NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr okt 19, 2018 8:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jan 12, 2010 7:25 pm 

Hilversum, 11 januari 2009

Persbericht: Daling aantal nieuwe donorregistraties in 2009 ondanks grote Overheidscampagne.

In het jaar 2009 kwamen er in Nederland volgens cijfers van het Donorregister 97.458 donorregistraties bij. In 2007 en 2008 was het aantal registraties nog met respectievelijk 142.081 en 130.694 per jaar toegenomen. Deze daling is opzienbarend omdat in het laatste kwartaal van 2009 de landelijke overheidscampagne ‘Nederland zegt Ja’ van start ging. Stichting 2 Miljoen Handtekening roept vanwege de tegenvallende resultaten Minister Klink opnieuw op om Actieve Donor Registratie (ADR) te verankeren in de wet.

9 december 2009 berichtte het Ministerie van Volksgezondheid dat de ‘Ja/Nee’ campagne een groot succes was. In een eerder persbericht van 11 december lieten Stichting 2 Miljoen Handtekeningen en de gezamenlijke patiëntenverenigingen al weten dat de lichte stijging die toen gemeten werd (20.000 extra geregistreerden) slechts een minieme stijging was ten opzichte van het totaal aantal geregistreerden in Nederland.

Op dit moment zijn in Nederland nog geen 5,5 miljoen mensen geregistreerd; 7 miljoen mensen hebben nog geen keuze kenbaar gemaakt in het register. In ons land staan in totaal 1.288 mensen op de wachtlijst voor een orgaan. Jaarlijks overlijden bijna 200 mensen die op de wachtlijst staan. In dat licht is een afname van het aantal nieuwe registraties zeer zorgwekkend te noemen, zeker omdat de actuele overheidscampagne op dit gebied de grootste en duurste ooit is.

Wat betreft de hoeveelheid geëffectueerde transplantaties is er in 2009 een stijging van 7% te zien ten opzichte van 2008 volgens cijfers van de Transplantatiestichting. Echter, ten opzichte van 2007 is het aantal transplantaties nog ruim 16% gedaald, van 257 in 2007 naar 215 in 2009.

In 2007 verkondigde Minister Ab Klink nog dat hij het aantal mensen dat op een wachtlijst stond onacceptabel hoog vond en liet daarop de Commissie Terlouw onderzoek doen naar de beste oplossing voor het terugdringen van de lange wachtlijsten. Dat resulteerde in een Masterplan, met als één van de speerpunten de invoer van Actieve Donorregistratie (ADR). Kabinet en Kamer stemden daar uiteindelijk niet in mee.

Burgerpetitie www.2miljoenhandtekeningen.nl heeft als doel om ADR alsnog in te laten voeren. De petitie zal in juni dit jaar overhandigd worden aan minister Klink...... Einde persbericht.

Vorig jaar las ik ergens dat de nierstichting 5 miljoen in deze aktie heeft gepompt. N aktie die van begin af aan gedoemt was om te mislukken. Jammer, gemiste kans............

*liefs* Miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 10:56 am 

<blockquote id="quote"><font size="2" face="Verdana, Arial, Tahoma" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door sieske</i>

Vorig jaar las ik ergens dat de nierstichting 5 miljoen in deze aktie heeft gepompt. N aktie die van begin af aan gedoemt was om te mislukken. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Hoi Miranda,

Waar haal je dat vandaan? Volgens mij is www.2miljoenhandtekeningen.nl een vrijwillige actie met wat kleinere sponsoren, maar zeker niet met een budget van 5 miljoen van de Nierstichting.

Misschien ben je in de war met enige andere campagne?

Groeten,

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 6:28 pm 

Ik ben zelf een van de initiatiefnemers van de campagne 2miljoenhandtekeningen.nl. Het is inderdaad zo dat de campagne is begonnen door een zestal vrijwilligers en dat de campagne op geen enkele wijze gerelateerd is aan de nierstichting of enig andere doelgroepenorganisatie. Financieel zijn wij afhankelijk van enkele sponsoren en een groot aantal donateurs.

Wellicht dat Sieske onze campagne verward met de Ja of Nee campagne van de overheid. Ik weet dat de Nierstichting hier nauw bij betrokken is, of zij hier 5 miljoen aan hebben bijgedragen is mij onbekend.

Wij spannen ons in ieder geval in voor de invoer van Actieve Donorregistratie en hebben weinig vertrouwen in de overheidscampagne waarbij het registreren te vrijblijvend is.

Met vriendelijke groet,

Lex de Jong

Stichting 2 Miljoen Handtekeningen

Teken de petitie op http://2miljoenhandtekeningen.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 14, 2010 2:05 am 

Ik heb inderdaad 2 akties door elkaar gehaalt. Excuses. Ik steun de 2miljoenhandtekeningen-aktie en heb uiteraard getekend.

Zoals ik begreep heeft de nierstichting veel geld gepompt in de aktie van de overheid en dat vindt ik jammer. Het heeft niet veel donoren opgelevert. Hopelijk heeft de aktie van 2miljoenhandtekeningen meer sucees. Ik blijf t volgen.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]