie bedacht waardoor patienten wel alles vergoed krijgen. Ik weet t ook niet.

Succes!!

*liefs* Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 11:59 am 

Hallo allemaal,

Ik doe ook nachtdialyse en ontvang een vergoeding van 147.32 per maan voor 13 dialyses. Daarboven 7.88 per extra dialyse. Dit declareer ik rechtstreeks bij mijn Zorgverzekeraar Menzis. Betreft een vergoeding uit de basisverzekering en zou dus voor iedereen moeten gelden. Ik zelf heb geen bericht gehad van mijn zorgverzekeraar, ik ga er dus vanuit dat mijn declaratie als hierboven beschreven vergoed wordt. Ik heb er net één ingediend, dus wee wachten af...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 1:47 pm 

Hoi Sigrid,

Jij ontvangt dus ongeveer t zelfde dan ik. Maar jij diayseert toch veel meer uur? S'nachts is toch n uur of 8, niet?

Hm, moet ik toch maar weer s gaan bellen.

*groetjes* miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 10:40 am 

Hoi Miranda,

Ja ik dialiseer 5 keer ongeveer 9 uur en dan 's nachts.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 1:18 pm 

Okay, maar dan zou jij toch veel meer vergoed moeten krijgen dan ik met mn 12 uur in de week?

*groetjes* Miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 3:27 pm 

Ja,

Er klopt gewoon ergens iets niet. Ik declareer dus alles rechtstreeks via Dianet. Dus ook niet via mijn zorgverzekeraar UMC. Ik dialyseer 5 keer in de week 3 uur. En ik ga in het najaar ook in de nacht dialyseren. Dus dan moet je eigenlijk nog meer vergoeding krijgen omdat je nog meer uren draait. Ik ben nog bezig om het uit te zoeken hoe dit precies zit. Dianet beloofde al vorige week een brief te sturen naar alle thuisdialysepatiënten over deze verandering, maar ik heb tot op heden niks gezien. Echt slordig! Zodra ik weer wat weet meld ik het het!

Groetjes Anne

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 05, 2008 7:24 pm 

Ok Anne.

Ik heb vandaag n mailtje naar mn maatschappelijk gestuurt over hoe dat het dadelijk geregeld is als we snachts gaan dialyseren.

Ook ik houd jullie op de hoogte!

*groetjes* miranda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]