NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo dec 12, 2018 10:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 7:33 pm 

Hallo Allemaal

ik heb een januari 2012 een ier/ pancreas tranasplantatie gehad en heb alleen de nier nog die na een hoop geschommel nu stabiel is

Nu is mijn man erg verkouden en ik doe er alles aan om het niet op te pakken. constant handen wassen , appart slapen enz

Maar wat als ik nu toch verkouden word ? moet ik dan naar de huisarts voor medicijnen of moet het zoals voor de transplantatie vanzelf over gaan ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 7:58 pm 

Hallo,

Ik heb al 22 jaar een donornier. Maar medicijnen bij een simpele verkoudheid werken niet. Een verkoudheid wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een virus en niet door een bacterie. Dus antibiotica zal ook niet helpen. Mocht je koorts krijgen dan zal ik wel contact opnemen met de arts. Of als je ook benauwd mocht worden, of als het naar jou idee erger is dan normaal. Verder zal ik het uitzieken.

Groetjes Suzanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 8:24 pm 

Hoi,

Een gewone verkoudheid gaat vanzelf over hoor dat kan echt niet zoveel kwaad. En zoals eerder genoemd: als je koorts krijgt of last van je keel dat soort dingen dan natuurlijk wel even de dokter bellen.

groetjes, Marian

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 8:26 pm 

Hallo Suzanne,

Bedankt voor je reactie. Is nog allemaal nieuw voor me en ben erg bang om ziek te worden. Heb momenteel ook te weinig witte bloedlichaampjes ds ben erg vatbaar

Ben jij dan ook langer of erger verkouden/ ziek dan " normaal ".?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 8:27 pm 

Hoi ?marian,

Jij ook bedankt voor je reactie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 8:31 pm 

Hallo Bikkeltjuh,

Ik weet niet hoe het bij de anderen is maar ik ben niet langer verkouden dan "normaal" hoor. Het is alleen wel zo dat in de periode's dat er verkoudheid of een griepje heerst ik er zeker van kan zijn dat ik het ook krijg. Je bent nou eenmaal eerder vatbaar maar over het algemeen is het ook altijd wel weer snel over.

Overigens ik heb ruim 8 jaar mijn nier.

groetjes, Marian

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 9:02 pm 

Hoi,

Echt ziek zoals de griep heb ik zelden. Als ik het heb ben ik wel 1 a 2 weken goed ziek. Maar dit is al 10 jaar geleden. Paar maanden geleden wel een buikgriep gehad, maar die heeft maar 2 dagen geduurd. Duurde daarna wel een tijdje voor ik weer een beetje op krachten was. Maar dat heeft iedereen.

Verkoudheid verschilt. Nu begin ik meestal met een zoutoplossing te sprayen als ik het aan voel komen en dan zet het niet door. Maar mocht ik een keer echt verkouden worden kan het wel 2 maanden aanhouden. Met milde periodes en heftige periodes. Heb het een aantal jaar geleden gehad dat ik inderdaad echt flink verkouden was. Op het werk dachten ze dat ik een longontsteking had. Moest toch bij de nefroloog komen en die zei dat het gewoon een verkoudheid was, alleen wat heftiger. Was niets aan te doen. Is ook uiteindelijk uit zichzelf over gegaan. Dus het kan wat langer duren en ook iets heftiger zijn, maar kan geen kwaad. En gaat vanzelf over.

Groetjes Suzanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 9:05 pm 

Hoi Marian,

Ik ben allemaal nog een beetje onzeker over dit soort dingen, dus fijn om te horen hoe het bij anderen gaat. Bij jou alles goed gegaan bij en na je transplantatie ?

Groetjes Diana

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 7:40 am 

Onzeker ben ik ook hoor dat blijft denk ik gewoon. Tenslotte weten we allemaal hoe het ook anders kan dus willen we zo zuinig mogelijk met onze nier omgaan. Ik heb eerder een donornier gehad van mijn vader maar die is er na 7 jaar mee opgehouden en moest ik aan de dialyse. Heel verdrietig niet alleen het feit dat de nier niet meer functioneerde maar ook omdat de donatie er bij mijn vader behoorlijk had ingehakt en ja dat voelde voor mij alsof hij dat voor niets had gedaan. Alhoewel ik er natuurlijk niets aan kon veranderen. Na ruim een jaar dialyse heb ik een nier van mijn moeder gekregen. Deze werkte meteen al heel goed en ik voelde me ook meteen toppie. Echter na een jaar of 6 kreeg ik opeens last van vervetting van mijn lever en werd ook het creat hoger. Inmiddels was de nefro die ik toen had vertrokken en had ik weer een andere (dat heb ik al aardig wat keren meegemaakt in erasmus) en deze heeft mij in overleg overgezet op cell cept. De nier is daarna weer redelijk stabiel geworden en ook de lever is weer normaal. Ik voel me dan ook prima, werk en sport en doe eigenlijk alles. Vrijdag is weer mijn controle dag. Ook dat geeft mij altijd onzekerheid en stress of alles nog steeds goed is. Heb jij dat ook?

groetjes, Marian

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]