NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo jan 16, 2019 7:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 20, 2008 2:20 pm 

Hallo,

Momenteel ben ik APD (buikspoeling) patient, maar deze techniek zal ooit minder efficient worden. Indien ik op dat moment nog niet getransplanteerd ben, zit er niets anders op dan terug te moeten op de hemo dialyse.

Nu zijn bij mijn ziekenhuis verregaande plannen om ook 's nachts in het ziekenhuis hemo aan te bieden.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaringen hebben met deze overstap en of ze mij meer kunnen vertellen over de voor- en nadelen, zoals :

PRO :

- effectievere dialyse

- niet elke dag spoelen

ANTI :

- inleveren vrijheid (3x nachten per week naar ziekenhuis)

- niet meer "spontaan" een paar dagen weg kunnen (nu gooi ik een aantal dozen achterin de auto en ga op pad)

- dialysekater ?

Wat zijn verder de gevolgen (positief en negatief) voor je conditie, sociale contacten, voeding, etc.

Nu hoef ik op dit moment nog niet te beslissen of ik over stap en hopelijk is er voor die tijd een transplantatie mogelijk. Toch zou ik graag alle informatie omtrent deze vraag graag ontvangen, om goed voorbereid te zijn

Alvast bedankt voor de input

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 21, 2008 5:09 pm 

Ik ben wel hemodialysepatient maar heb geen ervaring met het nachtelijke systeem...dit gebeurt wel in het ziekenhuis in Deventer waar ik dialyseer!

Ik heb als hemodialysepatient nog nooit last gehad van een dialysekater..krijg steeds meer het idee/gevoel dat ik daarmee tot de uitzonderingen behoor.

Ik hoop dat je nog reacties krijgt van mensen die wel aan nachtelijke hemodialyse doen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 21, 2008 5:58 pm 

Dag Eldeje,

Ik doe wel aan nachtelijke hemodialyse in een ziekenhuis, en dit bijna zes jaar. Vroeger heb ik ook nog buikspoelingen gedaan.

Als ik nachtdialyse (hemo) vergelijk met de buikspoelingen, dan zie ik dat bij het nachtspoelen mijn uitslagen veel beter zijn. Ik heb ook een betere eetlust en ik zie er veel beter uit dan tijdens de buikspoelingen.

Een dialysekater heb ik ook heel zelden, het gaat allemaal veel geleidelijker (3x 8 uren) en het hart- en bloedvatenstelsel ziet minder af.

Ik kan mijn huishoudelijke taken blijven opnemen ook na het nachtje spoelen. Ik kom soms van de dialyse en ga een 10-tal km wandelen.

Dat zou ik met de dagdialyse (hemo) en met de buikspoelingen nooit gedaan hebben.

Bij ons in het centrum maken ze er geen problemen van als je eens een avondje weg moet, dan kom je overdag of als er plaats is dan mag je in de andere nachtploeg spoelen.

Ik ga geregeld eens een weekendje naar de Ardennen en dan zorg ik dat het tussen het spoelen gebeurd.

Ik ga bv vrijdag overdag spoelen, en maandagavond spoel ik terug.

Maar je moet er wel steeds rekening meehouden, het is soms een ganse organisatie maar dat heb je toch bij buikspoelingen ook he.

Verder heeft het geen consequenties voor mijn sociale contacten. Ik ben ook nog 4/5 den aan het werk.

Ik ben er dus zeer positief over. Het kleine minpuntje is wel dat je 3 maal per week in een ziekenhuisbed moet slapen, en daar heb ik wat moeite mee.

Groetjes,

A

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 22, 2008 5:03 pm 

Hoi Eldeje,

Ik doe ook nachtelijke hemodialyse samen met mijn partner thuis. Ik doe dit nu ruim een jaar thuis en knap zienderogen op. Wel spoel ik 5 keer 9 uur. Dat is wel meer dan drie keer en dus nog veel beter. Ik heb uitslagen waar ik vroeger van kon dromen en gebruik nagenoeg geen medicijnen meer. Vroeger spoelde ik 3 keer 4.5 uur overdag. Dus die tijd ben ik ook niet meer kwijt. Het is niet alleen maar hausanna hoor! 5 nachten is best intensief, ook voor je partner. Ik kan inmiddels goed slapen met een machine naast me, maar dat duurt even voordat je daaraan gewend bent. In een ziekenhuis is nog meer lawaai en je slaapt dus niet thuis. Komende week ga ik trouwens een weekje naar Arcen waar je in de bungalow nachtdialyse kunt doen. Als je meer info wilt mail je me maar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 24, 2008 12:00 am 

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het rond "shoppen" naar de beste dialyse(heamo) behandeling voor mij. Nu lees ik hier over nachtheamo? dit was in mijn dialysetijd nog niet.

Hier heb ik een paar vragen over.

Hoe slaap je met twee naalden in je arm?

Hoe is de medischecontrole geregeld?

Welke centra?

Alvast bedankt voor de reacties.

Peter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 24, 2008 8:47 pm 

Hoi Peter,

Ik ga in de vakantie over van thuisdialyse naar nachtelijke thuisdialyse. Hemo.

Je dialseert dan niet met 2 naalden maar met 1 naald. (single needle). Ik ben ook heel benieuwd of ik daarmee goed kan slapen. toch wil ik t graag proberen. Ik lees er alleen maar positieve berichten over.

*groetjes* miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 11:03 am 

Hallo,

Is nachtelijkedialyse alleen thuis mogelijk?

Peter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 4:59 pm 

@ red kindney bean

ik weet dat nachetlijke hemodialyse ook kogelijk is in een aantal centra

ik doe zelf hemodialyse in het deventer ziekenhuis en daar is ook nachthemodialyse mogelijk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 25, 2008 5:26 pm 

Hallo buuf,

Hmmm, Deventer. Ik woon zelf in de Hoeksche-Waard.

Liever iets dichter bij huis.

Toch bedankt voor de reactie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 5:58 pm 

Hallo allemaal,

Ik dialyseer alweer sinds 22-09-'09 drie keer per week in Dordrecht (Amstelwijk). Sinds kort dialyseer ik twee nachten per week. Dit bevalt mij toch niet zo dat ik weer gewoon terug ga naar de "middagploeg". Ik hoop het snel thuis te kunnen gaan doen.

Peter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 15, 2010 11:11 pm 

Hoi iedereen,

Ik dialyseer nu bijna (vanaf september) 2 jaar in de nachtelijke heamodialyse in Roosendaal (Noord-Brabant) het bevalt heel goed. Kan lekker door studeren enzovoorts. Mijn waardes blijven nu goed stabiel, en natuurlijk minder medicatie...

Het nadeel is dat ik de arts maar 1x per 6 weken zie ivm controle.

Kortom ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 30, 2011 10:08 pm 

ik heb eergisteren mijn 4de nachtdialyse gehad ben zeer tevreden over het beter uitspoelen

hier (in 's-Hertogenbosch ) hebben we 6 nachtplaatsen 2 ploegen in de week ze zitten nog niet vol maar komt

hoe het is met twee naalden in je arm weet ik nog niet heb net een nieuwe shunt en spoel nu nog over mijn "perm"

enige nadeel dat ik ondervind is dat ik tijdens de nacht meer last krijg van mijn voeten (polyneuropathie)

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]