NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr okt 19, 2018 12:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2008 2:28 pm 

hmm, net 4 maanden getransplanteerd.. ben toch wat te onvoorzichtig geweest als ik dit zo lees.[8)] toch wat meer rekening mee houden.. Ik slik alleen neoral, geen cellcept (wel prednison) zou dat uitmaken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2008 2:47 pm 

Hoi Loes, mijn man moest na de diagnose huidkanker direct stoppen met de Neoral!! Slikt nu nog cellcept en prednison tegen afstoting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 14, 2008 6:08 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Mariska74</i>

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben afgelopen weekend naar Zeeland geweest met de hele familie en op het programma stond ook een dagje strand, vandaar mijn vraag ook een beetje.

Ik heb uiteindelijk een uurtje op het strand gelegen onder de parasol. Ik vond het wel even spannend toen we de volgende dag op een groot open veld gingen vliegeren. Dan sta je toch te denken of dit niet te gevaarlijk is. Na een half uurtje ben ik terug gegaan naar de accomodatie.

Ik smeer me in met factor 50 (clinique en collistar) en heb vanmorgen een pet gekocht. Hopelijk zullen alle maatregelen werken.

Ik heb er wel gelijk weer een vraag bovenop. Eigenlijk dit jaar niet van toepassing maar gewoon iets waar ik dit weekend gelijk over nadacht. Hoe doen anderen het met vakantie? Ik heb voor mezelf al bedacht dan maar op stedentrips te gaan ofzo, maar we hebben ook twee kleine kinderen en voor hen is een strandvakantie toch wel heel erg leuk! Ach ja, ik blijf er toch wat onzeker over zoals je merkt.[8D]

Groetjes Mariska

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Wij doen het zo (mijn man heeft een niertransplantatie gehad):

Op z'n werk factor 50 (werkt nu op de Maasvlakte, erg veel zon daar) en thuis factor 30 (is ook voldoende zei de nefroloog). Heel veel smeren en tussen 12.00 en 15.00 uur niet in de zon. In de zomer gaan we met de caravan op vakantie maar niet naar warme landen, deden we toch al niet dus dat missen we ook niet. Met skien smeert hij zich ook suf, dan ski je dus wel in de zon maar hij beschermt zich op z'n best.

Tijdens het eindgesprek na de transplantatie in het zkh werd hem ook verteld op de letten met de zon. Je zou 50% kans maken op huidkanker. (hij slikt Cellcept en Prograft).

O ja, en je moedervlekken in de gaten houden!

Groetjes Ilse.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 2:16 pm 

Hallo!

Mijn vader heeft sinds 20 jaar een donornier en heeft nu ontzettend veel last van huidkanker. Hij heeft een fulltime baan (haha) aan de Radboud met bezoeken aan de dermatoloog. Hij heeft vele plekjes (plaveisel cartinoma) en is al vaak geopereerd. De middelen (afstotingsmedicijnen) worden erger dan de kwaal. Ze zijn nu de afstotingsmedicijnen aan het afbouwen maar natuurlijk moeten alle voorzorgsmaatregelen mbt de zon in acht worden genomen! factor 50 minimaal en inderdaad tussen 11:00 en 15:00 niet in de zon. Verder bij voorkeur alleen in de schaduw vertoeven. Pet op, blouse met lange mouwen (wel dun) etc etc. Ik heb de gevolgen gezien van de huidoperaties en dat is niet fraai! Vaak zit het in je lichaam op plaatsen die veel in de zon komen (gezicht) en het kan je behoorlijk te pakken hebben. Zoveel dat ik NU (heb zelf cystennieren maar die werken nog OK) zelf ook niet meer in de zon ga en mijn huid goed bescherm. Heb ik ook nog voordeel dat ik er jaren jonger uit zie dan dat ik ben hahahahahaha.

"Vroeger" (50 jaar geleden) was dit allemaal nog niet bekend en liep iedereen maar in de zon te bakken, ook mijn vader. Hij hoopt dit jaar 70 te worden en ondanks alle pleisters en plekjes zijn we dan toch wel blij dat hij er nog is!

PS ik zie net dat ik wel een toepasselijke naam heb gekozen...zonnetje het heeft toch echt meer met mijn humeur te maken dan de gouden bal!

groetjes Inge

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 15, 2008 7:31 pm 

Mijn moeder (†) had ook erg veel plekjes en wratjes op haar armen en handen na meer dan 20 jaar medicijngebruik na haar niertransplantatie. Ondanks dat ze weinig tot niet in de zon kwam, doken er toch verdachte plekken op op plaatsen waar gewoon geen zon kwam. Na zo'n lange tijd ontkom je er bijna niet aan, ondanks alle voorzorgen. Tegenwoordig zijn de doseringen gelukkig wat milder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 17, 2008 10:19 pm 

Blijf voorzichtig me de zon op het heetst van de dag, tussen 12 en 15.00 uur. Op een terrasje onder de parasol gaan zitten , en als je gaat wandelen of fietsen gwoon een leuke pet met een flinke klep en een shirt met wat langere mouwen aan. Na bijna 14 jaar transplantatie tot nu toe nog geen problemen. ( cellcept en prograft) Fijne zomer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 19, 2008 2:55 pm 

Wordt de prednison niet afgebouwd? Maar probeer altijd te smeren dat kan verbranding door de zon voorkomen.....

Wordt door alle artsen geadviseerd....

Grtz Patrick

Profiel  

Berichttitel: Re: in de zon
BerichtGeplaatst: zo okt 20, 2013 11:19 am 

Ik ben 6maanden geleden getransplanteerd. Heb een nier van mijn vriend gehad. Tijdens de vooronderzoeken is mij verteld dat de kans op huidkanker groter wordt na de transplantatie. Uitkijken in de zon. Vooral tussen 12 en 15 uur. Ik vond het ook super eng en heb een zonnehoed aangeschaft, zoveel mogelijk de zon vermeden en mezelf met een hoge factor ingesmeerd.

Toch heb ik nu de diagnose gekregen.... huidkanker .......
Waar vele geen erg in hebben is dat je als kind zijnde al uit moet kijken, maar dan heb je één doel voor ogen om heel bruin te worden. Je vergeet je in te smeren, je huid verbrandt en op zo'n moment denk je..... Ach gaat wel weer over...... Weet je... Ik spreek uit ervaring en NU..... BAAL ik :(

Lieve mensen, kijk uit met de zon !!!! Smeren, smeren, smeren is mijn MOTTO !!

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]