NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu do okt 18, 2018 4:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: in de zon
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 7:34 pm 

Ik heb eind september vorig jaar een succesvolle niertransplantatie ondergaan. Nier gekregen van mijn moeder!

Nu met de cellcept en prograft word mij afgeraden in de zon te gaan wegens huidaandoeningen.

Ik hoef niet zo nodig te bakken maar ik vind het nu toch een beetje eng in de zon.

Kan iemand vertellen hoe hij/zij met dit mooie weer omgaat? Wel/niet naar buiten.Insmeren en hoe hoog dan de factor? Kan af en toe een dagje naar het strand wel of niet?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.

groeten Mariska

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:16 pm 

hoi mariska,

ik ben zelf ook getransplanteerd in 2007 en als ik in de zon ga doe ik zoiezo altijd een petje op en smeer me goed in met factor 50.

strand doe ik ook gewoon, alleen zorgen dat je beetje schaduw hebt om in te liggen als het mogelijk is.

en iedere 2 uur smeren.

groetjes susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 08, 2008 9:17 pm 

Ik begrijp wat je bedoelt.Ik heb precies hetzelfde dilemma.

Het is voor mij bijna een jaar geleden dat ik ben getransplanteerd.

Nu met het lekkere weer, ga ik om een uurtje of vijf wel in de zon en in de ochtend. Tussen een en drie probeer ik de zon te mijden.

Ik gebruik wel een hoge zonfactoor. Je moet een beetje de midden weg zoeken.

Ik gebruik ook cellcept en prograft.

Probeer toch maar een beetje te genieten van het mooie weer.

Een fijne zomer gewenst.

Groetjes Linda.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2008 6:41 pm 

Ook dit jaar is mijn eerste getransplanteerde en lekker zonnige zomer [8D]

Mij is aangeraden minimaal factor 20 te gebruiken, zelf gebruik ik daarom factor 30. En voor de zekerheid heb ik laatst een voile-achtig bloesje met lange mouwen gekocht. Dan heb je evt. ook met een topje eronder toch een zomerse look en bescherm je je huid ook op deze wijze.

En in mijn ziekenhuis kun je jaarlijks een afspraak met de dermatoloog maken. Dan wordt je huid nagekeken op rare plekjes of andere dingen.

Overigens nog een gebruikerstip. Ik vind zonnebrandcreme vaak zo plakken en dus niet fijn met gewone kleren aan.

De spuitbus van ROC, minesol factor 30 is een frisse spray met de juiste bescherming. Echter niet het goedkoopste spul.

Geniet van de zon, en zit waar mogelijk in de schaduw. En let goed op je huid of je veranderingen ziet waardoor je beter (eerder) naar de dermatoloog kunt gaan.

[8D][:D][8D]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 09, 2008 8:52 pm 

mij is verteld dat ik een sunblocker of minimaal factor 50 moet gebruiken. maar dit kan ook te maken hebben met dat ik als het mooi weer is graag ga zwemmen.

groetjes susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2008 9:32 am 

Even een vraag over smeerspullen, mijn handen doen zeer en zonnebrandmiddelen zijn vaak dik en taai. Het kost me moeite het uit te smeren.

Nu ben ik bij de apotheek geweest, zij verkopen een middel dat meer vloeibaar is dan andere middelen. Nadeel is dat het 16 euro kost voor een flesje van 50 ml.

Iemand een (merk)tip voor me?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2008 10:31 am 

Om huidkanker te voorkomen , insmeren met zonnebrand crème hoge factor (30+),zowel

UV A als UV B.

Niet alle crèmes zijn goed maar o.a. die van vichy wel.

Gr.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2008 12:47 pm 

ik gebruik zelf zonnebrand creme van la roche posay.

is bij de apotheek verkrijgbaar alleen dan weer niet alle apotheken.

maar er zit geen parfum in en zo min mogelijk conserveringsmiddelen. het is speciaal bedoelt voor mensen met een gevoelige huid.

ik gebruik meestal de zonnebrand voor kinderen omdat die beter blijft zitten als je gaat zwemmen.

groetjes susanne

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 10, 2008 10:31 pm 

Marnix

Er zijn nu hele "waterige" zonnebrandbeschermers op de markt. Deze kun je sprayen en dan makkelijk uitwrijven. Prijs ligt rond de 11/ 12 euro. Ook met hoge beschermingsfactor.

*groetjes* miranda

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 11, 2008 8:50 pm 

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oorspronkelijk geplaatst door Mariska74</i>

Ik heb eind september vorig jaar een succesvolle niertransplantatie ondergaan. Nier gekregen van mijn moeder!

Nu met de cellcept en prograft word mij afgeraden in de zon te gaan wegens huidaandoeningen.

Ik hoef niet zo nodig te bakken maar ik vind het nu toch een beetje eng in de zon.

Kan iemand vertellen hoe hij/zij met dit mooie weer omgaat? Wel/niet naar buiten.Insmeren en hoe hoog dan de factor? Kan af en toe een dagje naar het strand wel of niet?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.

groeten Mariska

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dag Mariska,

Het is inderdaad beter als getransplanteerde niet meer te bakken in de zon maar er zo nu en dan een half uurtje in te zitten en verder goed insmeren en verder onder de parasol.

Ik had vorig jaar een kwaadaardig plekje op mijn wang door teveel in de zon te gaan zitten

Daarom toch maar wat voorzichtiger geworder.

Als je vroeger heel wit was betekende dat meestal dat je van rijke komaf was.

Want gebruinde mensen waren arbeiders die de hele dag buiten werkten.

Misschien moet dat maar weer de mode worden?!

Groeten

Gert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 11, 2008 11:03 pm 

Ik zou heel goed uitkijken in de zon! Mijn man, 5 jaar geleden getransplanteerd, heeft al meerdere malen te maken gehad met huidkanker, waarvan ook uitzaaiingen. Dus smeert hij zich altijd in met factor 50! en draagt in de zon petjes en zit zoveel mogelijk in de schaduw. De medicijnen verlagen gewoon je weerstand en je immuunsysteem en als je er gevoelig voor bent en eenmaal mee in aanraking bent geweest.... Pas goed op!!! Gr. Janneke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 12, 2008 8:24 am 

Hoi Mariska,

OOk ik heb vorig jaar(november) een nier van mijn moeder gekregen(hoera!!) en net als jij vond ik het "eng"toen het mooie weer begon.Op vakantie ben ik begonnen met het dragen van een pet,helemaal niks voor mij,maar daar kende niemand me....en nu...ga ik niet meer zonder pet de deur uit[:)]Ik gebruik babyzonnebrand factor 40 en ja,ik zit soms even in de zon,hooguit 5 minuten maar zoek nu op terrasjes de schaduw op(wat eigenlijk heel lekker is haha).Het is even wennen en aanpassen,maar mijn nier is me erg kostbaar en wetende wat voor bijwerkingen de medicijnen geven is dit echt geen opgave!!geniet van de zomer!!!!Liefs petra

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2008 2:36 pm 

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben afgelopen weekend naar Zeeland geweest met de hele familie en op het programma stond ook een dagje strand, vandaar mijn vraag ook een beetje.

Ik heb uiteindelijk een uurtje op het strand gelegen onder de parasol. Ik vond het wel even spannend toen we de volgende dag op een groot open veld gingen vliegeren. Dan sta je toch te denken of dit niet te gevaarlijk is. Na een half uurtje ben ik terug gegaan naar de accomodatie.

Ik smeer me in met factor 50 (clinique en collistar) en heb vanmorgen een pet gekocht. Hopelijk zullen alle maatregelen werken.

Ik heb er wel gelijk weer een vraag bovenop. Eigenlijk dit jaar niet van toepassing maar gewoon iets waar ik dit weekend gelijk over nadacht. Hoe doen anderen het met vakantie? Ik heb voor mezelf al bedacht dan maar op stedentrips te gaan ofzo, maar we hebben ook twee kleine kinderen en voor hen is een strandvakantie toch wel heel erg leuk! Ach ja, ik blijf er toch wat onzeker over zoals je merkt.[8D]

Groetjes Mariska

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2008 2:39 pm 

HEb van het weekend ook liggen bakken, wel een beetje aangebakken maar niet rood, wel flink zitten drinken (bier en water[8D][:D]) Zoon klein 4,5 liter ging en moest erin want ik zweete egt te veel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 13, 2008 5:38 pm 

hoi mariska,

ik ben afgelopen jaar op strandvakantie geweest. was toen 4 maanden getransplanteerd.

heb gewoon gezorgd dat ik in de schaduw lag en iedere 2 uur smeren. en vooral genoeg drinken mee genomen.

groetjes susanne

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]