NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu do okt 18, 2018 4:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vermoeidheid
BerichtGeplaatst: ma sep 22, 2008 9:00 pm 

Heeft iemand ervaring met vermoeidheid na de transplantatie. Ik ben nu bijna een jaar getransplanteerd en in het begin bleef ik moe. Na onderzoek is toen een bijschildklier verwijderd en daarna voelde ik me top. Ben de laatste 1,5 a 2 maanden weer chronisch erg moe. De bloed uitslagen zijn allemaal prima (Hb is zelfs van 4,2 naar 7,5 gestegen).

Iemand een idee? Misschien iets in het alternatieve circuit waarmee goede resultaten zijn gehaald??

Verder gaat alles prima. M'n nier werkt goed en ik ben met sporten al weer 8 van de 15 aangekomen kilo's kwijt. Maar ook dit stagneert nu een beetje omdat ik te moe ben om 3 a 4 keer in de week te gaan cardio-en

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 22, 2008 10:33 pm 

Hallo,

Mijn zus is nu bijna 2 jaar getransplanteerd maar ook vaak moe.

Haar arts zegt dat het lichaam veel tijd nodig heeft om te herstellen door al die jaren dialyse.

Misschien is dat zo ik heb geen idee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 18, 2009 10:11 pm 

Hoi Marco en Verla,

Mijn ervaring met vermoeidheid is: Direct na de transplantatie 100%fit, na verloop van tijd lichte vermoeidheid, nu na 31 jaar transplantatie erg moe, moeilijk concentreren. Probeer zoveel mogelijk te bewegen, maar heb niet de energie echt te sporten.

Ik denk dat het van de bijwerkingen van de medicijnen komt. Niet wetenschappelijk bewezen, maar alle onderzoekuitslagen (o.a. schildklier, darmen)zijn goed. Nierfunktie is goed. Dus!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 23, 2009 4:48 pm 

Ik ben zelf naar een natuurgeneeskundig therapeut gegaan omdat ik (nu) weet dat ziek worden te maken heeft met een heleboel dingen op energetisch niveau. Als je er meer over wilt weten, mag je altijd een bericht sturen.

Mij heeft het in ieder geval veel geholpen! Ben nog wel eens moe, maar dan 'normaal moe' (iedereen heeft het wel eens druk, of doet teveel), niet zo dramatisch heftig zoals voor mijn transplantatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 8:33 pm 

Hoihoi,

Ik heb in maart 3 jaar mijn nier. Veel problemen mee gehad en sinds een jaar weer fit!

Bij mij heeft het dus ook lang geduurd voordat ik weer fit was. Het is voor iedereen verschillend hoe lang het duurt voordat je jezelf weer toppie voelt. Het is erg vervelend maar je moet maar denken dat er in ieder geval met je nier en je bloeduitslagen allemaal goed is dus dat het daar niet aan ligt!

Super dus!!!!!

Ik hoop dat het snel beter met je zal gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 1:16 pm 

Ik ben vandaag 23 jaar geleden getransplanteerd en ben net als Willem heel snel moe en heb ook nog snel last van spier en gewrichtspijn.Volgens mij ligt dat aan de medicijnen.Volgens de dokters is dat niet zo,maar als ik de bijsluiters lees heb ik daar toch een andere mening over.Ik hou het op de been door zo veel mogelijk cardio te doen op de sportschool.Als ik dat niet doe b.v.met vakantie kan ik na 14 dagen bijna niet meer lopen.Dit was mijn verhaal.Groet Hanny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 3:51 pm 

Ik ben 9 december jl. getransplanteerd en nadat ik wakker werd voelde ik me volledig herboren, geestelijk vooral enorm krachtig en helder, totdat de medicatie zijn tol begon te eisen...

Steeds vermoeider werd ik door bloedarmoede HB 4.2, ik had in het begin gekozen voor een test medicijn ipv Prograft, helaas, dat brak heel snel mijn bloed af.

Ik mocht er geen epo bij gebruiken door de voorwaarden van de fabrikant. Nu ben ik gestopt met het test medicijn en begonnen met Prograft en epo. Ik voel me nog niets beter, heb erg veel last van trillen in mijn hele lijf als ik maar iets doe, dan gaat het branden...ben gesloopt, maar hoor aan alle kanten dat het tijdelijk is...herkennen jullie dit??

Geestelijk merk ik dat ik ook weer wat slapper wordt helaas, maar mijn mooie niertje doet dapper zijn best, de doktoren zijn tevreden. Ik blijf het positief zien maar ben zooooh moe......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 7:28 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">nadat ik wakker werd voelde ik me volledig herboren, geestelijk vooral enorm krachtig en helder<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dat had ik ook....schijnt ook te komen door de hoge concentratie prednison.Maar gelukkig voel ik me superfit.

Dat trillen herken ik ook maar dat is over sinds de medicatie minder is geworden. kon niet eens een kopje normaal vasthouden en als ik er dan op ging letten was het helemaal mis.

En zeker geen moorkop waar vreemde bijwaren.

Dat is nu allemaal (twee jaar de nier van mijn tweelingzus) over het gaat super.

Oooh ja één ding gaat niet zo lekker.....en dat zijn mijn ogen.

Droge ogen....krijg nu ook een andere bril (lezen vooral) want ik was behoorlijk achteruit gegaan met mijn ogen.

Ik denk door de medicatie maar heb daar geen bewijs voor.

Groetjes.

p.s. moeten ze dit niet onderzoeken medicatie/vermoeidheid!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 9:24 pm 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom die vermoeidheid niet wordt onderzocht.

Gelukkig is dit forum er, anders zou ik echt denken dat ik een aansteller ben. Ik heb het al vaak aangekaart bij de nefroloog, maar geen reactie.

Eigenlijk ben ik blij dat meerdere mensen er last van hebben, hoe naar ik het ook klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 24, 2009 2:38 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door chiraffa</i>

Ik ben 9 december jl. getransplanteerd en nadat ik wakker werd voelde ik me volledig herboren, geestelijk vooral enorm krachtig en helder, totdat de medicatie zijn tol begon te eisen...

Steeds vermoeider werd ik door bloedarmoede HB 4.2, ik had in het begin gekozen voor een test medicijn ipv Prograft, helaas, dat brak heel snel mijn bloed af.

Ik mocht er geen epo bij gebruiken door de voorwaarden van de fabrikant. Nu ben ik gestopt met het test medicijn en begonnen met Prograft en epo. Ik voel me nog niets beter, heb erg veel last van trillen in mijn hele lijf als ik maar iets doe, dan gaat het branden...ben gesloopt, maar hoor aan alle kanten dat het tijdelijk is...herkennen jullie dit??

Geestelijk merk ik dat ik ook weer wat slapper wordt helaas, maar mijn mooie niertje doet dapper zijn best, de doktoren zijn tevreden. Ik blijf het positief zien maar ben zooooh moe......

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Mijn ervaring is dat de hoge begindosering van prograft trillen en brandende pijn in de vingertoppen veroorzaakte. Op een gegeven ogenblik waren die klachten over omdat de dosering steeds omlaag kon. Dus ik hoop voor Chiraffa dat deze klachten dan ook overgaan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 2:56 pm 

Hey allemaal,

Vermoeidheid lijkt alleen maar erger te worden (helaas). Wat ik ook heb - en hier is wel naar gekeken - is enorme pijn in mijn buik. Vooral bij het litteken, maar ook aan de andere kant. Hier heeft m'n buikspoelkatheder gezeten. Het zal wel met littekenweefsel te maken in m'n buik(-spieren?). Er is inmiddels een echo van m'n buik gemaakt en er is (in het kader van een universitair onderzoek van het EMC) nog een jaarlijkse controle op het litteken uitgevoerd door studenten van de Erasmus Universiteit. Er is niks bijzonders te vinden (gelukkig), maar de pijn blijft.

Wat me vooral nog steeds dwars zit is de vermoeidheid.

Ik ben het met jullie eens dat het vreemd is dat hier geen verder onderzoek naar gedaan wordt. Ik heb het bij m'n huisarts, nefroloog en de studenten van het onderzoek aangehaald, maar ze praten er eigenlijk allemaal overheen...

Als iemand een gouden tip heeft...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 3:16 pm 

Behalve psychische redenen (je hebt tenslotte heel wat voor je kiezen gekregen) kan ook bepaalde medicatie je conditie helemaal ondermijnen zodat je je doodmoe voelt. Met beta-blokkers heb ik de ervaring dat dat kleine onschuldige pilletje me wekenlang in de ziektewet deed belanden met heel erge vermoeidheidsverschijnselen. Artsen doen amper iets aan vermoeidheidsklachten, zo is mijn ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 4:15 pm 

Ook ik ben ontzettend vermoeid. Ben soms zo moe dat ik niet in slaap kan komen. Wat alleen maar meer klachten geeft.

Het is waar de artsen besteden er helemaal geen aandacht aan. Als de waarden maar goed zijn. Natuurlijk is dat fantasties. Maar de hele dag moe zijn bij alles wat je doet.

Ik ben nu zover dat ik goed denk wat wel belangrijk is om zoveel mogelijk energie te sparen.

Ben 2 jaar geleden getransplanteerd en zie geen verbetering.

Linda.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 6:51 pm 

Je zou bijna de gedachte krijgen dat de artsen alleen maar in goede uitslagen geinteresseerd zijn (dat doet het immers goed bij hun beoordeling) en het gebrek aan levenskwaliteit van de patient liever maar negeren. "Moeheid" vind je ook niet terug in de lab-uitslagen, en is derhalve geen meetbare parameter. De patient is zelf vaak niet in staat om zijn stem luid genoeg te laten horen en druipt weer af, en sukkelt door tot de volgende controle.

Het welbevinden van de patient zou gerust wat hoger op zijn prioriteitenlijst mogen staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 14, 2009 7:17 pm 

Hoi allen,

Ik dialyseer snachts. 7 nachten per week 8 uur. De bloeduitslagen zijn perfect! Ik slik geen tabletten meer. Gebruik wel ijzer en epo.

Ik ben merkbaar minder moe dan met 3x per week dialyse. Maar ik moet toch nog geregeld rusten.

Ook mijn dokter doet er nix mee. Hij praat alleen maar over de bloeduitslagen (die zijn toch zo geweldig!)en dat ik niet teveel moet drinken.....daar wordt ik ook moe van!!Ikvindt die vermoeidheid echt n handicap waar beslist meer aandacht voor moet komen!

*liefs* miranda

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]