NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu za dec 16, 2017 6:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 9:56 pm 

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 2009 nierpatiënt (nierfunctie verminderd en extreem fosfaat verlies via m'n nier). Daarnaast weet ik sinds 3 maanden dat ik renale tubulaire acidose heb, een combinatie van type 1 en 2. Als gevolg hiervan is de pH waarde van mijn bloed en bicarbonaat te laag en verlies ik heel veel kalium via m'n urine. Ik heb op 5 jarige leeftijd een nier tumor gehad (rhabdoïd sarcoom) en de problemen die ik nu heb komen waarschijnlijk door de chemo die ik toen gehad heb (de ifosfamide). Ik ben sinds november al aan het rommelen met m'n bloedwaardes, en dan voornamelijk het kalium wat problemen geeft. Fosfaat is ook te laag (0,35) maar daar lijkt m'n lichaam aan gewend te zijn de afgelopen 6 jaar. De afgelopen 5 weken ben ik 3 keer met spoed opgenomen vanwege een gevaarlijk laag kalium, met daarbij hartritme stoornissen en verlamming verschijnselen. Met een kalium infuus normaliseren het kalium, maar na 5 tot 14 dagen is het toch weer gevaarlijk laag, ondanks 3 keer per dag kalium drank in de hoogste dosering en natriumbicarbonaat om de pH te normaliseren en het kalium beter vast te kunnen houden.
Morgen mag ik weer naar huis na een week opname via de poli van de nefroloog, maar het blijft voor mijn gevoel heel erg wachten tot het weer gaat dalen. Moet zowel vrijdag als maandag langskomen voor controle..

De artsen staan een beetje voor een raadsel en snappen niet zo goed waarom het steeds zo extreem daalt (ook tijdens deze opname van 4,7 naar 3,4 in 3 dagen.. Maar 't blijft nu 2 dagen stabiel op 3,5).

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die deze aandoening/klachten hebben..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 12:46 pm 

Hallo Liesje,

Op een Nederlands forum krijg je misschien maar weinig respons.
Googelen naar de Engelstalige term hiervan (Renal tubular acidosis) levert je misschien meer bruikbare informatie op.
Je kan de zoekopdracht uitbreiden met trefwoorden als "forum" of bv "support group".

Veel succes en sterkte!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2015 1:57 pm 

Hoi nigel,

Bedankt voor je antwoord. Helaas ook op buitenlandse forums relatief weinig over te vinden vanwege de zeldzaamheid, veel forums zijn niet meer in gebruik of lang niet bekeken. Ik ga er nog eens induiken

Iig bedankt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di okt 10, 2017 8:49 am 

Hoi. Toevallig ben ik nu bezig met een onderzoek naar renale tubulaire acidosis.
Als je meer wil weten over hoe jouw klachten ontstaan, kun je de volgende youtube filmpjes bekijken (die mij in ieder geval geholpen hebben):
https://www.youtube.com/watch?v=ZDMWz61Ry1g
https://www.youtube.com/watch?v=7vJtEdpBJdA

De vorm die jij beschrijft (distaal en proximaal), wordt soms ook RTA type 3 genoemd en is erg zeldzaam. Ik ken geen Nederlands support groepen die specifiek zijn hiervoor. Maar ik heb onlangs ontdekt dat er een Engelse is (https://www.patientslikeme.com/conditio ... sis-type-1)

Wellicht dat dit niet meer relevant is voor jou, maar ik hoop dat het helpt.

Als je het niet erg zou vinden, zou je mij misschien kunnen helpen met een paar vragen?
Welke klachten ondervind je aan de acidose en de medicatie die je daarvoor neemt (welke soort medicatie en supplementen zijn dit). Heb je verder praktische klachten, zoals vaak moeten slikken/vergeten te nemen van medicatie?

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]