NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu wo aug 20, 2014 6:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 14, 2008 12:38 pm 

Hallo,

ik ben door de huisarts doorverwezen naar het ZH, men dacht dat ik een groot gezwel in de buik had. Deze kon ik ook voelen en verplaatsen van rechts tot boven mijn navel.

Nu kom ik net terug vh onderzoek, en blijkt het mijn rechter nier te zijn. (zwevende) echter heb ik niet echt goed vragen kunnen stellen daar men best kortaf was.

Nu zou ik graag willen weten of er mensen zijn met hetzelfde en wat werd er bij jullie verteld. Heeft het nog verdere gevolgen?

Wel merk ik sinds een week dat op het moment dat ik voel dat ik moet plassen, ik meteen ook héél nodig moet en het amper nog kan ophouden. Ik voel zeg maar in één keer grote aandrang en niet meer een beetje.

Hoop op reacties.

Groetjes Co

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 03, 2008 10:07 pm 

hoi ik ben Wendy en ik heb ook een zwevende nier. had ook last en pijn in mijn buik, en voelde een flinke bobbel die ik heen en weer kon bewegen tot ook aan mijn navel.

echo laten maken in het ziekenhuis en ik bleek een zwevende nier rechts te hebben . omdat ik tenger ben is de nier zo duidelijk te voelen.

de arts deed er niet verontrustend over.

op internet is er bijna niets over te vinden en blijken motorrijders dit probleem vaak te hebben.

door trillingen kan dit ontstaan.

ik weet zelf niet hoe ik er aan kom.

nu lees ik op internet over nierstuwingen en afsluitingen van de urineleiders als gevolg van de wandelende nier.

verder staat er niets , maar dan ook weer niets over bij.

ik moet zeggen dat ik ook soms pijn heb op de plek waar de nier dan weer is gaan zitten, ook als ik op mijn zij lig of de nier aanraak.

volgens mijn vorige huisarts kan dit helemaal niet?? maar ik voel het maar al te goed.

vaak plassen of zo , die klachten heb ik niet, heb wel chronische blaasontstekingen gehad, waarvoor ik preventief antibiotica slikte, weet niet of dit met de nier te maken heeft?

ook heb ik een zwangerschapswens, en zit nu met de vraag, wat doet mijn nier als mjn baarmoeder gaat groeien tijdens een zwangerschap, want die nier ligt nu in mijn vrije buikholte.

daderlijk komt alles knel te zitten met alle gevolgen van dien!

ik ga een verwijskaart vragen naar een uroloog, hopelijk kan deze mijn vragen beantwoorden, want een operatie om de nier weer vast te laten zetten zie ik niet zitten!

groetjes wendy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 07, 2008 5:20 pm 

Hoi Wendy en Co,

Ik heb jullie berichten gelezen en wil jullie toch aanraden om zo snel mogelijk een verwijsbrief voor een uroloog te vragen.

Ook ik heb een zwevende nier en kon er weinig over vinden op internet.

Alles leek in orde te zijn gezien mijn urine, bloed, bloeddruk en de scan goed waren. Toch deed mijn uroloog voor de zekerheid nog 1 onderzoek.

Een nucleair onderzoek, eerst liggend en daarna zittend. De uitslag liet zien dat mijn zwevende nier in zittende houding nog maar 21% werkte en in liggende houding 40%. Deze schade is ontstaan omdat hij hangt en daardoor de bloedvaten worden afgekneld.

Mijn enige klacht was dat ik een irriterend gevoel had als ik zat... ik kon niet meer rechtop zitten. Mijn nier zat dan knel voor mijn gevoel.

Ik word nu 18 november geopereerd, om meer schade aan de nier te voorkomen. Ik ben wel nieuwsgierig of er mensen zijn die deze operatie al achter de rug hebben en hoe ze het hebben ervaren.

Ik hoop dat jullie dit lezen en er iets aan hebben.

Groeten Lisa

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2009 10:22 pm 

Dag wendy. lisa en co.

Er is weinig bekend over wandelende nier. Ik kom zelf uit de medische wereld en heb ook een wandelende rechter nier.Heb er erg last van met name pijn in mijn zij/buik maar ook rug waar hij hoort te zitten. 2 jaar geleden is dit vastgesteld via een scintigrafie, een nucleair onderzoek waarmee een wandelende nier wordt vastgesteld.Inmiddels heb ik veel gezocht naar alternatieven en meer informatie maar das lastig. Medisch gezien hoort het geen klachten te geven,maar tegenwoordig zijn de urologen liberaler en afhankelijk van je klachten kun je geopereerd worden.Beschreven is dat de kans op nier en blaasontsteking verhoogd is. In het canisius ziekenhuis nijmegen gebeurt dit laparoscopsch, een kijkoperatie. Sommige ziekenhuizen doen het open maar dan duurt je herstel veel langer.Je nierfunctie kan achteruit gaan maar ook daar zijn ze vrij laconiek over. Het blijft dus een eigen beslissing.

Verder mijn eigen ervaringen, ik vernam van een uroloog die er 2 per jaar doet en dat is veel, dat die vrouwen allebei het er psychisch heel lastig mee hadden, ze waren erg vermoeid en angstig,dit herkende ik ook.Na de ok waren die klachte verdwenen. Ik ben naast anesthesie ass ook acupuncturiste, en vanuit die zienswijze is het eigenlijk een burnout van je diepe systeem en nieren staan voor extenciele angst. Qua zwangerschap heb ik met hele milde klachten 2 kinderen gekregen maar na de laatste met een baby van 9 pond, een lastige hersteltijd daar mijn man ernstig ziek werd heb ik echte verergering gehad.

Een nier en organen vinden hun weg en worden als het ware gefixeerd, dus waarschijlijk heb je dan minder klachten erna kan verergeren. Het vake plassen heb ik ook en ook last soms van hartkloppingen.

Kortom ik ben er ook niet uit, de ok is niet nix en heb kleine kinderen, maar jullie verhaal verhaal te horen is meer informatie als die ik heb kunnen vinden.Het is een zeldzame aandoening, te maken met vermagering, lostrillen of aangeboren.Lisa ik ben erg benieuwd hoe de ok is gegaan, hopelijk kunnen we elkaar wat steun en uitleg geven succes met jullie beslissingen..pien

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2009 11:33 pm 

In 1997 zijn er bij mij wandelende nieren ontdekt. Toen in die tijd mocht ik onder het mes maar heb dat geweigerd. Zat toen in de kleine kindertjes en de klachten waren dermate niet zo erg. De laatste tijd verneem ik gewoon dat ik een wandelende tijdbom ben. De bloeddruk is te hoog (was mij verteld dat dat een mooi alarmsysteem was) en de "druk" is vrij regelmatig te hoog. Vandaag de stap gezet....ga weer in de malle molen van diverse onderzoeken en maak van daaruit de keus om het operatief te verhelpen. Er is idd zeer weinig bekend over zo'n operatie.......Wat zijn de voor en nadelen. Wat mij nu echt door het hoofd spookt is dat ik in die 13 jaar mijn nieren toch schade heb aangedaan.

Groetjes Joke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 27, 2009 3:05 pm 

Ik heb gisteren de uitslagen van mijn scans gehad en bij mij klapt mijn nier ook om en het gevolg is dat mijn nier niet afvloeid. Nu wordt er donderdag een jj catheter geplaats totdat de operatie gaat plaatsvinden. Ze willen me nier gaan vast zetten door middel van een laproscopie ben heel benieuw naar ervaringen en de tijd er na ik vind op internet niet veel alleen via een grote snee in de flank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 9:32 am 

Hoi allemaal,

Helaas kan ik jullie niet het verlossende antwoord geven. Inmiddels ben ik dus geopereerd. Het was een pijnlijke operatie, maar er is nu aan de buitenkant bijna niets meer van te zien. Ze hebben de operatie namelijk via 4 kleine sneetjes in mijn buik uitgevoerd.

Echter het resultaat van de operatie is o,o!!! Mijn uroloog was erg teleurgesteld, ik natuurlijk ook! Mijn nier hangt weer in mijn buik naast mijn navel en de functie is niet verbeterd.

Uiteindelijk ben ik naar een professor in het UMC verwezen en die heeft geconstateerd dat ook mijn lever heel laag zit dus dat het helemaal niet mogelijk is om de nier terug te plaatsen.

Mogelijk als ik eerder bij deze professor was gekomen had hij me toen al kunnen vertellen dat deze operatie geen nut zou hebben.

Mijn nier irriteert nog dagelijks, maar er zit nu niets anders op dan er mee om te leren gaan.

Eigenlijk moeten we toch proberen het van de positieve kant te bekijken. Toen ik die bult in mijn buik ontdekte was ik bang dat het een gezwel was.... en dat probeer ik me dagelijks voor te houden... dat ik blij mag zijn dat dat het niet is!!!!

Maar wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het dus heel verstandig is om eerst een professor de nier (en de omringende organen) te laten bekijken of terugplaatsen uberhaupt mogelijk is en dan zelf beslissen of je het wel of niet wilt laten uitvoeren.

Groetjes Lisa

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]