NVN forum

Forum van Nierpatiëntenvereniging Nederland
Het is nu vr dec 14, 2018 2:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 3:39 pm 

Psychosociale problemen.
Waar ik mee worstel. Ik ben een vrouw van 47 jaar,nuchter, bekijk de wereld met een gezonde dosis humor,positief ingesteld, dochter van een vader met cystenieren die inmiddels is overleden. weet vanaf 8 jarige leeftijd dat ik cystenieren heb. Besloten op 20 jarige leeftijd tot sterilisatie,10 jaar later weer ongedaan laten maken vanwege grote kinderwens,2 miskramen gehad,geen kinderen gekregen,geaccepteerd maar een blijvend verdriet. Ik heb een goed leven,een lieve man, een baan, nog steeds een goede nierfunctie. Als ik de verhalen lees van nierpatiënten hier op het forum...mag ik niet klagen vind ik. Maar toch worstel ik met het vooruitzicht op wat kan komen en onvermijdelijk zal zijn. Met op de achtergrond de gedachten aan mijn vader dialyse en 2 transplantaties waarvan de laatste nier 21 jaar voortreffelijk heeft gewerkt,waar wij allen dankbaar voor waren en hij heeft intens genoten van het leven en is ondanks tegenslagen (versleten heupen,kanker) positief gebleven. Hij is overleden op 64 jarige leeftijd...
Mijn nieren zijn inmiddels erg aan het groeien, ik heb een dikke zwangere buik en wordt regelmatig aangesproken met de vraag of ik zwanger ben en uit het niets gefeliciteerd... Op goede dagen kan ik daar een positieve draai aan geven in mijn hoofd "Ik zie er nog jong uit voor mijn leeftijd :D Maar op slechte dagen is het zo moeilijk..... Kleding...6 vuilniszakken aan kleding de kast uit geveegd...wat moet ik aan,kleding knelt,en je wil er ook nog wel leuk uitzien, mijn vrouwelijkheid... voel me niet meer aantrekkelijk voor mijn man. Pijn, angst voor de toekomst,acceptatie....
Kortom ik worstel wat af in mijn eentje.... Ik ben dus op zoek naar lotgenoten. Nogmaals met alle verhalen hier op het forum...waar heb ik het over... vind het dus ook moeilijk om hier aandacht voor te vragen. Ik vraag me wel af of er nierpatiënten zijn die ook dit aspect van de ziekte zo ervaren als ik dat doe en ik lees en kan er weinig over vinden op het internet.... Heb behoefte om van gedachten te wisselen hierover.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 5:32 pm 

hoi Amy

ik heb een pb gestuurd

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 17, 2014 3:39 pm 

Beste Amy,

Ik weet inderdaad wat je bedoeld.
Ik ben inmiddels 51 jaar en krijg gelukkig niet vaak van die opmerkingen meer over "heb je ons wat te vertellen".
Heel vervelend is het wel geweest. Heb jij ook levercystes ? Die maakt mijn buik net onder mijn borsten ook vol!
Ik ben inmiddels wel zover dat ik mijn lichaam meestal accepteer. Mijn nierfunktie is nog redelijk en ik vind dat ik
best nog veel kan. Al moet ik wel goed naar mijn lichaam luisteren. Veters strikken bij schoenen en nagels knippen
is bijvoorbeeld wel lastig maar ik na naar een medicure, dat probleem is dus de wereld uit en schoenen koop het liefst met
een rits op instap.
Ook heb ik mindere dagen en zie hoe mijn lichaam veranderd. Wordt dikker op een plek die voor vrouw lijkt of je te dik bent door
veel eten en weinig bewegen. Ik probeer naar de goede dagen te kijken wat ik nog wel kan.
Mijn zus heeft inmiddels een nieuwe nier en dat gaat nu ook goed maar heeft wel 3 jaar getopt. Dus dan maar even zo als het nu is.
Ik ben gestart met een onderzoek naar medicijnen tegen de groei van cystes ( DIPAK) moet je maar eens navragen bij de nefroloog.

Ik hoop dat ik wat geholpen hebt maar wat ik zelf doe geeft het een plekje en pas je kleding erop aan. Gelukkig zijn er dit jaar veel blousons in de mode.
Het anders een maat groter.
Ik denk vaak het kan altijd erger. Ik probeer het te accepteren.

succes.

gr. jenette

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]