NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu zo dec 16, 2018 11:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 4:59 pm 

In mei 2009 onderging ik een geslaagde transplantatie. Ik voel me goed en ben blij dat de dialyse achter de rug is.
Maar : een getransplanteerde nier houdt statistisch 15 jaar stand. Tegen de tijd dat deze nier het opgeeft ben ik dus ongeveer pensioengerechtigd . Ik stelde mezelf en enkele andere getranplanteerde de vraag of ze nadien een nieuwe transplantatie zouden willen.
Blijkbaar dacht iedereen met een vergelijkbare leeftijd er hetzelfde over als ik : NEEN !
Sommigen waren heel drastisch ( sprak zelfs over zelfmoord) anderen waren meer gematigd maar blijkbaar is iedereen na een aantal jaren met allerlei bijwerkingen van de medicatie moegestreden …..

Hoe ervaren jullie dit ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 16, 2013 11:25 am 

jopu schreef:
In mei 2009 onderging ik een geslaagde transplantatie. Ik voel me goed en ben blij dat de dialyse achter de rug is.
Maar : een getransplanteerde nier houdt statistisch 15 jaar stand. Tegen de tijd dat deze nier het opgeeft ben ik dus ongeveer pensioengerechtigd . Ik stelde mezelf en enkele andere getranplanteerde de vraag of ze nadien een nieuwe transplantatie zouden willen.
Blijkbaar dacht iedereen met een vergelijkbare leeftijd er hetzelfde over als ik : NEEN !
Sommigen waren heel drastisch ( sprak zelfs over zelfmoord) anderen waren meer gematigd maar blijkbaar is iedereen na een aantal jaren met allerlei bijwerkingen van de medicatie moegestreden …..

Hoe ervaren jullie dit ?

Hmm, ik vraag me af aan wie jij dit hebt gevraagd, ik ken enkel getransplanteerden die loederblij zijn van de dialyse af te zijn, overigens lijkt het me ook niet realistisch een leeftijd te hangen aan het niet meer getransplanteerd willen worden.
De ene 67 jarige is de ander niet.
Ikzelf hoop ,als mijn nier het helemaal opgeeft, weer in aanmerking te komen voor een nieuwe, ondanks de bijwerkingen. Ik heb dankzij de nieuwe nier een aanvaardbaar leven.
Ook denk ik dat je vraag niet direct een stijging teweegbrengt van mensen die een codicil hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 18, 2013 1:38 pm 

Hmm, ik vraag me af aan wie jij dit hebt gevraagd, ik ken enkel getransplanteerden die loederblij zijn van de dialyse af te zijn, overigens lijkt het me ook niet realistisch een leeftijd te hangen aan het niet meer getransplanteerd willen worden.
De ene 67 jarige is de ander niet.
Ikzelf hoop ,als mijn nier het helemaal opgeeft, weer in aanmerking te komen voor een nieuwe, ondanks de bijwerkingen. Ik heb dankzij de nieuwe nier een aanvaardbaar leven.
Ook denk ik dat je vraag niet direct een stijging teweegbrengt van mensen die een codicil hebben.[/quote]

Ik denk niet dat ik ergens schreef dat ik niet blij ben verlost te zijn van de dialyse noch dat de getransplanteerden waarmee ik sprak dit beweerden .....

Bij een 2de transplantatie zijn er echter meer antistoffen , verhoogd de kans op afstoting aanzienlijk , de hoeveelheid te nemen medicatie neemt fors toe ...
Ik beweer toch ook niet dat er een gransleeftijd moet geplakt worden op transplantatie ???
Wat ik wel merk is dat een nieuwe transplantatie zowel lichamelijk als geestelijk moeilijker wordt naarmate de leeftijd stijgt . Op je 20 ,30, 50 ste heb je een doel : je werk , je gezin etc waarvoor je wilt vechten, je gaat dat gevecht ook aan maar die vechtlust stijgt echt niet samen met de leeftijd.

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]