NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr okt 19, 2018 12:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Huisdier
BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2014 5:17 pm 

Hallo allemaal,

Na de transplantatie mag je wel een huisdier hebben toch?

Alvast bedankt!
Groeten,
Erik

Profiel  

Berichttitel: Re: Huisdier
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2014 5:49 pm 

Wat heet mag?
Ik weet wel dat het vaak afgeraden wordt.
Kattenbak verschonen zeker vermijden, en ook bijt-wonden van bijvoorbeeld stoeien met de hond zijn niet handig.
Na de transplantatie slik je immunodepressiva die je afweer verlagen.
Je bent dan dus vatbaarder voor allerlei infecties en ziektekiemen.
Het slimste is natuurlijk zo veel mogelijk potentiele bronnen uit te schakelen.
Maar, jij bepaalt zelf. Mijn broer heeft bijvoorbeeld een hond en dat geeft tot nu geen problemen.
Zelf heb ik een kat, die wordt ook al afgeraden bij peritoneaal dialyse...of in elk geval om hem uit de buurt te houden...het beest slaapt gewoon bij mij op bed :)

Je bepaalt zelf de risico`s die je neemt, al moet ik er bij zeggen dat ik persoonlijk daarbij wel het respect voor de donor in acht zou nemen.
Het krijgen van een orgaan neemt een bepaalde verantwoordelijkheid mee naar degene die je die nier afgestaan heeftm overlden of levend....
Daarbij hoort dat je netjes voor de nier zorgt vind ik....
Maar...ik zou mijn kat ook niet wegdoen als ik nu getransplanteerd zou worden....een nieuwe aanschaffen is weer een andere vraag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 06, 2014 9:53 pm 

In 2004 heb ik twee katten gekregen, voordat ik überhaupt wist dat ik een aantal maanden daarna, toch moest gaan dialyseren. Ik heb toen het LUMC gebeld of dat kon, ivm een eventuele transplantatie. Zij hadden er geen problemen mee, als ik er hygiënisch mee omging. Handschoenen/eventueel een mondkapje als je de (katten)bak verschoont, goed je handen wassen na contact en goed oppassen bij wondjes.
De katten mochten van mij absoluut niet in het kamertje waar ik wisselingen deed en ook niet in de slaapkamer.
Nu, 10 jaar later, 5 jaar gedialyseerd en inmiddels bijna 5 jaar getransplanteerd heb ik nog steeds plezier van de kat (en zij van mij) (eentje is helaas overleden een aantal jaar terug) en totaal geen problemen gehad met infecties oid door de kat(ten).
Doe wat je gevoel je ingeeft! Het geeft zoveel gezelligheid en plezier.
Neem niet teveel huisdieren, voorzichtig zijn en bij een wondje/bijtwond gelijk het ziekenhuis bellen.
Kijk ook een beetje uit met stuifgevoelig "bak"spul voor kat/konijn/vogels etc. Dan zou ik zeker een mondkapje dragen bij het verschonen.
En anders kun je altijd nog voor een goudvis gaan :)
Succes met de beslissing!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 08, 2014 1:56 pm 

hallo
ik ben ook getransplanteerd en heb drie peozen rond lopenen verschoon altijd zelf de katten bak. Tja. wat is wijsheid. goed alles schoon houden. handschoenen aan en handen wassen

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 03, 2014 9:22 am 

Eriks87 schreef:
Hallo allemaal,

Na de transplantatie mag je wel een huisdier hebben toch?

Alvast bedankt!
Groeten,
Erik

Hoi Erik

Je moet heel erg oppassen met huisdieren. Ze mogen je in geen geval likken .Likken van een hond b.v. is het smerigste wat er is vertelde mijn nefroloog .Daar kan je van allerhande ziektes van krijgen.
Dus let op zou ik zeggen.

Grt.marieke

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]