NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu di aug 22, 2017 3:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Last van Dubbel J
BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 10:32 am 

Beste Forumleden,

Drie en een halve week geleden ben ik onder volledige narcose geholpen aan zeer lastige nierstenen die vanaf november vorig jaar met grote regelmaat mijn urineleider blokkeerden. Na een poging om de nierstenen te vergruizen bleven de pijnklachten terugkomen.

Na de vierde heftige niersteenaanval in een paar weken tijd begon ik tijdens een aanval mijn bewustzijn te verliezen van de pijn. Dit was aanleiding om met spoed te worden opgenomen. Na een eerste poging om met Buscopan de urineleider wat wijder te maken bleek toch dat een operatie noodzakelijk was.

Tijdens het verwijderen van de nierstenen (drie stuks van rond de 5mm) werd ook een dubbel J geplaatst. Vanzelfsprekend waren de napijnen duidelijk aanwezig maar die namen na een paar dagen weer af. Nu ben ik echter weer een paar weken verder en begint de dubbel J veel pijn te veroorzaken. Ook neemt het bloed in mijn urine weer toe en kan ik eigenlijk niet goed meer functioneren. Over drie dagen wordt de dubbel J verwijderd en hoop ik snel van de pijn af te zijn.

Ik zie wel op tegen het verwijderen van de dubbel J. Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben een man van bijna 50 en ik zie enorm op tegen de ingreep.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Last van Dubbel J
BerichtGeplaatst: ma jul 11, 2016 9:52 pm 

Hallo Tknee66,

Zelf heb ik op vergelijkbare leeftijd gedurende bijna 2 maanden een Dubbel J gehad. Het verwijderen ervan gebeurde poliklinisch en ik zag daar ook best wel tegen op. (Vooral door verhalen op internet) De daadwerkelijke handeling van het eruit halen is wel even gevoelig, maar het is in feite zó gepiept. Voor ik het wist liep ik alweer het ziekenhuis uit, en kon ik weer iets afvinken.

Beterschap en goed herstel gewenst!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 7:47 pm 
Site Admin

hoi Tknee,

ik heb deze ingreep zelf vorige week gehad, Het was even gevoelig bij naar binnen gaan en uithalen (zelfde als met de normale catheter) maar binnen een paar minuten stond ik alweer buiten. enige wat nog even vervelend was is het gevoelige bij de eerste paar keer plassen (komt wat bloed mee ook)

groet,

Django

Mocht u ondersteuning nodig hebben bekijk dan de pagina van ons STAP (steun en adviespunt)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2017 12:23 pm 

Goedemorgen allemaal.
voor mij de eerste keer op dit forum.
Ik heb 10 jaar geleden toen 15 jaar oud een niersteenaanval gehad. na veel aanvallen en vooral 1 heftige met overgeven en alles erop en eraan doorgestuurd naar een uroloog.
echo's foto's en verschillende onderzoeken verder gekozen voor vergruizen.
helaas niet het gewenste resultaat. hierna nog een keer vergruizen weer niet het gewenste resultaat.
toen heeft de arts besloten om me te opereren via de urineleider. Helaas toen ik bij kwam het vervelende nieuws dat mijn urineleider te smal was en was gaan lekken. conclussie 3 maanden een dubbel j en een nsk. toen al drama en 3 maanden morfine. Bleek ineens de nsk niet meer goed te zitten voor de 2de operatie dus verwijderen en opnieuw plaatsen wat niet prettig is omdat zoals hier al vaker vernoemd je nier niet verdoofd is. toen
kwam operatie 2 waarbij ze via de nsk zijn gaan opereren. met succes. helaas van korte duur.kort na mijn herstel weer aanvallen. operatie 3 weer poging via urineleider want de uroloog wist nu dat hij op moest passen want mijn urineleider blijkt net zo smal te zijn als van een man. doodsbang dat het weer fout ging, gelukkig weer succes. Maar nu bleef voor mij de vraag waar komen toch die nierstenen continue vandaan.
na vele onderzoeken door internist geen resultaat. blijkt achteraf dat ik een misvorming in mijn nier heb. 1 kelkje van mijn nier is groot en de uitgang ervan is te smal waardoor er urine in blijft staan en dat vormt dus de stenen. Helaas niks aan te doen moet je mee leren leven.
ondertussen afgelopen maandag operatie 6 gehad en ik loop weer met een dubbel j dit keer omdat er misschien wel een oplossing is en ze dit hebben uitgevoerd. helaas voor het herstel de dubbel j nodig. na woensdag 4 keer de uroloog gebeld te hebben hebben ze besloten hem er morgen al uit te halen *doet een vreugdedansje* alleen ik zie erg tegen het verwijderen op. alhoewel ik wel blij ben als hij er eenmaal uit is dus ik denk nu maar even doorbijten !!
hopelijk zijn jullie ondertussen wat ik wel denk want het laatste bericht is jaren terug. van de dubbel j af.. zoniet succes
lang verhaal maar misschien meer mensen met deze misvorming in de nier ?
groetjes
Malou

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 12, 2017 11:09 am 

Hoi, ik ben Karin, 35 jaar en ik heb sinds 7 weken een JJ katheter. Deze hebben ze geplaatst tijdens de operatie (urether reïmplantatie). Van het plaatsen heb ik dus gelukkig niets gevoeld. :) Ik had vooraf al wat zitten lezen op dit forum zodat ik een beetje een idee had van wat me te wachten stond en daar werd ik niet altijd vrolijk van. ;-) Maar goed, dan wist ik ten minste waar ik rekening mee moest houden. Ik zag dus erg op tegen de 8 weken die zouden komen. (Na 8 weken mag de JJ eruit) maar de eerste 5 weken heb ik er totaal geen last van gehad gelukkig! Helaas begon de ellende daarna alsnog. Ik kreeg een blaasontsteking en sindsdien heb ik constant het idee dat ik moet plassen en het 'brand' ook een beetje met plassen. Eigenlijk lijkt het voortdurend alsof ik een blaasontsteking heb. Ik heb gebeld met de poli urologie en de uroloog heeft toen een middel tegen blaaskrampen voorgeschreven (vesicare). Dit werkte wel alleen maar heel kort en het gevoel was niet volledig weg helaas.. Inmiddels werkt het amper nog helaas.. Ik heb besloten om de laatste week maar even uit te zitten want ik had ook veel last van bijwerkingen van dit medicijn. Maar gelukkig mag de katheter er dus eind volgende week uit! Daar zie ik wel een beetje tegenop maar het schijnt zo gepiept te zijn. Moet zeggen dat ik dit alles wel in het niets vind vallen vergeleken met de nefrodrain die ik ruim 3 maanden heb gehad. Dat vond ik echt hels.

Groetjes Karin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]