NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr okt 19, 2018 12:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reportage EenVandaag
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 12:26 pm 

Hallo,

Ik werk bij televisieprogramma Een Vandaag en ik ben op zoek naar iemand die een nier heeft gedoneerd, maar bij wie het allemaal wat tegen is gevallen. Iemand die nu een meer kritische visie op nierdonatie heeft dan voorheen.

Voor onze reportage hebben we al iemand die op het punt staat een nier te gaan doneren en een arts die uitlegt hoe het allemaal werkt, maar we vinden het belangrijk er geen 'hallelujaverhaal' van te maken. Daarom willen we ook graag aandacht besteden aan de risico's.

Ben jij of ken jij iemand die na het doneren van een nier wel vrij heftige complicaties heeft meegemaakt, zou je me dan willen mailen?

rianne.van.vuren@eenvandaag.nl

Hartelijke groet!

Rianne van Vuren

redacteur EenVandaag

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 4:46 pm 

Ik was er vergeten bij te zeggen dat u natuurlijk onherkenbaar in beeld mag, mocht u dat liever willen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 1:41 pm 

Hallo Eenvandaag,

Graag wil ik hier toch een kleine kritische noot aan toevoegen.

Uiteraard ben ik er een groot voorstander van om goede journalistiek te bedrijven, en natuurlijk hoort daar hoor en wederhoor bij.

Dus ook de mindere kant en de riscio`s van donatie mogen belicht worden.

Echter, bedenk dat deze ook echt wel in de voorlichting aan de orde komen als een potentiele donor zich meld en er dus nooit een slecht voorbereide donor aan een operatie wordt onderworpen (ik mag tenminste aannemen dat ons systeem zo werkt).

In mijn eigen situatie was het zelfs zo dat een potentiele donor bijna afgehaakt had door de horror verhalen over complicaties en pijn die de chirurg haar vertelde.

Echter....mijns inziens doet het de zaak helemaal geen goed als er uitgebreid dergelijke doemscenatio`s op TV worden uitgemeten.

Waarom niet? Simpelweg omdat het aantal ernstige complicaties heel erg klein is in verhouding tot het aantal dat wel zonder noemenswaardige problemen door de ingreep en de nasleep komt.

Anderzijds, waarom potentiele donoren al afschrikken voordat ze de beslissing hebben genomen zich aan te melden?

Dat verkleint alleen mogelijk het aanbod, en dat is al niet zo heel groot. De betroffen potentiele donoren worden echt vooraf wel goed voorgelicht over de risico`s die ze lopen...dat hoeft niet per se groots uitgemeten.

Mochten tijdens de onderzoeks procedure blijken dat de dontaie niet doorgaat omdat de potentiele donor niet meer wil of niet mag, dan is dat zuur voor de beoogde ontvanger maatr het zij zo.

Ik heb het zelf meegemaakt dus ik weet wel waarover ik praat.

Waarom niet in jullie rapportage meer aandacht geven aan de diepgang waarmee donoren gescreend worden? Zoek eens een transplantatie coordinator op en laat zien hoe degelijk potentiele donoren onderzocht en gescreend worden.

Daarmee laat je denk ik een beter en eerlijker beeld zien van de realitetit.

Of laat eens een nierpatient aan het woord waarvan een potentiele donor afgekeurd werd of zich terugtrok....

Ik ben wel benieuwd wat andere nierpatienten hiervan vinden overigens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 5:37 pm 

Hallo.

Ik ben het helemaal met mijn voorganger eens. Je schrikt mensen af om te doneren!

Ik denk dat er maar een paar zijn die complicaties hebben/krijgen.

Je wordt eerst uitgebreidt gescreend om te kijken of je wel gezond genoeg bent. Dus er wordt zomaar niet een nier weggenomen...

Ik zelf ben een donor geweest en ik zou het zo weer doen! Tuurlijk heb je even tijd nodig om te herstellen, maar dat geldt voor iedere operatie.

Ik kon zelf na 6 weken weer werken, sporten, verder geen beperkingen!

Misschien moet dit NOG meer in het nieuws komen dan horrorverhalen.

Marion

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 7:02 pm 

Helaas heb ik vandaag vernomen dat ook mijn tweede donor niet goedgekeurd is.

Om maar te illustreren dat men bij donatie echt geen enkel risico neemt voor de donor.

(donor is afgewezen vanwege een niersteentje)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 11:12 am 

ook ik vind het een slechte zaak als het zo in het nieuws komt ..en aan iedere operatie zit een risico en dat word je ook verteld maar het geluk wat je hebt nadat het de ontvanger weer een fijn leven heeft is vele malen groter

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]